Roliga förlossningshistorier?
Jag har skrattat så tårarna sprutar!!!!
Jag har skrattat så tårarna sprutar!!!!
När jag och mannen var inne på förlossningen så fick jag frågan av bm om jag ville vara med i en studie där jag bara behövde lämna ett saliv prov. Jag var förälskad i lustgasen så jag hörde inte precis exakt vad bm förklarade men förstod i stora drag vad det handlade om. Jag var tvungen att skriva på ett papper och läsa igenom lite kort om vad studien innebar. Kan ju medge att det var aningen svårt att läsa medicinsk forsknings information vid detta tillfälle men ögnade igenom med lustgasen fastlimmad i ansiktet. Min man är från Australien och pratar inte svenska så undrade ju förstås vad det handlade om. Han frågade efter varje värk samma fråga och höll upp pappret framför ansiktet, "Malin, what is this about?" utan att få ett vettigt svar. Han och jag tyckte det var jätte komiskt att jag typ var dyngrak och jätte lycklig utav lustgasen och inte kunde formulera mig så förståeligt. Efter ca 2 timmar när han har frågat efter varje värk så lyckas jag glatt få ur mig "It's about giving birth!"
Vid en tidpunkt i förlossningen så börjar jag komma på att nu har vi ju vart här ett tag och börjar undra vad klockan kan vara. Jag frågar min man och han svarar att klockan är 6. Ok säger jag och går in i en ny värk med min bästis lustgasen. När det känns som att det gått en evighet och jag börjar undra hur länge bebisen tänker ta på sig så frågar jag igen. Klockan är 6.05. VA??? Det kändes ju för sjutton som ett helt liv! Aja, det är väl bara att bita ihop. Ännu en värk. Mer lustgas. En evighet. "what time is it?" 6.10. VA??? Nästa värk. Lustgas. Osv i samma stil i ca 2 timmar! Min man höll på att få krupp och undrade om jag inte skulle andas lite utan lustgasen ett tag men då kom bm som tur var in i rummet så rädslan att han skulle ta min bästis ifrån mig försvann och jag och lustgasen fortsatte hand i hand ett tag till.
Bm undersökte mig och sa glatt att nu är du snart där. "Vartdå?" tänkte jag.. Och var tvungen att dubbel kolla att mannen var kvar i rummet och att jag inte åkt någonstans utan honom och frågade "where am I?"
När krystvärkarna började en halvtimme senare så blir jag helt plötsligt väldigt orolig över att min man kanske är trött. Frågar mellan varje krystvärk; "are you ok?" "do you want me to get you something?" "do you want to lie in the bed? I can stand?" ....