Roliga förlossningshistorier?
När jag tänker efter så var det några roliga händelser med sonen förlossning. LÅNG LÄSNING för er som har tid. :)
Jag vaknar kl 5 på morgonen av ett ljudligt knäpp från magen. Förstföderska och dålig koll på vad som händer innan förlossning, men jag fattade direkt att vattnet gick. Kupade mina händer mot underlivet och ställde mig upp som en dracula ur sin kista! Ni vet så där spikrakt och snabbt med stora ögon. Vattnet forsar ut och jag står där och gapar på maken att han ska vakna. Så medans jag står där i en pöl så är jag så bitter över att jag inte har hunnit tvätta mitt hår. Upprepar mig flera gånger om den saken..
Fick åka in på en gång för kontroll för vattnet hade gått 5 veckor för tidigt. Fick ett rum på en gång. Sen ville dom ha handduken som jag hade knölat ner i mina trosor. Det tyckte jag var konstigt. Vad ska dom med en dygnsur handduk till? Fattar i efterhand att dom måste kontrollera färgen på vattnet. Sen frågade hon om jag vill spara den. "Nä tack det är bra". Frågade samma sak om mina trosor och byxor. "Släng skiten" svarade jag i samband med sammandragning.
Sen blev ryggsmärtan olidlig. Fick testa akupunktur i ryggen som jag skulle "smeka lätt" vid värk. Näää. Ut med skiten! Jag måste gnugga ryggen för kung och fosterland!
När jag fick EDA så blev jag som en ny människa! Satt och studsade på pilatesbollen i timmar hängandes mot sängen medans mannen sov i fåtöljen, snarkandes högt. Stackarn hade fått jobba natt och hann bara sova en timme innan vattnet gick för mig. Fick så mycket beröm från personalen när jag var så aktiv. "Vad duktig du är som studsar så länge!". Skitnöjd var jag och studsade med ett flin. :)
Sen tjatade alla på mig att jag skulle äta piggelin. Varje gång svarade jag nej och blev till slut irriterad när dom hade frågat mig "hundra" gånger. Jävla tjat om piggelin tänkte jag. Det som är lite roligt är att när jag tittade på bilderna från telefonen flera dagar efter så finns det en bild när jag ligger där med lustgasen i ena handen och piggelin i den andra! Haha. Minneslucka, men tog tydligen emot den där jäkla piggelinet till slut.
Som förstföderska har man ju inte så bra koll på nåt, så när jag var öppen 10cm så krånglade jag mig snabbt upp på alla fyra och hängde sen över den upphöjda huvuddelen på sängen och sa att jag var redo! Utan krystvärkar. Men var väldigt bestämd med att "nu får ni nog hämta rondskålen om ni inte vill städa bort bajs från sängen". Det kom aldrig nå bajs, det var sonen som tröck på. Och det visste jag också, men det kändes verkligen som en bajskorv var på väg ut hela tiden. Flera gånger ropade jag efter den där rondskålen. "Nu. NU kommer bajset!".
Under hela förlossningen blundade jag och när jag öppnade ögonen till slut så stod det jätte många i rummet! Barnmorskor och deras elever som jag tydligen hade sagt ja till. Kan säga att jag fortsatte blunda resten av tiden. Sen började dom prata om sugklocka och kalla på läkare, så då krystade jag ut sonen. :)