Roliga förlossningshistorier?
Underbar tråd, skrattar så tårarna sprutar!
1:a förlossningen:
Vattnet går 9.45 i korridoren på jobbet, inget värkarbete. Ringer in och pratar med förlossningen, kommer överens om att jag ska komma in på en koll vid 14 om värkarbetet inte kommer igång på allvar.
Ringer sambon och berättar. Han meddelar sin chef om att han kommer bli tvungen att sticka lite tidigare, chefen fattar inte alls varför sambon inte åker hem. "Men vad ska jag hem att göra, L är ju på jobbet?"
Ringer en jobbarkompis som är på utbildning och ber att hon skjutsar mig in till förlossningen vid tvåtiden. Hon kommer tillbaka till kontoret och under de följande tre timmarna jobbar vi desperat för att hinna med allt som "måste" göras (hon försökte övertala mig att åka in, alternativt åka hem och vila innan jag skulle in, men jag envisades, jag bara SKULLE jobba ett tag till).
Strax före 13 känner jag att, ja nu kan vi ju åka då. Är helt övertygad om att jag kommer bli undersökt och hemskickad från förlossningen. 13.15 plockar vi upp sambon på hans jobb. 13.20 kliver jag in på förlossningen och ber om ursäkt för att jag är tidig "jag skulle eg komma kl 14, men vi åkte lite tidigare". Sköterskan som tar emot intygar att det är okej (och ler lite för sig själv).
Blir ställd på vågen, blir ombedd att lämna urinprov, försöker, det går inte att kissa... Får hjälp av BM-elev till rummet, på vägen tvärs över korridoren börjar det göra ont på allvar för första gången... "Det trycker så konstigt, vad är det?" Eleven: Trycker det på neråt, ungefär som om du måste bajsa? "Ja, precis så...
In på rummet, på med CTG, lustgas, undersökning...
BM: "Jag måste ut i korridoren en sväng, kommer strax". BM ut, eleven undersöker. Jag tvingar sambon att ringa mamma och tala om att vi får stanna... klockan är då 13.45 (mamma kollade loggen på tfn efteråt). BM kommer in igen, genom lustgasdimman hör jag BM och Eleven diskutera, hör något om fullt öppet... Tar bort masken, tittar på BM och frågar "Är det för sent för ryggbedövning?" "Eeh, ja gumman, den delen av arbetet är avklarad Du ska föda nu. Ta det lugnt nu så vi hinner få fram alla grejjer"
Massa saker händer runt omkring, Eleven förklarar hur jag ska göra när jag krystar, jag nickar oförstående bakom masken. BM förklarar att nu är det dags... Jaha... Nu gör det ont på RIKTIGT, det har det ju inte gjort tidigare... Tar i så gott jag kan, och vrålar rätt ut... BM spänner ögonen i mig och säger åt mig att "ner med huvudet och håll mun" (och ja, kan tänka mig både den ena och den andra som skulle ha tagit illa upp, men det var precis vad jag behövde höra, var i rätt fint chocktillstånd). Tre (tror jag) krystvärkar senare har jag en vacker liten pojke på magen.
Bebisen kom 13.55, tio minuter efter att jag tvingat sambon att ringa mamma. Hon blev smått förvånad när hon fick MMS 14.05 med meddelande om att hon blivit mormor och bild på bebisen. Jobbarkompisarna fick sig tydligen också ett gott skratt, arbetskamraten som körde mig hade ju lagom hunnit komma tillbaka till utbildningen när MMSet kom :p