• Selaine

Någon som käkat Maca?

Constancia skrev 2012-07-19 22:02:29 följande:
    Hej! Jag använder maca varje dag! Det är en rot (inte ört) som finns i pulverform. Jag använder det i smoothies och i min morgongröt. Sååå underbart gott! Och ja, det balanserar hormonerna.
    för välbefinnandet eller för att bli gravid?
  • Selaine
    Constancia skrev 2012-07-23 20:07:00 följande:
    För att balansera hormonerna (som ju kan göra det lättare att bli gravid). Jag och min kille planerar första försöket någon gång kring oktober. Fram tills dess njuter jag för att det är såå gott och för att mina cykler blir mer stabila!
    Kan man ta det tillsammans med p-piller eller vilket skydd använder ni?
    Var köper du det?

Tacksam för svar.
  • Selaine
    Yrja M skrev 2012-07-23 21:45:43 följande:
    Jag brukar ha maca (ca 1 tsk) i morgon-smoothisarna. Ibland även carobpulver. Jag vet inte om det hjälper, jag har fått med regelbundna cykler men det kan ju bero på annat också som tex att jag ändrat kosten överlag.
    Tar du p-piller?
  • Selaine
    Constancia skrev 2012-07-23 22:14:01 följande:
    Jag jobbar i en butik som säljer maca bl.a. Blueberry lifestyle heter den. Ligger på flera ställen i Sthlm. Bor du långt härifrån kan du beställa på nätet. T ex ifrån bodystore.se eller ravarubutiken.se. Båda de webbshopparna är mycket bra!

Vi använder inget skydd. Billingsmetoden kör vi med. Jag har lärt mig förstå min kropp så väl att jag vet när jag kan bli gravid. Vi har inte sex de få dagarna helt enkelt! :)
    Vad är Billing? :)
    Låter intressant det där... måste man ta det varje dag för effekt?
  • Selaine
    Constancia skrev 2012-07-24 09:50:56 följande:
    Billingsmetoden innebär att man som kvinna lär sig hur kroppen fungerar. Man behöver inte ha regelbunden mens för detta. Att veta vad som händer och vilka hormoner som susar i kroppen vid olika tillfällen är enormt befriande! Jag behöver inte lägga över ansvaret på någon typ av ägglossningstest och inte proppa kroppen full med syntetiska hormoner. Googla! :) Finns massor med info, forskning och råd.

Ja du bör ta det regelbundet under en längre period för effekt. Hormonsystemet är ju till övervägande del ett ganska långsamt system som behöver lite tid för att förändras.
    Måste man inte ha tydliga kroppssignaler då, känner jag spontant? Alltså verkligen lita på att kroppen "berättar" allt. Men jag ska absolut kolla!
  • Selaine

Jag  behöver p-piller rent medicinskt för att vila mina äggstockar, men jag tror absolut på alternativa metoder.

Svar på tråden Någon som käkat Maca?