• kiwi81

Roliga förlossningshistorier?

Kanske inte så jätte roligt, men här kommer en förlossningsberättelse från mig som "erfaren flerföderska": När jag väntade mitt tredje barn hade jag mycket förvärkar, främst nattetid. De gjorde inte särskilt ont och var väldigt oregelbundna, men efter flera sömnlösa nätter blev jag rätt trött och sliten. Min BM tyckte då att jag skulle åka in och få en "sovdos", inte bara för att orka med en förlossning, utan även för att orka med att vara tre-barns mor efteråt. På natten kom förvärkarna tillbaka och vi bestämde oss för att tacka ja till sovdosen. Ringde svärmor för att be henne att vara barnvakt och jag bäddade om i våran säng åt svärmor med rena lakan och plockade fram kläder åt barnen och packade dagisväskorna osv. Bara för det avtog förvärkarna och jag kände mig dum som väckt svärmor i "onödan", men vi bestämde oss för att åka in ändå. Jag hade tens-apparaten inkopplad och använde den på de tre förvärkarna jag hade på vägen in (knappt 10 min resa). Fick en till förvärk medan vi väntade på att de skulle släppa in oss och en till i väntan på hissen (ganska tätt med andra ord), men jag tänkte inte på det utan skruvade upp tensen varje gång och såg fram emot sovdosen! När vi kom in skulle BM bara göra en vaginal rutinundersökning och sa sedan att det inte skulle bli ngn sovdos för vi skulle föda barn i stället. Jag blev irriterad över att BM inte förstod att jag bara hade förvärkar och reagerade inte på att hon sa att jag var 8 cm öppen (!). Jag fick lämna ett urinprov och sen fick jag stå mot ett ståbord medan CTG-kurvan kopplades in. Då fick jag en till "förvärk" och vrålade som en brunstig älgtjur. BM frågade då om jag kände att det tryckte på ngt. Det gjorde det och det hade det gjort när jag var på toa och jag hade försökt bajsa, men det kom inget, så jag sa att jag är nog förstoppad. Då tittade barnmorskan på mig och frågade "visst har du fött två barn innan?" (Snacka om att vara i total förnekelse, var bara inte inställd på att föda barn, kontroll-freak som jag är, jag skulle ju bara sova.) Jag fick lägga mig på sidan i sängen och då kommer nästa krystvärk och vattnet går samtidigt som en varm vattenexplotion. DÅ först förstår jag att jag håller på att föda och skriker i panik till min man att jag ångrar mig, nu åker vi hem!! (Eftersom jag helt ologiskt tycker att det är förlossningsrummets fel att jag föder.) Jag hann dock inte åka hem för några minuter senare låg en liten prinsessa på mitt bröst! Då kände jag mig rätt dum som inte insett att det faktiskt varit förlossning på G!

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?