Inlägg från: Vickan72 |Visa alla inlägg
  • Vickan72

Roliga förlossningshistorier?

När jag fick min andra dotter kom vi in till förlossningen kl 03.40 och jag talar mycket bestämt om för BM att jag vill har bedövning NU. Ok, men först vill jag kolla hur öppen du är säger hon. Det kan inte vara mycket säger jag tvärbestämt då jag bara haft värkar några timmar och vattnet inte har gått än. Hon stoppar in handen och säger ojdå, du är öppen 10 cm så det är bara att köra på. Efter lite lustgas och 3 krystvärkar kom hon ut som kanonkula samtidigt som vattnet gick. Min stackars sambo som inte hade barn sen tidigare satt och såg helt förvirrad ut, han hann aldrig fatta vad som hände.Alla hade talat om för honom att det skulle ta flera timmar på förlossningen och att det skulle vara jättejobbigt, ingen sa att det kunde gå på ca 40 minuter.

• Vickan72

Jag födde mitt fjärde barn för lite drygt två månader sedan. Då jag tidigare haft en snabb förlossning visste jag ju att det skulle kunna gå ganska snabbt. Min äldsta dotter som är snart 18 år ringde hem vid  21-tiden och frågade om det var nån bebis på G eller om hon kunde stanna hos en kompis ca 2 mil bort. Det är lugnt svara jag inget på G här inte.
    Kände av första värken runt 23.30 och sedan var det full fart=) Värkarna blev regelbundna och starka efter ca 1 timme och jag väckte gubben som flög upp och undrade vad som hänt.
    Eftersom vi har drygt åtta mil till förlossningen blev det till att ringa dit och dem tyckte nog att jag kunde ta det lite lugnt men fick komma in på kontroll om jag absolut ville. Lyckades till slut väcka farmor som fick rycka in som barnvakt. Då det var minusgrader den natten och bilarna helt nedisade, tjock dimma och halka tog det lite tid innan hon lyckades komma till oss.
    När allt var ordnat och vi äntligen kom iväg visar det sig att JAG glömt tanka bilen så det måste vi också göra på väg till sjukhuset..
    Väl inne på förlossningen kommer värkarna rätt så tätt och är kraftiga så jag måste ta hjälp av väggarna för att komma in till salen. Väl där inne börjar dem koppla på CTG och undrar om jag vill ha lustgas eftersom jag verkar ha ganska ont.
    Ja tack säger jag artigt och börja dra i mig som en galning, hör någonstans i bakgrunden att dem nog vill kolla hur öppen jag är. Hör också någonstans i mitt omtöckanade tillstånd att dem pratar om 8 cm och att jag borde ta av mig kläderna och få en  skjorta istället. 

Lyckas på nåt sätt krångla av mig kläderna och  få på en skjorta, vattnet går, krystvärkarna börjar och plopp så är hon ute. Då tittar BM på mig och säger "Och du som bara skulle in på kontroll!?!"

Var till min BM på efterkontroll igår och fick en kopia av min journal från förlossningen och det står inte många rader i den kan jag säga.
    Från att jag blev inskriven tills lillskruttan är född tog det 50 minuter och då tyckte jag vi for in i god tid den här gången=)

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?