Roliga förlossningshistorier?
38+5 började jag få värkar framåt kvällen, hela natten kom dessa tätare och tätare. Vi åkte in men blev hemskickade, var öppen runt 3 cm. Kunde inte sova men försökte sysselsätta mig med lite allt möjligt, såsom duscha och pyssla runt även om jag hade riktigt ont (skrek) från och till. Det var dock hanterbart.
Min mamma som fött 6 barn och vet jag brukar kunna tåla en del smärta tyckte jag skulle lägga mig på spikmattan, haha, yeah right. Runt 07 ringde jag in till förlossningen och sa att: vi kommer. Fick höra något i stil med, lilla gumman det där kan ta tid. Jag sa bara: vi kommer när jag är redo och så är det bara.
Vi kom in runt 9, jag hade ätit makens matlåda som han skulle ha till jobbet bara för att jag skulle orka.
Jag var öppen 4 cm, så det var antingen köra eller sova, men jag ville såklart köra även om jag varit vaken hela natten (ganska kaxig var jag nog ;))
Hursomhelst fick jag bada, akupuktur och det var nice. Runt 12 var jag öppen 6-7 cm och bm tyckte jag såg oförskämt pigg ut, hahaha, så då tog vi hål på hinnorna. Då var det lite annat vill jag lova, haha. Klockan var runt 13. Sen fick jag lustgas och maken hade ansvar för den åt mig , mkt tryggt. Han ökade på till max senare också, gött!! Sen var det bara att köra, var öppen runt 9 cm ca 15.00 och då trodde jag att jag skulle dö, haha. Ångrade tom att jag inte tagit bedövning, haha, men det var för sent. ;)
I samma veva fick jag en spruta med såndär så att man senare kan fylla på en vätska så man inte tappar så mkt blod. Jag är svårstucken, så det tog ca 5 stick med en mkt tjock nål och jag kommer ihåg att jag bad dem att inte sluta, det var nämligen skönt för det tog bort den andra smärtan fullständigt. Sprutorna stack dem under och över handleden, i handen, vecket osv så nog kändes det, bm skämdes men jag var bara glad. Tillslut lyckades hon iaf.
Nåväl när jag fick krystvärkar närmare 16.00 så var det en lättnad. Tyvärr försvann alla bm till en annan sal så vi blev själva: då sa jag till maken: Jag litar på dig men jag vill GÄRNA att någon kommer för huvudet är påväg. Jag var trots allt mkt lugn och jag bad tom om ursäkt när jag skrek till. Nåväl, han plingade på dem och sen var dottern ute 16.15. Jag fick sys med 2 stygn utan bedövning men det gick bra.
Inte så spännande kanske men det var en underbar upplevelse mars 2010. Efter hon kommit ut stod jag i duschen i 20 minuter efter hon fått lite tutte. Pappa fick mysa med henne, jag var så stolt. Senare när vi kom upp till BB åkte maken och köpte thaimat, massor av rätter och så fick jag friterad banan med glass som är en favorit. =D Haha! Nu väntar vi nästa, får se om det går lika bra då, säkert inte! ;) Smärtan var hemsk och jag trodde jag skulle dö, haha, men det har jag glömt bort. =P