Inlägg från: Bebbelycka |Visa alla inlägg
  • Bebbelycka

Roliga förlossningshistorier?

Visst blir man pysslig när det är dags för förlossning?
    När jag skulle klämma ut min första gosse hade vi precis fått tillbaka strömmen efter 9 dagar utan ström och vatten mitt i stormen Gudrun,  2 dagar hade jag på mig att göra rent i svinstian - trodde jag! Disk i stora högar, tvätt, leriga hundtassar på golven osv..
    2 dagar innan bf gick vattnet och det enda jag kunde tänka var; Nääe, fan! Jag som skulle städa och diska idag!
    Hann inte börja me något för monstervärkarna högg tag i mig så jag inte kunde klä på mig själv ens. I bilen påväg in var värkarna 1 minut långa med en minuts mellanrum. Framme vid bb kunde jag inte gå pga värkarna och bad om en rullstol, barnmorskan undrade om det verkligen var nödvändigt?! Efter en liten koll var jag 6 cm öppen och det skulle dröja några timmar innan allt var över sa dem...
    Allt gick mycket fortare än beräknat. Jag höll krampaktigt i lustgasmasken och brölade jättehögt i den vid varje värk mellan varje värk skällde jag på min dåvarande sambo att han sa till 1 sekund för sent när värken kom  varje gång - arg var jag!
    När det var dags för krystvärkar vägrade jag släppa lustgasmasken, barnmorskan och jag hade dragkamp. Jag VÄGRADE släppa den och slogs för den och fortsatte andas i den, men barnmorskan stängde av gasen, jag var lyckligt ovetandes detta :)

Ingen skrattretande historia direkt, men man tänker inte alltid så värst klart när det är dags för förlossning, disk och tvätt och städning..

• Bebbelycka
    L P skrev 2010-11-09 19:56:41 följande:
    Underbar tråd, skrattar så tårarna sprutar!

1:a förlossningen:
    Vattnet går 9.45 i korridoren på jobbet, inget värkarbete. Ringer in och pratar med förlossningen, kommer överens om att jag ska komma in på en koll vid 14 om värkarbetet inte kommer igång på allvar.

Ringer sambon och berättar. Han meddelar sin chef om att han kommer bli tvungen att sticka lite tidigare, chefen fattar inte alls varför sambon inte åker hem. "Men vad ska jag hem att göra, L är ju på jobbet?"

Ringer en jobbarkompis som är på utbildning och ber att hon skjutsar mig in till förlossningen vid tvåtiden. Hon kommer tillbaka till kontoret och under de följande tre timmarna jobbar vi desperat för att hinna med allt som "måste" göras (hon försökte övertala mig att åka in, alternativt åka hem och vila innan jag skulle in, men jag envisades, jag bara SKULLE jobba ett tag till).

Strax före 13 känner jag att, ja nu kan vi ju åka då. Är helt övertygad om att jag kommer bli undersökt och hemskickad från förlossningen. 13.15 plockar vi upp sambon på hans jobb. 13.20 kliver jag in på förlossningen och ber om ursäkt för att jag är tidig "jag skulle eg komma kl 14, men vi åkte lite tidigare". Sköterskan som tar emot intygar att det är okej (och ler lite för sig själv).

Blir ställd på vågen, blir ombedd att lämna urinprov, försöker, det går inte att kissa... Får hjälp av BM-elev till rummet, på vägen tvärs över korridoren börjar det göra ont på allvar för första gången... "Det trycker så konstigt, vad är det?" Eleven: Trycker det på neråt, ungefär som om du måste bajsa? "Ja, precis så...

In på rummet, på med CTG, lustgas, undersökning...
    BM: "Jag måste ut i korridoren en sväng, kommer strax". BM ut, eleven undersöker. Jag tvingar sambon att ringa mamma och tala om att vi får stanna... klockan är då 13.45 (mamma kollade loggen på tfn efteråt). BM kommer in igen, genom lustgasdimman hör jag BM och Eleven diskutera, hör något om fullt öppet... Tar bort masken, tittar på BM och frågar "Är det för sent för ryggbedövning?" "Eeh, ja gumman, den delen av arbetet är avklarad Du ska föda nu. Ta det lugnt nu så vi hinner få fram alla grejjer"

Massa saker händer runt omkring, Eleven förklarar hur jag ska göra när jag krystar, jag nickar oförstående bakom masken. BM förklarar att nu är det dags... Jaha... Nu gör det ont på RIKTIGT, det har det ju inte gjort tidigare... Tar i så gott jag kan, och vrålar rätt ut... BM spänner ögonen i mig och säger åt mig att "ner med huvudet och håll mun" (och ja, kan tänka mig både den ena och den andra som skulle ha tagit illa upp, men det var precis vad jag behövde höra, var i rätt fint chocktillstånd). Tre (tror jag) krystvärkar senare har jag en vacker liten pojke på magen.

Bebisen kom 13.55, tio minuter efter att jag tvingat sambon att ringa mamma. Hon blev smått förvånad när hon fick MMS 14.05 med meddelande om att hon blivit mormor och bild på bebisen. Jobbarkompisarna fick sig tydligen också ett gott skratt, arbetskamraten som körde mig hade ju lagom hunnit komma tillbaka till utbildningen när MMSet kom :p
    Härligt!! Men kanske en liten chock? Kan tänka mig att de hade roligt åt dig på jobbet!!
    Hoppas man får det lika smärtfritt som du när nästa ska titta ut! Glad
    Min första förlossning gick sammanlagt på bara några timmar, ONT gjorde det, men jag minns att jag tänkte att det gick alldeles för fort o att jag inte var beredd. Jag var så inställd på BF-datumet 2 dagar senare också(dumt!) så i min värld gick det alldeles för snabbt! Men nu i efterhand skulle jag inte klaga!
  • Bebbelycka
    L P skrev 2010-11-09 20:29:12 följande:
    2:a barnet...
    Inte riktigt lika "roligt", men den hade ett par höjdpunkter såhär i efterhand.
    Vattnet gick 13.45 efter att jag stått ute mitt i smällkalla vintern och försökt starta upp bilen. In, byta byxor, ringa väninna och tala om att "du har ändrade planer för eftermiddagen, jag behöver skjuts". Hon kommer 5 min senare, in med väska och tjockis i bilen, ringa sambo och mamma för att arrangera överlämning av blivande storebror till mormor.

Kommer in till förlossningen, in på ett rum, CTG i en timme, BM buffar på magen med jämna mellanrum... För jämna hjärtljud tycker de...  Nåja, efter att de blivit nöjda med CTGn och konstaterat att jag har mycket oregelbundna och inte särskilt kraftiga värkar säger BM-elev att "jaa, du kan ju få vara kvar någon timma för observation, men vi kommer förmodligen att skicka hem dig.

"Eh... Jag ska inte åka hem, jag ska föda barn"... Förklarar hur min första förlossning såg ut... "De enda riktigt kraftiga värkarna var krystvärkarna, jag hade inga regelbundna värkar förrän sista 20 minutrarna eller så, jag hann vara på förlossningen en halvtimma". Jaha... jaa, men du kommer förmodligen att få åka hem... Förklarar tålmodigt en gång till, samma resultat... Till slut blir jag förbaskad och deklarerar att "nu ska jag gå till kafeterian och köpa godis, sen ska jag föda barn". Möter en annan BM i korridoren, hakar tag i henne och förklarar ganska upprört om min förra förlossning och att hon den där BM-en säger att jag ska skickas hem, och det kan hon glömma, för här ska det bli bebis idag. Denna BM är lite mer förstående, och lovar att jag inte alls ska bli hemskickad om jag inte själv känner att det är okej, och tycker att det låter ju faktiskt troligt att det kommer en bebis om några timmar.

Går till kafeterian, på vägen dit börjar det göra ont... På vägen tillbaka gör det riktigt ont! Lustgas, undersökning... 3 cm öppen... "fan vad konstigt, det gör ju så mycket ondare än förra gången"... BM undrar om jag övervägt ryggbedövning, jag funderar 20 minuter och ringer på BM, "ja, jag vill ha ryggbedövning". BM meddelar att det kommer dröja ca 20 minuter "bra, då hinner jag gå på toa!"

Kommer ut från toaletten, narkosläkaren stod på rummet och trampade... Fick hjälp upp i sängen, låg på sidan. Läkaren börjar tvätta mig på ryggen, jag känner att det börjar trycka på nedåt. BM undersöker, konstaterar att det bara är "en liten kant kvar här" ... Läkaren säger "okej, då tar vi spinal i stället" "vad är det??" "bara en spruta", Okej, kör på det. BM förbereder, läkaren står kvar bakom mig, jag känner att "oj då, NU KOMMER BEBISEN" BM fortsätter förbereda, sambon hivar upp mitt ben på axeln och hjälper mig med lustgasen. "MEN IDIOTER, LYSSNA DÅ, BEBISEN KOMMER NUUUUUUUU"... BM vänder sig om, fångar lillkillens huvud och tjuter "SLUTA KRYSTA, JAG MÅSTE NAVLA AV"... Inte en aning om hur jag gjorde, men kroppen visste, så BM hann klippa navelsträngen som var alldeles för kort och satt runt halsen. Får upp lillen på bröstet, och konstaterar genast att "men så stor han är" (han vägde 3205g, så det var knappast någon jättebebis som kom, men storebror vägde bara 2580 när han kom, så det var ju en viss skillnad)

Sambon berättade efteråt att den stackars läkare som stod och väntade på att få ge mig bedövning verkade smått förvånad när han blev undanskuffad av BM och sköterskan som var med och tog emot bebisen :p

Kan ju tala om att jag var rätt arg flera månader efter förlossningen, först på eleven som skulle skicka hem mig, och sen på att de inte lyssnade när jag tjöt att nu kommer bebisen! Efter att jag smält upplevelsen nu kan jag fortfarande känna mig besviken att de inte lyssnade ordentligt, men samtidigt kan jag se en hel del humor i situationen :p
    Ha ha ha!
    Vad häftigt hela altet!
    Många BM verkar tro att alla öppnar sig i samma takt osv och att man bara yrar..
    Vilken tur att du inte blev hemskickad!
  • Bebbelycka
    L P skrev 2010-11-09 20:44:35 följande:
    Ja verkligen, och tack och lov att det var andra barnet, hade det varit första gången hade jag nog varit mesig nog att åka hem, den här gången hade jag helt enkelt satt mig ner och vägrat åka hem, då kan de ju inte göra så mycket...

Första grabben fick jag upp på magen, navelsträngen var så kort att det inte gick att få upp honom till bröstet... Andra grabben hade lika lång navelsträng, men virad runt halsen... Det hade, teoretiskt sett, kunnat gå jävligt illa om jag hade varit hemma (eller ännu värre, i bilen, i början av januari, 25 grader minus) :p
    Huga ja! Kan förstå att du var upprörd senare! alla funkar vi inte på samma sätt..
  • Bebbelycka
    L P skrev 2010-11-09 20:50:38 följande:
    Haha, din går ju inte av för hackor den heller!
    Låter inte skoj med monstervärkar, dock... Och kan NÅGON förklara för mig hur fan vissa barnmorskor tänker... Det är ju inte ens ovanligt med taxifödslar, och folk som kommer in och nästan föder barn i korridoren är om än inte det vanligaste knappast helt okänt... Hur kan det då komma sig att det är en sådan chock för dem när det går undan lite... Jag menar, min första kan jag förstå, för jag var knappt smärtpåverkad när jag kom in, och sen gick det undan utav bara sjutton, men min andra, när de ändå VET att jag haft en "relativt" snabb förlossning...

Och vad är det där med "det kommer ta flera timmar" ... hur det än är vet de väl att alla funkar olika? :p
    Eller hur! De tror nog att man är extra känslig bara! Det där med rullstolen retade jag mig på efteråt, kändes verkligen som att - men lilla gumman, vad ska du med rullstolen till? Du kan väl gå? Förstår att mitt blev så smärtsamt med tanke på det intensiva värkarbetet, men lyckost dig!!
    Jag är glad att jag fick ett välskapt barn på bröstet iaf :) Sen får de stoppa en i vilket fack de vill..

Andra förlossningen har jag inte koll på hur långt det tog pga vattenavgång i v.34. Blev stoppad i ett dygn, sen sa de att ja nu kommer det ta ett antal timmar innan barnet är fött. BM som var med mig sa att hon skulle sluta sitt skift efter en liten stund och att nog inte skulle hinna vara med.. det hann hon! Med andra ord gick det mycket fortare än de trodde - igen!

Funderar på att tälta utanför bb när det närmar sig denna förlossningen, eller vad ska man göra? 4 mil till bb iaf.
  • Bebbelycka
    L P skrev 2010-11-09 21:07:06 följande:
    Eller också får du göra som en väninna till mig gjorde i början av sommaren... "hemma på vardagsrumsgolvet"... :p
    Födde hon hemma?
    Det är en stor skräck för mig! Så mycket som kan gå snett.. navelstträngen runt halsen t.ex...
  • Bebbelycka
    Tindre skrev 2010-11-10 13:06:45 följande:
    Här är den - love it! Skrattande
    Ja det är en härlig historia!! 44, något med en blomma!!!
    Men med tanke på vilken blackout min man fick när jag skulle till bb sist så vet jag inte hur han skulle reagera om jag la mig på golvet för att föda!!? Bara den synen får mig att skratta :D
    Skönt när allt går bra!
  • Bebbelycka
    mamalin skrev 2010-11-12 11:01:54 följande:
    Har BF om 8 dagar och den här tråden hjälper verkligen :)
    Glöm inte lustgasen.. så kanske vi får en rolig berättelse från dig också Tungan ute
  • Bebbelycka
    humma skrev 2010-12-04 00:23:37 följande:
    Enligt min make var jag lite rolig vid förlossningen av vår trea, jag skulle inte ha barn än utan hade bara förvärkar. Han skjutsade in mig i vilket fall och jag skulle absolut gå från parkeringen med honom. Var tredje meter hänger jag om hans hals och ropar:
    -Det är lugnt, bara förvärkar!!!
    Det är förmiddag på ett sjukhusområde, dvs vi är knappast ensamma.
    Vi kommer in och jag hänger i receptionsdisken och min man presenterar mig och lägger till att jag inte ska ha barn. Barnmorskan frågar mig om jag har väldiga gaser eller om vi kan enas om att jag ska ha barn?
    Nekar men efterfrågar en toalett varpå det blir bråttom eftersom hon föds just då!
    Föds hon i receptionen eller på toan?
  • Bebbelycka

Härliga historier Skrattande Längtar tills jag kan uppdatera här!
    Jag drömmer om den kommande förlossningen då och då, nästan helt smärtfritt och i rekordfart.. vi får väl se hur det blir med den saken!

• Bebbelycka

Puffar i denna underbara tråd! Hoppas på att få bidra med en historia väldigt snart Skrattande

• Bebbelycka

Hoppades på att få dela med mig av något skojjigt att skratta åt här.. Vår lilla flicka är 3 veckor idag och kom i raketfart.
    Första förlossningen gick fort och jag räknade med att denna skulle gå fort också, men kanske inte så fort!
    Mina 2 tidigare förlossningar har startat med vattenavgång, och så även denna.

kl.01.20 gick vattnet, denna gång inte i en störtflod utan mer sipprade, så jag slapp förstöra sängen och blöta ner halva huset och en massa kläder denna gång :)
    Min man hjälpte mig på med TENSen som jag övat med i några veckor.

01.40 ringde jag bb för rådgivning eftersom första förlossningen gick fort, de tyckte att jag fick känna efter själv när jag ville åka men inte vänta för länge eftersom vi har 45 minuters färd till bb.

01.48 kommer första värken, min man går in på varktimer.se, värkarna kommer med en minuts mellanrum direkt och går från svaga diffusa till kraftiga på ganska kort tid. Min man försöker få tag på svärmor som ska vara barnvakt men inget svar...
    Jag drar på TENSen  på nästan högsta styrka ganska fort, shit vad ont värkarna gör!
    Ringer och ringer utan någon lycka och försöker fösa ut mig i bilen med all packning, jag vägrar -JAG ÄR HUNGRIG! Det är väl inte så bråttom heller?! Jag ville äta min special K i lugn och ro, och kamma mig, packa det sista. Min man börjar få lite panik när jag sitter som ferdinand under korkeken och äter flingor med täta onda värkar, och barnvakten inte går att nås...

Tillslut får han tag i barnvakten och lyckas få ut mig i bilen, där och då tackade jag gudarna för den som uppfann TENSen, jag hade nog dött utan den!!

När vi var 10 minuter ifrån bb känner jag hur det trycker på rejält men vågar inget säga till min man, var rädd att han isf skulle köra av vägen!
    Väl framme fick min man hämta rullstol till mig, Värkarna var fortf starka och täta. Personalen blev förvånade när jag kom in i rullstol, var ju inte så länge sen jag ringde in utan några värkar alls.

Vi blir visade till ett rum och de ber mig lämna ett urinprov. Det visar sig vara omöjligt! Jag tycker det trycker på hemskt mycket och känner efter med handen... Ett huvud!! Oj oj oj tänker jag och kryper ut till sängen. Personalen tar god tid på sig och ska lyssna på bebis hjärta osv, de förstår inte att det är nära.
    Mellan värkarna kvider jag fram; Ska ni inte kolla snart??
    Vad? Om du öppnat dig något?
    Jaaaaa!!!
    De kikar efter och utbristrer; Oj! Här är det fullvidgat, bara att krysta när du känner för det.
    Mellan värkarna beordrar jag min smått förvirrade man att dra av mig mina kläder och ta ett foto på mig i sängen innan jag ska till att föda.. Sagt och gjort, sen börjar jag krysta. Efter 2 krystvärkar föds vår lilla flicka :) kl.03.29, efter en drygt 2 timmar "lång" förlossning.

En helt fantastisk upplevelse detta!!!

Wow! Detta kan jag göra om igen, om det inte vore för att vi inte ska ha fler barn nu =)

• Bebbelycka
    LNE skrev 2011-06-09 07:58:21 följande:
    Haha lite såhär förväntar jag mig att min nästa förlossningen blir, min första började med vattenavgång och 4½ timma senare var hon ute.
    Hör av mig om 2 månader och berättar hur det gick  Skrattande
    Ja, gör det!
    Nästan samma som för mig då, första barnet var ute efter 4 h och 45 min :)

Kom just på att det jag sett så himla mycket fram emot med förlossningen (förutom att träffa barnet förstås) var lustgasen och varm choklad! Lustgasen hanns inte med och drickchokladen var slut på hela sjukhuset!
    Men jag blev inte ledsen för det, fick ju det viktigaste Baby
  • Bebbelycka

Lady32 stackars din karl!! Skrattande Ha ha ha!

• Bebbelycka

Det är så kul att föda att jag skulle kunna göra om det igen och igen!! Men nu har vi våra tre kids, det får räcka! Följer ändå denna tråd fast jag är klar i verkstan..

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?