Inlägg från: Helena Elisabeth |Visa alla inlägg
  • Helena Elisabeth

Roliga förlossningshistorier?

kjellis skrev 2010-06-04 13:33:57 följande:
    När min första son kom förlöstes jag med sugklocka och klockan släppte från huvudet så läkaren fick ta ett par steg tillbaka och jag såg bara hur den där sugklockan for genom luften. Då detta skedde i en av mina mindre skärpta stunder i livet var jag helt säker på att huvudet hade lossnat på bebisen, en fruktansvärd tanke tycker jag förstås nu men då sa jag bara nåt i stil med  "jaha det fattade man ju, vad är oddsen, men det är klart huvet ska lossna på just vår unge. Får jag sova nu?" . Nästa gång jag tittade ner låg han där på min mage med huvud och allt och jag fattade inte hur de hade kunnat laga honom så snabbt.

Vår tredje son förlossning har vi sktattat väldigt mycket åt i efterhand även om jag inte tyckte det var särskilt kul just då. Han hade väldigt bråttom så efter att jag klivit ur badet här hemma stod jag plötsligt på alla fyra med krystvärkar och brölade. Ambulansen kom och tyckte att vi skulle föda honom här hemma, men jag vägrade att ens sära på benen för jag tänkte minsann inte föda hemma.

Så de hade inget annat val än att baxa upp denna nakna, brölande, flodhäst på båren och krångla ut henne till ambulansen som de passande nog hade parkerat på bushållplatsen utanför. När vi kommer ut genom porten och jag (fortfarande brölandes) inser att, då detta skedde vid 18-snåret på nyårsafton, står ca 25 uppklädda nyårsfirande och väntar på bussen känner jag att jag måste skyla min nakna lekamen och försöker hysteriskt viftande med armarna få lite mer filt om mig, givetvis med helt motsatt effekt!

Vi hann in iaf men då visade det sig att det enda min käre make hade lyckats få med sig var tre ica-kassar med handdukar och min dunjacka och curlingkängor. Hahaha, vet inte riktigt hur han hade tänkt sig att jag skulle komma hem, i nätbyxa och blöja med en handduk runt kroppen?

Oj så långt det blev, hoppas någon orkar läsa!
    Åhhh...herregud!! Detta var nog det roligaste jag läst någonsin. Sitter och skrattar så tårarna sprutar!! Skrattande
  • Helena Elisabeth
    SladdispåG skrev 2010-07-06 19:21:59 följande:
    Mellan krystvärkarna fick jag tag i kragen  på en BM och lyfte nästan upp henne, hon såg allvarligt rädd ut... och kommenderade henne : Nu tar du och trycker in det där huvudet och klipper mig med saxen, för jag tänker inte trycka ut den!

En bekant till mig skulle bli pappa och hade videokameran med på förlossningen.
    Det skulle absolut filmas därnere när huvudet kom ut men pappan tyckte det var så läskigt så han svimmade!
    Barnmorskorna hjälpte honom kvickna till och så kom nästa krystvärk.
    Pappan kastar sig upp för att filma... slår huvudet i förlossningslampan och tuppar av igen...
    Den här gången skrattar barnmorskorna ihjäl sig och glömmer nästan bort den blivande  mamman!
    Det var många år sedan och jag skulle gärna vilja se filmen men nix tyvärr... Skrattande

HAHAHA...stackars pappa!!

Min sambo har lite fobi för sjukhusmiljöer, nålar och blod... Och när vårat andra barn skulle födas så hade han köpt hem lakrisal och dextrosol för att ha med till förlossningen, men i väntan på barnvakten så åt han upp allt hemma för han blev så nervös. Väl inne på förlossningen så var jag påverkad av lustgasen och det sista jag änkte på var vad jag hade för uppgift (att föda!!). Jag var mer upptagen av att hålla koll på honom och frågade honom hur han mådde... Jag förklarade för barnmorska att det var "såååå synd om honom för han tycker inte om sjukhus" . Då sade hon att nu får det vara nog med lustgas och att jag minnsan skulle koncentrera mig på att föda fram barnet istället :)
  • Helena Elisabeth

Det känns som att min tredje förlossning riskerar att bli en "spännande" upplevelse :)
    Har idag två dagar kvar till BF och igår fick min sambo antibiotika för att han haft långvarig hosta.
    (Efter 4 besök hos VC så fick han antibiotika) Troligtvis är det Mycoplasma.

Ringde till förlossningen igår för att kolla hur de såg på detta och de svarade att om det startar innan tisdag så får han inte följa med till förlossningen...!! Jag förstår dem helt och hållet, de vill ju att han ska hinna äta antibiotika några dagar. Hoppas bara att bebis väljer att stanna inne i magen fram till iaf tisdag. Har gått över 7 dgr med de två första så hoppas jag följer mönstret.... Tänk om jag måste åka in ensam?? Närmsta släkting bor 8 mil bort, mamma har sagt att hon kan följa med, men hon vill inte köra dessa 8 mil så fort det blivit mörkt... Och vet inte vilken annan jag kan tänka mig att ha med? Vi är inflyttade till den stan vi bor i idag och har de flesta i vår bekantskapskrets boende några mil härifrån och det är ju inte bara att ringa dem heller mitt i natten...

Ja ja, bara hoppas att man går över, eller att det startar dagtid så mamma kan komma. Fast det bästa är ju om min sambo kan vara med såklart. Han blev givetvis nedstämd över beskedet.

• Helena Elisabeth
    pralinen86 skrev 2012-10-19 10:46:46 följande:
    Kan inte din mamma bo hos er de närmsta dagarna då?
    Hoppas det löser sig iaf! =)

Ja  under helgen skulle hon kunna göra det. Men annars så har hon sitt jobb hemma i sin stad och ett fosterbarn som bor hos henne som är 8 år och går i skolan. Hon har dock förberett sitt jobba att hon kanske måste sticka ifall det drar igång. 
    Jo det löser sig säkert på något sätt. Får kolla om någon av mina bröder annars kan köra över henne om det hunnit bli mörkt Flört 

• Helena Elisabeth

Vad jag förstått så är mycoplasma en bakterie som bla kan orsaka lunginflammation.
    Men att han har "bara" jobbig hosta. Vi tycker dock att det verkar mer som kikhosta, vilket inte heller är bra. Men då han hostat i 10 veckor nu så ska det inte smitta om det är kikhosta. Och nu har han antibiotika.

Ska kolla upp doula också, tack för tipset! Kan vara bra att gardera sig.

Ja, detta blev ju lite OT...haha... blev bara lite stressad och det här kan ju sluta hur som helst kände jag. Ex. man föder i bilen medans man kör eller nåt!! Tungan ute Nädå....det löser sig alldeles säkert!
    Känner jag min mamma rätt så "biter hon ihop" och kör även om det är mitt i natten!        

• Helena Elisabeth
    Körsbär skrev 2012-10-19 18:24:42 följande:
    Haha jag har suttit här och skrattat tills att tårarna sprutat! Har måååånga månader kvar tills min förlossning och är inte så säker på att jag kommer skratta då! 
  • Helena Elisabeth

Tack alla för era tips som jag fått. Även i min inbox. Bebisen är fortfarande kvar i magen och hoppas att den stannar en dag till :)
    Mamma har dock sagt att hon självklart kör på natten om det sätter igång innan, hon har varit på sin vakt hela helgen då jag haft mycket förvärkar. Var mer att jag inte ville be henne om att köra när det är mörkt då jag vet hr rädd hon är, speciellt nu när det börjar bli nedåt nollgradigt vissa nätter.

Men nu känner vi oss mycket lugnare. Glad 

• Helena Elisabeth
    smurfelina76 skrev 2012-10-22 10:35:13 följande:

Födde min son för 12,5 år sen, här är lite delar ur min långa berättelse

Min förlossning startade med att jag vaknade i vecka 39+2 av en jättevärk kl 1 på natten, tänkte att nu är det väl på gång om ett par timmar så jag gick upp och satte mig framför tvn. När klockan är 1.30 tror jag att jag ska dö av smärta, går in och väcker killen som säger att återkom när du verkligen har ont, kan säga att det dröjde inte länge förrän han var på benen. Jävlas aldrig med en smärtpåverkad gravid flodhäst... 

haha....Nä det är helt fel tillfälle att jävlas... Jag hade förvärkar i helgen som inte var roliga och min sambo började bli nervös, hans sätt att hantera nervositet är att bli dryg och ifrågasätta allt!! Det slutade med att jag låste in mig i sovrummwt och bölade för jag blev så arg...haha...
  • Helena Elisabeth
    Lynx lynx skrev 2012-10-23 09:14:14 följande:
    Älskar den här tråden! :D Den tar verkligen udden av min rädsla. Avdramatisera mera! Jag har BF om 9 dagar så förhoppningsvis kan jag bidra med något roligt då.

En rolig grej från min förra förlossning är att när jag låg där och grät som mest över smärtan sa jag till BM "du vet inte hur det här känns!" och hon sa "Jo då, jag har fyra barn." Och jag skrattade ironiskt "Ha-ha-ha det har du FAN inte! Ingen kan ha det!"

Usch vad hemsk jag var. *skäms*

Mamma var med om samma sak när jag föddes, jag är barn nr 3.

Ungefär ett år innan jag föddes köpte mina föräldrar och bröder en taxvalp och inne på förlossningen började pappa prata om den, då visade det sig att BM också hade en taxvalp och helt plötsligt står dom två och pratar om sina "j*vla hundar" (som mamma uttryckte sig). Hon hade lust att ta den ena att slå den andra med och utbrast sedan till barnmorskan "Du kan f*n aldrig ha fött barn själv...." Och fick då till svars att hon hade fyra egna :)
    Mamma skämdes ganska rejält då.
  • Helena Elisabeth
    Caaarroo skrev 2012-10-24 19:40:42 följande:
    Juste kom på en grej från förlossningen som jag tyckte var ganska kul!

Eller förlossningen i bilen påväg in! Jag hade sagt till alla vänner och bekanta att det är bra om man sitter i baksätet för man vill ju kunna röra på sig under värkarna! (fick tips från en tjejkompis som hade trängt sig in i fram när hon var påväg in) vi har en ganska liten bil och vi hade monterat babyskyddet i bak bakom passagerar sätet så det var rätt trångt i fram! Det tar ungefär 20-25 minuter till bb från oss! Men självklart så åkte ju vi in mitt i rusningstrafiken 08:15 mot Danderyd, jag hade helt glömt det där med att sitta i baksätet så jag trängde mig in i fram, när vi åkte förbi kista så började jag svettas som en gris och skrek varje går det kom en värk för att jag inte kunde röra mig, är 183 cm lång och lite överviktig samt att jag hade en kanonkula till mage, nåväl jag skriker till sambon att han får fan köra bussfilen vilket han gärna gör, jag har dragit ner rutan och sitter med huvudet utanför fönstret på motorvägen den 29:e november haha rätt kallt kanske! (inte för mig) så säger sambon, skulle ju vara jäkligt kul om vi blev stoppade av polisen och skrattade lite åt sig själv, om blickar kunde döda så hade han varit död, men vad händer? Jo snuten står vid järva krog dom vinkar till oss, jag har huvudet utanför fönstret och skriker, OM NI SKA SKRIVA BÖTER SÅ SES VI PÅ BB STOCKHOLM FÖR JAG SKA FÖDA BARN NU! Alla skrattade vi körde vidare och det kom inga snutar till bb!

Haha jag hade glömt bort det för jag fick sånna minnesluckor av smärtan, men jag och sambon pratade om det för några veckor sen och det var ju rätt kul HAHA
    Haha...klockrent!

Jag fick mitt tredje barn i tisdags (23/10). Blev dock inte något utmärkande roligt.
    Förutom att när det drog igång med värkar på morgonen så var det självklart dagen då flickorna skulle fotas på förskolan och jag och sambon (som tack och lov var ledig så han hade inte hunnit åka till jobbet, han pendlar 12 mil) skulle försöka få dem iordning till det!! Medans man andade sig genom värkarna och försökte dölja det så inte tjejerna skulle bli oroliga. När de var på förkolan så kom tanken "Jag måste raka benen och under armarna...." bikinilinjen var inte ens att tänka på..... Det gick sådär, men jag lyckades lite grann ialla fall.

Värkarna avtog lite på fm, kom med 8-10 min mellanrum. Och jag tänkte javisst, det är nummer tre. Den brukar luras... Så jag och sambon låg och slappade i soffan. Kl 12:30 satte jag mig upp och då slog det till med dunder och brak, från 12:45 kom de med 3 min mellanrum och de var riktigt intensiva... 13:02 ringde jag förlossningen och sade att jag måste komma in. Hon svarade bara: "jag ser att du har två sen tidigare så jag utgår från att du vet hur det ska kännas". Sambon skulle hämta bilen men sätter sig i hallen och säger: "Jag måste bara putsa skorna".... Mitt svar är "Tur för dig att jag vet att du skämtar" När jag kommer ut i hallen sitter han och PUTSAR SKORNA Förvånad

Jag ryter i att han ska hämta bilen. Vi kommer in till förlossningen kl 13:40 då vill de ha in mig i ettt undersökningrum, men jag säger bara "Jag ska föda NU!!". Så in i ett förlossningsrum, där försöker USK stressa på mig, men mina värkar kommer hela tiden, jag kan inte röra mig.
    Sen kommer en BM in och presenterar sig och jag utbrister "Tack och lov, du förlöste mig med mitt första barn!!" Hon var så duktig. Hon frågar om en BM student får vara med och för mig kvittar det bara jag får föda.
    Jag försöker få på mig rocken, men lyckas bara få i ena armen. Sen trycker det på. Jag är då öppen 9 cm.
    Direkt därefter går vattnet. Tre krystvärkar sen kom våran tredje dotter på 4470 gr och 54 cm Glad     
  • Helena Elisabeth
    emilyh skrev 2012-11-19 21:45:46 följande:
    Här kommer en förlossningshistoria som iaf jag skrattar hysteriskt åt varje gång min man berättar.

Jag använde lustgas genom hela sista delen av min förlossning, jag tyckte det var så kul och skrattade mest hela tiden varje gång en värk tog slut. Efter en värk sa jag "Nu vet jag när jag ska sluta ta lustgasen..det är när jag tappar huvudet bakåt" Skrattande alltså man blir så knäpp på den där lustgasen haha!

Och mitt i krystvärkarna säger en av barnmorskorna till mig "Vad hårt du jobbar! Kämpa på!"
    Jag svarar: "Ja, jag jobbar hårdare här än vad jag någonsin gjort på SJ" och skrattar hysteriskt!

Nu i efterhand kan jag tycka att det är så komiskt hur jag ens kommer på tanken och orkar skämta om JOBBET mitt i krystvärkarna Flört
    Haha.. jag jobbar också på SJ och när mitt andra barn föddes sade BM det här gick ju som på räls och jag kontrade med: "Det är väl klart, jag jobbar ju på SJ!!" :)

Nu när trean kom så sade BM hela tiden "Det är går ju fortare än tåget", "Det rullar på som tåget" osv.... Och min sambo som just precis blivit anställd som lokförare hos SJ viskar i mitt öra "Har du berättat att vi jobbar på SJ eller?" och kollar på mig konstigt... Jag bara skrattade....haha... Varför skulle jag det?! Inte det första man tänker på när man ska till och föda barn.... "Hej jag heter Helena, jag och min sambo jobbar på SJ! Då vet ni det...."  
  • Helena Elisabeth
    Marina80 skrev 2012-12-28 00:20:24 följande:

D vågade väl inget annat efter att jag gråtandes snyftat fram "Neeej slå inte ihjäl den tänk om den har små getingbebisar som väntar på att den skall komma hem". Korkat, jag vet :)!

Vad sött, ja man gråter för det mesta....verkar som att det aldrig riktigt försvinner heller... Jag har nog blivit permanent blödig :)
Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?