• VirrAnna

DESPERAT! Hjälp mot illamående

Jag är helt desperat nu. Mitt illamående blir bara värre och värre och det har varit illa redan från början. Mår illa dygnet runt och kan egentligen bara ligga stilla. Jag har varit till läkaren och fått Lergigan comp och tar en tablett om dagen men det hjälper inte. Det hjälper med att ta bort det värsta en stund men efter ett par timmar är det tillbaka med full styrka igen.

Vad ska jag ta mig till? Jag har inte kräkts för jag tvingar mig själv attt inte kräkas men jag kanske borde göra det? Tror ni det får mig att må bättre? ÄR lite rädd att om jag börjar kräkas kommer det inte gå att stoppa det sen...

HJÄLP mig snälla!!{#lang_emotions_cry}

• Svar på tråden DESPERAT! Hjälp mot illamående
  • VirrAnna
    Åsa A skrev 2010-03-05 10:02:14 följande:
    Men varför tar du bara en tablett? Innan jag började med Lergigan mite, utan koffein, så åt jag Lergigan comp och man får väl ta tre per dag.
    Jag vet inte varför men det är den ordinationen jag fått av läkaren så jag törs inte annat än att följa det.
  • VirrAnna
    LECJ skrev 2010-03-05 09:58:01 följande:
    Jag mår alltid bättre efter jag spytt om de kommer såppas starka illamående vågor. Men annars funkar citron ganska bra för mig. Är helt galen i det. :) Annars verkar de vara extremt individuellt vad som fixar illamående. Jag har en bekant som pigelin funkade. Så de är jätte olika. Du får testa dig fram tror jag. Finns olika tips dock. Som att äta lite men ofta så man inte hinner få tom mage etc. Kram på dig!
    Jag har testat det mesta och ibland hjälper det med te med ingefära och citron men idag hjälper ingenting och jag klarar inte av att stoppa nåt i munnen idag för då får jag kväljningar...
  • VirrAnna
    Åsa A skrev 2010-03-05 10:16:18 följande:
    Men varför tar du bara en tablett? Innan jag började med Lergigan mite, utan koffein, så åt jag Lergigan comp och man får väl ta tre per dag.
    Som jag svarade tidigare. Läkarordinationen är att ta en tablett dagligen och jag vill inte ta mer än läkaren sagt eftersom hon troligtvis satt den ordinationen av en anledning.
  • VirrAnna
    Åsa A skrev 2010-03-05 10:18:07 följande:
    Aha, kasnke fått en annan styrka än jag hade då. Har du kollat på fass.se ?(blev nåt fel, därför det skickades två gånger. Inte jag som tjatade)
    Har styrkan 10mg/50mg/10mg antar att det är styrkan på de olika ämnena som finns i tabletten....
  • VirrAnna
    kar0liiinan skrev 2010-03-05 10:20:32 följande:
    Du mår bättre efter du spytt, det gör jag iaf. Äter med lergigan men spyr ibland ändå men så fort det är avklarat mår jag mycket bättre, så ut med det så fort som möjligt stället för att håll det inne. Sen tar jag alltid mina lergigan 05.00 på morgonen eller minst 2 h innan jag ska gå upp, då hinner de börja verka innan man går upp och för mig är det värst på morgonen så då blir det lättare.
    Tar du också en tablett varje dag?
    Jag är GBP opererad och undrar om jag kanske inte tar upp tillräckligt av medicinen pga det...Ska till BM på måndag får väl försöka stå ut tills dess...så får jag kanske låta mig själv kräkas och hoppas att det blir bättre av det
  • VirrAnna
    drömmaromsmått skrev 2010-03-05 10:27:24 följande:
    Jag känner mig rätt desperat jag med, har testat allt.Fram till igår kräktes jag första halvan av dagen, varje dag, igår började jag även kräkas på eftermiddagen/kvällen.Jag orkar inte med det här längre, mår illa konstant och har ingen möjlighet att vara sjuksriven heller för vi är redan för kort på jobbet =(Har testat citron, ingefära, postafen, lergigan, papaya, mineralvatten, gurka, att äta innan jag kliver upp och äta med någon timmes mellanrum inget fungerar, jag fungerar inte jag mår dåligt av allt, till och med av mig själv, måste byta kläder flera gånger per dag för att jag tycker att det "luktar" tydligen så sitter det bara i mitt huvud för min man intygar gång på gång att jag luktar som vanligt och inte illa.Kan inte göra något typ, usch så trött jag är på det här nu har också ordination på en lergigan om dagen, fast jag har inte comp utan lergigan 25mg.
    Usch jag lider med dig. Om du kräks så mycket finns der risk att du blir av med viktiga salter för kroppen så du bör gå till läkare och ta prover.

Jag har inte heller någon möjlighet att vara sjuksriven då jag pluggar och skriver mitt examensarbete som måste vara klart snart...men jag börjar inse att det nog inte kommer gå...
  • VirrAnna

Jag ringde läkaren och hon tyckte att jag skulle prova att ta 1 tablett 2 gånger / dag så jag tog en nu ikväll och det har tagit bort det värsta, jag mår fortfarande illa men orkar iaf prata med sambon och sitta upp {#lang_emotions_cool} man får vara glad för det lilla ibland.

Nu hoppas jag att det ska bli bättre men har ett läkarbesök på onsdag nästa vecka för att utvärdera.

Svar på tråden DESPERAT! Hjälp mot illamående