Roliga förlossningshistorier?
Pga av medicinska skäl beslutades det om igångsättning i v.38+5.
Blev inskrivna på förlossningen vid 12 tiden 16/12
Fick "shotar" att dricka var 3h och däremellan var vi fria att gå runt på sjukhusområdet i väntan på värkar. De sa att det kommer att ta tid det här och rummet var ju inte så roligt att vara på. Men lekterapin fanns ju i närheten och där fanns ett pingisbord! Stor lycka! Folk tittade lite skeptiskt på oss när de passerade. Kanske inte så ofta en höggravid kvinna och hennes sambo spelar pingis i väntan på värkar. Dock var det svårt att plocka upp bollen från golvet..
Tiden gick och tredje skiftet sen vi kom började jobba. -Jaha håller ni er på rummet eller ska ni spela mer pingis? Frågade det efter de hade presenterat sig. Hade då tillräckligt kraftiga värkar att pingis inte kändes lockande.
Slutade med "shotarna" vid 02 för då var det bra värkar, lyckades somna och vaknade vid 6 av att värkarna avtagit.
Beslut om att sätta in ballong fattades och den satt ca 1h sen ploppa den ut. Då var kl 12 den 17/12. De tog hål på hinnorna så vattnet gick och satte värkstimulerande dropp. Öppen 4cm. Sen kom värkarna tillbaka. 13,30 var jag i stor smärta och efter lyste en sån där "rygggrej". tens och värmekuddar funkade inte. Sambon översatte rygggrej till epeduralbedövning för bm. I väntan på narkosläkaren fick jag lustgas och svettades som ett djur. Sambon la en blöt sval handduk på min panna.
-Du måste vika handduken fiiiint!- Den är inte fint viken! Sambon fatta ingenting. -Måste vika fiint! Sambon vek igen men den var fortfarande ojämn i kanterna. Vek den själv till slut. Klart att det är viktigt med en fiiint viken handduk?!?
Fick bedövningen som inte hjälpte, lillan tryckte för mycket neråt kl 15. Hemska plågor! Lustgasen var räddningen. Vid 16,30 ville jag börja krysta och det fick jag inte än . Fick en bäckenbotten bedövning, vet inte om den hjälpte. Fick börja krysta vid 17. Då jag blundade och inte sa något under större delen av förlossningen frågade de vid ett tillfälle om jag sov! Nä,var det ända jag svara.
Sen när jag hade krystvärkar så frågade jag - är ni med nu? -ja svarade det. känndes också som en viktig fråga.
17,57 kom hon. 4060g och 53cm lång.
Sambon som inte lämnat min sida sedan 12 tiden klippte navelsträngen sen sprang han. Han hade varit kissnödig sedan 13 tiden men jag håll honom i ett järngrepp under förlossningen så han vågade inte gå och kissa! Stackarn!