• Tindre

Roliga förlossningshistorier?

Jag knuffelipuffar upp denna härliga tråd eftersom jag har suttit och fnissat härligt på lunchen.

Själv har jag massor med tid kvar tills det är dags men jag har en kompis som födde för ett tag sen och hennes man stod för underhållningen i följande berättelse. Till historien hör att förstföderskan är något av ett kontrollfreak;

Det hela började mitt i mörkaste natten när Sanna vaknar av att det blir blött i sängen. Hennes första tanke är - h*lvete nu har vi fått en vattenläcka. (de bor i renoveringsobjekt)
    Efter några yrvakna minuter inser hon att så är inte fallet och att det ska bli födelsedag snart.
    De åker in till sjukhuset och har en "normal" förlossning fram til krystvärkarna som Sanna försöker komma ihåg att anda sig igenom. John har fått strikta order om att hålla sig vid huvudet och lyda hennes minsta vink. Någonstans i kaoset med andning och smärta inser Sanna att hon inte hört John hjälpa henne med andningen, hon tittar upp på honom och han svajar långsamt fram och tillbaka, kritvit i ansiktet. Kontrollfreaket i Sanna vaknar till liv och hon ryter - "John för i h*lvete du måste komma ihåg att andas, jag kan inte ta hand om dig också!" Glad

Själv hoppas jag att gubben kommer ihåg att andas själv i alla fall. Jag tror att jag kommer ha annat att tänka på! Flört

• Tindre

Jag gillar ju den här tråden (den är värd att läsa hela vägen från början!) så för att fler ska få "upptäcka" den kommer en liten historia från min papps som jobbade som taxichaufför (natt);

Han fick ett samtal från växeln om en brådskande körning från ett villaområde och han åkte dit. Ut ur huset springer en relativt nyvaken karl som kastar in en väska i bagageluckan, hoppar in i framsätet och säger "Karolinska". Pappa, som har haft liknande brådskande körningar tidigare, antar att det är en läkare som blivit inkallad akut och trampar lite extra på gasen. Efter någon minut säger killen bredvid honom "Känns det ok älskling?" och vänder sig mot baksätet. Pappa tittar på honom som om han vore galen och får en bestört och förvirrad blick tillbaka. Efter några stapplande meningar senare (från den stackars blivande pappan som håller på att gå sönder av nervositet) vänds bilen tillbaka till huset där allt började. På trappan står en gravid kvinna och skrattar så hon håller på att kissa på sig. Hela resan in till Karolinska var en relativt munter upplevelse efter den lysande starten. Flört

Note to self - se till att kliva in i bilen före mannen.

• Tindre
    Victorius skrev 2010-10-03 13:55:03 följande:
    Det här ju två dagar innan tredje barnet kom. Vi skulle ha en färdknäpp och så fick jag för mig att detta skulle filmas, hehehe!
    När jag är ovanpå mannen så hör vi båda ett "plopp" och så kom det ut vatten. Jag sitter som förstelnad och mannen får panik!!!
    Han säger:- Av mig! Vattnet gick! Barnet kommer!
    Varav jag säger lite skrattande: -Hahaha, men det kan jag ju inte, du korkar ju igen nu och reser jag mig så kommer allt vatten forsa ut på sängen.
    Vi kommer till slut överrens om att förflytta oss utanför sängkanten och att jag då ska "kliva av" Vi gör detta och när jag gör det så kommer inget mer vatten. Mannen undrar med en äcklad blick om jag kissade på mig. Men det gjorde jag ju inte.
    Vi ringde in till förlossningen och de sa att vi skulle komma in.

Väl inne så kommer en doktor in för att undersöka mig om det är fosterhinnorna som gått. När jag ligger där så säger han att jag är 2,5 cm öppen och att fosterhinnorna är kvar. Då får jag panik och tänker att nu tror alla att jag kissat på mig så jag avbryter honom och säger; - Men alltså, man hörde ett "plopp" och ut kom vatten, alltså vi har filmat in det, för vi hade sex då och om du vill kan min man hämta filmen så får du se och höra själv!!!
    Jag insåg att jag sagt för mycket och jag nästan dör så pinsamt det blev.

Men läkaren skrattade bara och sa att han skulle säga att det verkade som om första hinnan gått (de finns två och mellan dessa kan där finnas 1-2dl vatten) och att han skulle göra en rejäl hinnsvepning på mig för att få igång förlossningen. Han varnar mig för att det kommer göra ont för han kommer ta i rejält och vad får jag ur mig då? Jo; - Ja, men det är lugnt, pilla på där nere du, pilla på bara.

Min man höll på att dö!!! Läkaren måste trott att jag var en totalt översexuell mamma som gillar både det ena och det andra

Två dagar senare som kom min son efter 50 minuters värkarbete!
    Haha härligt! Jag hoppas att ni aldrig raderar den filmen, även om läkaren inte verkade vara så intresserad av att se den. Flört
  • Tindre
    Niveaa skrev 2010-10-08 21:05:48 följande:
    -" Du jag måste får fråga dig, har du fått bajsa något?"
    Jag står där och gapar stum av förundran att en människa jag aldrig sett förr frågar mig om jag har bajsat.
    -" ööööhhh ja jo det har jag gjort, har du?" säger jag.
    Hon skrattar lite och säger nej inte än och går.
    Haha, underbart! Intressanta samtalsämnen det verkar vara där på bb.
  • Tindre
    Lindreas skrev 2010-10-14 12:56:41 följande:
    Maken tyckte jag betedde mig lite irrationellt, men vad fan, jag hade varken ork eller koll då.
    Haha, låt honom gå igenom något liknande och pressa fram en badboll så får vi se hur rationell han är!
  • Tindre
    Johans Pillerill skrev 2010-10-17 21:25:29 följande:
    Kan även lägga till barnmorskans kommentar när vi skulle köras upp på bb:

"Det är ingen ångerrätt på den där nu... Inte om 13 år heller.... Speciellt inte om 13 år... Jag har en sån hemma... Vill ni ha den?"
    *bwahahaha* Sån skön kommentar! Det där med bytesrätt kommer man nog fundera på både en och två gånger genom livet.
  • Tindre
    MammaHela skrev 2010-10-21 15:28:20 följande:
    Japp.. han hade lite tråkigt tror jag.. och ändå så gick det ju fort.. men det är kul att ha kvar faktist =)
    Hur i hela friden kan man ha tråkigt på en förlossning?
    När jag visade min gubbe de minutiösa anteckningarna från din förlossning sa han "Alltså, något liknande borde man kunna göra i excel".
  • Tindre
    mamma smurfen skrev 2010-10-26 08:35:36 följande:
    *S* är han en "Ingetgör" kanske????

Min sambo funderar på att göra desamma, men på FB*S* BARA för att de gårFlört 
    Ha, ja självklart är han det!
  • Tindre
    L P skrev 2010-11-09 19:56:41 följande:
    Tar bort masken, tittar på BM och frågar "Är det för sent för ryggbedövning?" "Eeh, ja gumman, den delen av arbetet är avklarad Du ska föda nu. Ta det lugnt nu så vi hinner få fram alla grejjer"
    Haha, så vill jag också ha det!

Skönt att du stod på dig vid förlossning nr 2! Och jag kan förstå att du var förbannad, men som sagt, såhär i efterhand är det underhållande läsning.
  • Tindre
    Bebbelycka skrev 2010-11-10 09:00:02 följande:
    Födde hon hemma?
    Det är en stor skräck för mig! Så mycket som kan gå snett.. navelstträngen runt halsen t.ex...
    Det finns ju en härlig historia här i tråden om att föda hemma, vänta jag ska se om jag hittar den....
  • Tindre
    erinny skrev 2010-07-09 13:45:19 följande:

Med andra barnet vaknade jag mitt i natten och kände mig hungrig men när jag kollade i kylskåpet var jag inte alls sugen.

Jag hade ju gissat att killen skulle titta ut denna dagen så jag tänkte att jag sätter mig i fotöljen och spelar lite spel för jag var ju ändå inte trött och det kändes ju verkligen inte som det var på g.

Efter ett tag får jag världens värk och skriker på mannen som snabbt är på fötter.
    Han ska sätta på dottern kläder och springa in till grannen men innan han hinner komma ut från rummet så kommer en rejäl värk och då flyger sonen ut som en raket.

Gissa om mannen blir paff när sonen redan tittat ut!=)

Nu till det roliga. Mannen ska ringa ambulansen och när han kommer fram så är han uppenbart chockad och ingen fattar något.
    -vi har barn säger han
    Kan ju undra vad personen i andra ändan tänker..
    Så förklarar han då att sonen just fötts hemma med navelsträngen runt halsen i sin fostersäck men att han verkar må alldeles utmärkt. (med VISS hjälp från den nyförlösta mamman=))
    Personen undrar ju vart hon ska skicka ambulansen
    -Hit svarar han
    -Det får vi inte in på gps:en, har du någon adress.
    -44 tror jag (knappast nummer 44 men ändå)
    -Har du något namn på gatan?
    -Något med någon blomma svarar han
    Jojo, det här går ju bra tänkte jag
    Lyckligtvis dyker grannen upp och tar över och inom en halvtimme kom ambulansen
    Men som vi har skrattat åt det efteråt=)

Här är den - love it! Skrattande
  • Tindre
    VMS skrev 2010-11-12 15:55:31 följande:
    Han körde alldeles för fort och ringde till och med polisen och sa att vi var på väg och körde himla snabbt och resultatet av det var att vi fick poliseskort när vi kom inn till stan. Pinsamt som fy med tanke på att jag inte haft så mycket som en förvärk ens. kan ju tillägga att dottern blev född 2 dagar senare för då blev jag igångsatt med dropp och det tog 45 min från första värk tills allt var klart
    Haha, stressa in till sjukhus trots att värkarbetet knappt kommit igång skulle min gubbe också kunna göra! Därför planerar jag att stanna hemma så länge som det bara går.. jag vet inte om hans nerver kommer fixa det bara.
Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?