• Nenne666

Min mamma va 12 år när hon fick min bror....

Anledningen till att jag skriver detta är en tråd som startades idag i 'undersökande syfte' om 'ung förälder', eller nåt... Det va nån slag ploj....
    Men för mig...som har en mamma som va 12 (och en pappa som va 15-16) år när hon fick min brorsa va det inte så mkt 'lek' eller ett undersökande syfte för mig.
    För mig är det verklighet....

Jag har la egentligen aldrig gått ut med det via nätet utan sagt det som en hemlis till mina vänner.

1971 va min mamma Sveriges yngsta mamma, det syns inte på nätet idag, det ligger på arkivhusen nu. Men hon och min bror finns med i rekordböcker och det vart mkt media kring oss, men det va innan internets tid. Som sagt, det va 1971. Idag kan man se nån som är 14 som fått sitt första barn som 'sveriges yngsta', detta e inte sant. Min mamma va yngst, på sin tid....

Jag har länge funderat på att skriva en bok om hur det är att växa upp under dessa förhållanden, för det är inte normalt. Och jag VET att jag är en av få som har dessa erfarenheter.

Varför skriver jag detta idag?

Jo...dels för att jag inte vet vart jag ska börja, hur jag sa kliva ut och hur man skriver en bok och hur jag ska bära mig åt för att visa min egen erfarenhet av att växa upp med en extremet ung förälder och om hur det kan gå...

Och för att just detta engagerar mig så himla mkt mellan varven.

Vill berätta hur det är genom en bok, kanske i framtiden...  Det gick bra, allt gick bra tills min mamma blev 30, men sen.....allt föll...jag vill berätta.

Jag vill veta om ni vill veta mer...jag vill öppna mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-20 16:33
    Oki..

Jag kommer att gå vidare med detta. Jag har kommit i kontakt med lite olika folk. Vissa vill jag skriver själv och andra vill göra det åt mig.
    Men jag inser att det blir en hyfsat lång resa i hur jag kommer att göra i slutändan. Jag vet helt enkelt inte hur jag vill just nu.
    Tankarna ligger nere (vilar lite), har haft en del annat att stå i, men det är bara för en jättekort period.
    Jag blir oerhört glad av visat intresse i att läsa en framtida bok och det ger mig ännu mer vilja.
    Jag har börjat tänka mer aktivt över vad jag vill ge ut och förmedla och även det tar sin tid...

Men en sak vet jag, det kommer att komma en bok.

Men är jätteglad för era fina och uppmuntrande inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-04 02:20
    Äntligen så jobbar jag själv på boken och jag kallar den -Anna-Greta. Ni ska få den om nå't år. Jag säger till.

• Svar på tråden Min mamma va 12 år när hon fick min bror....
  • Idun

Trist stämning i tråden. tragiskt med folk som tror att de är så "upplysta" men som bara gör bort sig. Allt är sökbart på google...Testa att googla er själva, mycket i era liv som aldrig hänt då va? 

Ts- din bror som föddes 71, hur ser han på att vara född av en så ung mamma. Om du skulle vilja skriva en bok, hur skulle han uppfatta det? Är det värt att ev offra er relation? 
    Om du vill skriva boken (som jag skulle uppskatta att läsa) så ta kontakt med en författare som skriver biografier och försök få till ett samarbete. Ni i familjen berättar och författaren skriver. 
  • Lavish

Jag tycker det låter som en jätteintressant bok. Så länge du försöker hålla dig så "objektiv" som möjligt och berättar både det som var bra och det som var dåligt, från ditt eget perspektiv.

Själv är jag medeltidshistoriker och lite intresserad av att forska om unga mödrar under medeltiden (då 12-13 år var en ganska vanlig ålder att bli bortgift och således ofta snart mor också). Så jag är speciellt intresserad av att höra en nutidsskildring av detta, vissa saker förändras nog aldrig.

Slutligen TS. Du behöver inte bevisa någonting för nån på FL. Det tycks mig rätt meningslöst.

• LiVM

Till TS:Om du lyckas(som jag hoppas)skriva din bok så kommer jag då absolut att vara en av dina läsare,du verkar ha varit med om så mycket så försök absolut få tag i ett bokförlag som kan hjälpa dig att starta!!!

Leo 060220 Knappen BF 100915
  • LyckligtSlut

Fantastiskt bra att du går ut med detta! Skulle vara mycket intressant att läsa om det. Har många frågor jag skulle vilja ställa, men ska vänta innan jag ser om du svarat på dem redan.

• LyckligtSlut
    Nenne666 skrev 2010-05-30 01:47:56 följande:
    Nä, har jag inte....eftersom jag själv vet vad jag snackar om å vad jag kommer ifrån å vad jag vart med om och allt vad det innebäör, så behöver inte du sitta här å hävda att jag ljuger ÄVEN om jag förstår din kritisikhet. Jag hade oxå velat ha källhänvisning... Men en dag kanske jag kan länka till det, förr eller senare...men idag, NEJ. Jag kan däremot berätta att jag själv har pratat med div tidningar och att detta ligger i arkivhuset nu. Och om jag vill komma åt det, får jag gå dit. Och SÅÅ viktigt är det iNte att hävda att min mamma va så ung, NEJ! Jag har själv stört mig på infon som vart felaktig på nätet och kan själv tycka det är konstigt att man inte 'minns' min mammas ålder när hon fick min bror när liknande saker tas upp. Men det är inte utan att jag förstår att du ifrågasätter...
    Men behöver man inte bara ta ditt och din mammas födelsebevis i utdrag från skatteverket?
  • jagäraf

Har inte läst mer än ts men vill säga att jag minns det här. Jag var själv 10 år 1971 och läste om den unga mamman några år senare i någon tidning. Jag minns att jag blev så avundsjuk och ville också ha barn. Gissar att jag ska vara glad att jag inte blev det förrän vid 21 års ålder. Kram TS och lycka till med ev bok.

• LyckligtSlut

Enligt statistik så har det funnits flera minderåriga mammor under den tiden.

• jagäraf

NU har jag läst hela tråden och till er som tror att ts är ett troll så kan jag säga att jag som jag skrev ovan minns det här mycket väl! Om sen just ts är barn till denna kvinna kan jag ju inte skriva under på men varför inte? Att hon var tolv den här mamman minns jag som sagt och jag har många gånger under åren som gått tänkt på henne och undrat hur det gick. Jag  blev som sagt väldigt avundsjuk på henne, att få barn hade varit min dröm så länge jag mindes och jag var nog i 11-12-årsåldern när jag läste artikeln (i någon veckotidning tror jag).

• MammaHela
    Krätchen skrev 2010-05-30 02:24:41 följande:
    Aha, därför kan jag inte googla på t ex andra världskriget?
    men ursäkta, är du totalt dum i huvudet. Andra världskriget är nått som är av intresse för många människor. Självklart skrivs det om det på nätet.

Men en sak som inte är av allmänt intresse, det står inte med om det hände för länge sen.

Men om du vill googla så tycker jag att du ska ta och leta reda på vad som hände med en bekant till mig när hon var bebis. Hennes mamma lämnade henne i bilen sovandes när hon skulle handla, men bilen blev stulen med bebisen i. Det var en stor nyhet då, men jag har inte hittat det nånstans på nätet..

Men du kan ju tala om för mig vilken stad det hände i.. För en sån stor sak måste det ju stå om på nätet.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
Svar på tråden Min mamma va 12 år när hon fick min bror....