Roliga förlossningshistorier?
Min förlossning började kl 05,59 med att jag vaknade av att jag hade ont i magen. Jqg ligger kvar i sängen och tänker inte så mycket på att det kunde vara en värk... efter ca 20 min kom det en ny värk och nu är sambon uppe och frågar mig: "vad gör du uppe såhär tidigt?" (jag var sjukskriven...)
"Jag har lite ont i magen." sade jag helt lugnt. efter det kommer värkarna ganska regelbundet men med långt mellanrum.
Vid 8,30 går jag på toa och ser jag har blödigt lite, säger till sambon (som inte åkte till jobbet den dagen, jag ville inte vara själv...) att jag trodde det var slemproppen. "jaha." svarade han som satt vid datorn och spelade...
Jag ringde till Fl och pratade med dem, de svarade att "eftersom det är första barnet så kan det ta lite tid, ring tillbaka om du får kraftigare värkar eller tätare mellan värkarna."
Så, vad kunde jag göra?! det var bara att fortsätta vanka där hemma och andas mig igenom värkarna som kom.
När klockan närmade sig tolv tiden frågde sambon om jag ville äta lunch? ABSOLUT!!! insåg att jag var vrålhungrig. så jag klär på mig och vi bestämmer att vi skulle äta på Mc Donalds... "ska vi ta en promenad"? frågar sambon (det tar ca 10 min att gå dit från hemmet). "visst" svarade jag, med nu ca 7 min mellan värkarana.. sagt och gjort, vi gick ner och åt lunch, det var ju bra att röra på sig hade jag hört... Det tog lite längre tid än vanligt att gå, då värkarna kom titt-som-tätt...
Väl framme åt vi lunch och jag behövde gå på toa igen... åter igen fick jag en blödning. Berättar det för sambon och vi börjar gå hem. Värkarna kommer lite tätare nu och när vi passerar Willys säger sambon:
" Ska vi gå in och handla lite, så vi har på förlossningen..." för det hade ju "alla" talat om, att det skulle ju ta så lång tid så det var bra om man hade med sig något som gav oss energi...
Så vi gick in och handlade... väl hemma igen rigde jag förlossingen och berättade att jag hade haft en blödning till och att värkarna kom med 5 min mellanrum. vi fick åka in...
vi var inställda på att åka till Karolinska i Solna, men det var ju fullt, så vi fick åka till Danderyd. Nu började jag känna lite oro... hade ju ingen aning om var förlossningen på Danderyd låg... på KS hade jag ju redan kollat upp det...
Väl framme på Danderyd sprang min sambo som en yr höna några meter framför mig och tittade vart vi skulle gå... till slut hittar vi rätt och blir inskrivna 15,15. jag var öppen 3 cm och vi fick ett rum, vi fick veta att de provade att jobba med "Dublin-metoden" (vilket inebar att vi hade en sköterska eller BM inne på rummet nästan hela tiden.) så när vi blir ensamma en kort stund säger min älsake sambo: "kom ihåg älsking... Smärta är karaktär... just då får jag en jätte värk... och jag bara tittar på honom och hånler...
BM kommer in igen och jag klär av mig, MEN jag vägrar ta av mig min BH. Bm försöker att övertala mig att den ska av, men INTE!!!!
Sedan får jag ett täcke över mig, och jag sparkar av mig täcket från fötterna, de (både sambon och BM) lägger tillbaka täcket över fötterna och jag blir skit arg. "jag vill inte ha något på fötterna " säger jag och blänger på sambon.
18,36 föddes vår underbara son..... Och vi hann inte med att äta något av det vi hade handlat tidigare...