Inlägg från: Trollungarnasmamma |Visa alla inlägg
  • Trollungarnasmamma

Roliga förlossningshistorier?

MammaHela skrev 2010-10-21 15:04:44 följande:
    Här är en lite annorlunda berättelse.. Pappan till barnen skrev ner allt som hände under förlossningen

08.15             Kom in på förlossningsavd.

08.45             Träffad BM Therese  (som förlöste Viggo).

09.00             Urinprov.

09.15             CTG, blodtryck och temp (37).

10.20             Tog hål på fosterhinnorna. Vattnet var klart. Fortsatt CTG fast nu WL.

3 cm öppet, cervix 2 cm och mjuk, medialt riktad. C kaffe.

11.00 ca.       CD ”Tom Petty – Greatest hits)

11.10             Akupunktur i magen, mellan ögonbrynen och i händerna.

11.20-11.30   Besök av BM studerande Frida.

11.40             Frågar BM om ryggmärgsbedövning med tanke på diskbrocksoperationen.

Ärret sitter dock längre ner än vad man kommer att lägga bedövningen så det

skall gå bra.

11.45             Toabesök.

11.50             Frida besöker och kollar hur det känns. Mat! Spagetti och köttfärssås med majs,

sallad och äpple. C kaffe.

12.15             Undersökning. BM tar bort nålarna i händerna. Öppet 4 cm, cervix 2 cm och

mjuk.

12.25             Patientrock på. Blodtryck (140/75).

12.30             Infart. 1:a gick sönder.

12 37             Infart. 2:a gick bra. Dropp ”Ringer Acetat Braun”.

12.50             Narkosläkare Jonas  kommer in för att sätta ryggmärgsbedövning.

13.05-12.10   Bedövning+slang.

13.15             Blodtryck (120/55).

13.20             Ryggmärgsbedövning.

13.25             CTG

13.35             Blodtryck (110/55).

13.45             Byter dropp ”Syntocinon” (12 ml/h).

14.00             Tar bort akupunktur i pannan. Får filt över benen.

14.10             Cathrine BM och Sophia BM studerande börjar jobba och tar över.

14.15             Ökar dropp till 24 ml/h.

14.40             Sophia tittar in för att se hur Emma mår.

14.58             Sophia kollar CTG.

15.00 ca.       Ny CD. ”Tom Petty – Wildflower”

15.08             Värkar med 2-3 min. mellanrum. ”Känns men gör inte ont”.

15.12             Värkar börjar kännas mer.

15.16             Stark värk.

15.18             Ny stark värk.

15.21             Stark värk. Ont.
    15.22             Undersökning.

15.25             Livmoderhals ”utplånad”. Jättemjukt. Öppen 5 cm. Huvud i spinae.

15.30             Värkar starka och regelbundna (1-2 min)

15.35             Toalettbesök. 3 verkar under 3 minuter.

15.41             Ond värk.

15.44             Värkarna håller på ca. 1 min.

15.45             Sophia hämtar går för att hämta pappren.

15.50             Lustgas.

15.51             Första värken med krystimpulser.

15.51-16.00   Servar med lustgas under första andningen i värkarna.

15.57             Tar bort akupunktur i magen.

16.05 ca.       Emma känner på huvudet.

16.08             Liv Karin Leontine är född

16.13 ca.       Blå i huden och lite rosslig. Undersöks av BM i undersökningsrummet.

Tas tillbaka till förlossningssalen och sugs på ev. fostervatten.

Emma får Syntocinon i infarten medan Liv undersöks

16.20 ca.       Liv får K-vitamin spruta i benet.

16.44             3 stygn gjorda pga liten spricka i mellangården.

17.10             Liv äter utan problem.

17.30             Vägning (3545), mätning (48 cm), huvudomfång (35,5 cm), gom (hel),

anus (ua), temp (36,6),

18.20             Fika.

19.15             Emma duschar.

19.30             Till annat rum (12)

20.00             Tittar på ”Bones”

20.30 ca.       Sophia berättar att C får stanna över natten då de är långt från fullbelagda.

21.00             Tappas på urin (300 ml.)

Tittar på ”House”. Liv äter.

21.45             Får två Alvedon mot eftervärkar.

22.00 ca.       Lotta gör 6 timmars kontroll. Andningsfrekvens (OK), temp (36,9).

Liv bajsade för första gången (och kissade på skötbordet).

23.00             Liv äter ochsomnar för natten.

00.30             Emma kissar själv.

01.00             Vi somnar.

05.00             Liv vaknar och äter och somnar sedan om.

09.00             Frukost.

10.00             Barnläkare Erik ok:ar Liv.

11.00             Lunch

12.00             Utskrivningssamtal med BM ?.

12.15             Hörseltest BB (Höger öra OK, vänster öra ?). Återbesök.

12.30             Åker mot Coop Forum

Häftigt
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Bebis-Dec 10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    SMARAGD skrev 2010-11-08 20:28:19 följande:
    Min make på förlossningen fick lite minuspoäng:P
    Första vändan minuspoäng, var när han sa till mig, älskling kan du hålla i "knappen" en stund, för det gör ont i fingrarna (den har ctg "knappen" som sitter i ett band runt magen, den fick ingen bra kontakt, så han fick hålla fast den) Mm stackare har DU ont i fingrarna.. BUHUUUUU.. Vänd dig om o ta andra handen sa jag då, varpå han svarar, nä men då sitter jag så obekvämt.. BUHUUUU stackare;) :P

Sen andra vändan minus.. Var egentligen hm jag vet inte.. Han sa hela tiden att han behövde inte äta osv osv.. Men efter att barnmorskan sagt att OJ OJ OJ detta kommer dröja läääääääääääänge innan bebis kommer, även om jag kände motsatsen så, äh jag var ju "bara" en förstföderska, så jag trodde på BM, men iaf, hon säger åk o ät du... O tillslut efter säkert en timme får han tummen ur, iof gulligt att han inte ville lämna mig ensam, men hade han lyssnat på mig från början så hade han åkt o ätit vid 12. Men nu åkte han bra senare. Iaf... 1522 har han tagit ut en parkeringsbiljett, det tar en stund att parkera,ta ut biljett, gå tillbaka till bilen, sätta in biljetten, gå till förlossningen, RINGA PÅ dörren fr att bli insläppt (dem har den rutinen, för att minska antalet släktingar som typ 37 mostrar,fastrar osv) till slut kommer han in till mig, jag säger till honom, ta av dig tröjan o sätt dig, vaffööö dååå säger han, gör det bara säger jag igen:P Han hinner ta av sig o sötta sig sen har han sin son i famnen:P 1533 kommer han.. Så.............. Där hade han tur:P   HAn sa efteråt, älskling, nästa gång får det bli mat när du säger att passa på nu ;)
    hihihihi men synd att han missade det!!!
  • Trollungarnasmamma
    SMARAGD skrev 2010-11-08 22:35:19 följande:
    Nä han missade inte när grabben kom, han hann PRECIS!  Men det var på det berömda håret:P Vi har sparat parkeringsbiljetten:P Som minne, skall när jag får tummen ur, sättas in i grabbens bok =)

Nät,sta gång det blir bebis så har han lovat mig att gå o äta i tid:P
    Jaha jag fattade de som han redan kommit när han kom tillbaka men det var juh bra hahaha ja spara den!!
  • Trollungarnasmamma
    JulieL skrev 2010-11-26 13:35:12 följande:
    För en vecka sedan föddes min underbara flickskatt. Det blev akut kejsarsnitt och jag fick jättepanik. Medan jag låg på operationsbordet och skakade och de höll på att befria min lila dotter jag frågade om de kunde passa på och göra fettsugning samtidigt Flört, de tyckte att det var bra idé att erbjuda patienter den lilla extra Tungan ute.
    hahaha härligt att fortf ha humorn kvar i det läget....
  • Trollungarnasmamma
    Fantastic 4 skrev 2010-12-07 02:28:54 följande:
    När jag väntade barn nr 1 hade jag otroliga sömnsvårigheter på nätterna, det underlättade inte heller att min man snarkade typ konstant!!! Jag tror att jag "vände" honom ca 3 ggr/tim, men han bara fortsatte snarka, sparkade, väkte honom så när jag gått över BF så var vi nog båda helt slut!! I vecka 40 + 6 gick jag iaf upp för att kissa för typ 4 gången sen sängåendet, upptäcker då att slemproppen gått, glad som en speleman springer jag till sovrummet, väcker mannen och berättar att slemoroppen gått, yrvaket sätter han sig upp, säger, JAG BYTER DEN I MORGON, varpå han lägger sig ner igen och somnar om !!!
    Hahaha det var juh snällt av honom
    ~*~♥~*~ Nova-06, Elliot-09, Nemi-10 ~*~♥~*~
  • Trollungarnasmamma
    AngelEye skrev 2011-01-30 15:27:29 följande:
    Jag har en rolig historia som pappa berättat från när jag föddes.

De upptäckte att jag hade navelsträngen hårt sittande runt halsen, så det blev ett hastigt beslut om akutsnitt.
    Mitt i all stress slängde dom åt pappa en grön rock, mössa och en en mask att sätta för munnen och alla rusade in i operationssalen med mamma och slängde upp en skärm så hon inte skulle se vad som hände.

Men n av läkarna sa till pappa: "Ställ dig här så att du ser bra vad som händer" och pappa gjorde såklart som han blev tillsagd, helt ovetandes om vad som komma skulle.

Han såg varenda lite detalj, från att dom skar upp magen med alla dess blod och inälvor, tills dom plockade ut lilla blåa slemmiga jag . Måttligt omtöcknad av det hela så hade han tagit sig igenom det, dom hade fått liv i mig och situationen lugnade ner sig.

När pappa kommer fram för att få titta på mig så ser läkarna och barnmorskorna frågande ut.
    "Men.. vem är du egentligen?"
    " Jag är pappan till barnet" svarar pappa och ser förvånad ut. Visste dom inte det??

"ÅH HERREGUUD" utbrister alla i kör. "Har du stått där och sett alltihopa?????"

Då har dom alltså trott under all hets att pappa med sin gröna utstyrsel var kirurg under upplärning!
    Stackarn mådde väl dåligt i flera veckor efter den synen ;)
    Hahaha oj då
  • Trollungarnasmamma
    mangelica skrev 2011-02-23 09:07:09 följande:
    Oj Oj Oj!!! haha XD jag trodde jag skulle garva ihjäl mig flera gånger!!!! Hjälp vilka historier ^^:D..

Jag kan dela med mig oxo ^^..

Jag låg på förlossningen och skulle föda mitt första barn, jag hadde ont när jag kom in och var öppen 4 cm så jag fick direkt börja med lustgas då jag var i aktivt läge med vattenavgången för flera timmar sen. Där låg jag med lustgasen, till en början var det ju på de lägsta, och det hjälpte, men ju mer tiden gick fick jag be do  höja den för den inte hjälpte. 

Ialla fall,  tillslut gick det inte att höja mer, den var på det högsta och ni kan tänka mig att jag låg och skrattade mig genom värkarna. Tills som tilltog ennumer. så jag tar djupa andetag i lustgasen, för det kom en värk från helvettet som höll i sig säkert i en och en halv till två minuter.. och där låg jag och sög på lustgasen som var uppskruvad till max och givetvis så lyckas jag få en överdos! (inget farligt, det enda som kan hända är att man somnar) hur som hällst, jag sommnar och innan min kropp vaknar så gör mitt huvud det, och jag hör och ser alla runt mig men kan inte röra ett jävla finger! och på det tror jag ju då att jag håller på att dö, att min själ höll på att lämmna kroppen! och då blev det liv i luckan ska ni veta! jag sprattlar och skriger och rycker tag i vartenda barnmorska jag kan hitta och skriker "hallå, kan ni höra mig" och "jag vill inte dö, HJÄLP!" när jag kommer tillbax till värkligheten hör jag bara, oj då, den får vi nog sänka lite.

Hahha xd, just i tillfället var jag ju livrädd ^^men nu kan jag inte sluta skratta åt det ^^haha XD 
  • Trollungarnasmamma
    smörblomman81 skrev 2011-11-07 20:58:43 följande:
    Det härliga med förlossningar är att man glömmer hur ont det gör Har fött tre barn och förra gången så hade jag smärtsamma värkar men kunde gå som vanligt fast hade ont som tusan. När vi kom till förlossningen såg jag och min sambo en kvinna i hallen som typ hukade sig ner av smärta och jag sa till min sambo oj visst det gör ju ont men ser ut som hon överdriver lite...klart jag har väl kanske en hög smärttröskel. Och vetemän jag blev skickad hem för false alarm. Nästa gång vi kom tillbaks så var jag inte bättre en den kvinnan vi såg och gissa om min sambo tyckte detta var roligt haha oj vad jag fick äta upp mina ord :p hög smärttröskel my ass
    Hahaha

så var det lite med mej med, dagen innan första dottern föddes kom det lite lätta värkar, och jag trodde juh det var på gång på riktigt, jag var så nöjd för det var juh helt okej, gjorde juh inte alls så farligt ont...åkte in & blev hemskickad med lite tabletter att sova på. Dagen efter så startade det igen likadant, men blev värre och värre så då var jag inte lika kaxig längre
Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?