Redan47 skrev 2014-03-25 18:17:30 följande:
Katt12, ang fönstret....Riga kör ju nedreglerat färskt, och då blir det ingen ÄL....och genom mediciner bygger vi slemhinnan och förbereder med progestoron. se nedan. "In cycles where endogenous hormonal activity is suppressed or absent, the optimal time for embryo transfer can be easily defined and lies between luteal days +3 to +5, where luteal day +1 is the first day of exogenous progesterone treatment. In the human, it is suggested that blastocyst apposition begins about LH day +6 and is complete by LH +10." Men i mitt fall, på mina FET, ej varit nedreglerade men östrogenbaserade...har slemhinnan passerat bäst före datum då den hunnit bli "för gammal". Vi är ju olika, och min slemhinna verkar inte bli större än ca7mm med eller utan östrogen, detta kan då tyda på att östrogenreceptorerna ej tar in allt det tillskott jag mumsar i mig, så ja, tiden går, slemhinnan når sitt kulmen, men ingen transfer, eller progestoron behandling påbörjas som passar min kropp. SÅ på det viset missar man mitt fönster. Denna gång i Aten åker jag ner en vecka efter blödit ut, för att vad jag tror bara göra underökningar och ev hysto, men det ligger då en blåsa på gång och slemhinna 5mm. Då får jag detta förklarat, hur det kan vara som det står till med mig. Detta då slemhinnan inte svarat på vaginala östrogen behandlingen. Två dagar senare hade den växt, så då var frågan, gå in i ett nytt försök OMG, då Serum hade en mkt bra donator på gång samtidigt som jag. eller Hysto. Och om det är den teorin att mina östrogen receptorer bara tar in en viss del, så spelar inte hysto någon roll, annat än att göra ett implantationssnitt. SÅ då fattades det beslutet - VI KÖR på denna cykel. Lärde mig och har läst mer att dessa fönster är viktiga, blir slemhinnan för gammal, så är det för sent, rent biologiskt, med eller utan östrogen behandling. Som någon redan observerat i tråden. Många kliniker har 55-60% success living birth på ÄD. Men bland de 40% som ej tar sig, finns andra orskaer. Dessa orsaker och detektiv arbete, tycks inte vara Rigas starka sida. Så då återstår det att ta tag i saken själv, söka ny kunskap och ja, jag är envis. Har ju fått två spontana graviditeter, så att det funkar vet vi ju... Jag fick bla frågan om hur mycket jag blöder, vilket också är en fingervisning på slemhinnans storlek... Men det är klart nu kommer jag till Aten, i en situation, mycket klar bild över 3 försök, så Aten har ju stor erfarenhet av "strul" tar hand om mycket så...Då gör de väl grundligare undersökningar och lyser din tidigare historia med lupp. De tar blodgenomströmningen på största allvar och infektioner.
Intressant inlägg!! Jag har ju gjort flera äd utan nedreglering dvs bara med östrogen (och progesteron) och uppenbarligen är detta nåt som svenska läkare har koll på (är ju mkt annat de inte kan dock) för de har alltid talat om vikten av att min slemhinna inte blir för gammal. Man har försökt efterlikna den naturliga cykeln istället. Det var på så sätt vi fick vår dotter dvd utan nedreglering. Ang slemhinnans tjocklek så har jag dock ett råd till dig (om det inte går vägen den här gången) och det är östrogenplåster. Våra första försök blev min slemhinna aldrig mer än 7-8 mm inom utsatt tid. En läkare jag hade misstänkte dock att jag inte tog upp östrogen så bra i tarmen och berättade att studier visar att huden då är bäst så hon satte mig på hög dos plåster istället och då fick jag jättefin och tjock slemhinna på kort tid. Mådde även mkt bättre då upptaget blir jämnt fördelat över dygnet ( det är depotplåster man byter var tredje dag). Hoppas såklart att det går vägen för er nu men annars värt att testa!! Kram och lycka till!!