Roliga förlossningshistorier?
Så underbart att läsa! Satt och läste i tmmar inför senaste förlossningen och det är ju ett fantastiskt pepptalk, såg på den kommande förlossningen på ett mindre oroligt sätt!
Under min första förlossning skulle jag prompt gå på toa och tyckte det var jätteskönt att sitta där. Så skönt att killen, bm och min mamma fick hjälpas åt att släpa mig till sängen och försökte tala om för mig att jag inte fick föda på toan!
Jag hade vägrat all smärtlindring men när krystvärkarna tog i för full fart då skulle jag minsan ha epidural! Nuuuu! När de nekade mig så försökte jag ställa mig upp och sa att då tänker jag inte göra det här mer! Jag går hem nu!
Min 2a förlossning gick väldigt fort. Min instinkt när vattnet gick var att åka in direkt, hade också ca 30-40min till förlossningen.
Bm i telefonen tyckte att jag skulle gå och duscha (sitter på en camping där det för en ogravid tar 5min i backar att gå till duschen!)
Jag fick komma in, MEN TÄNK PÅ ATT NI KOMMER FÅ ÅKA HEM IGEN, sa bm.
Kom in på fl.rummet och bm går iväg för inskrivning tror jag och lämnar sin elev i rummet med mig och mannen.
Jag ursäktar lite fint och berättar att jag är påväg att skita på mig och 5min senare förlöser studenten mig ensam, medan bm chockat kommer inspringande. 15min efter ankomst och 2h efter vattenavgång föds bebisen.
Tur att jag inte vaggade ner till duschen!
Under min senaste graviditet har jag vart orolig att bebisen ska vara för stor och fastna osv...
Så när jag väl kom in på ett rum hasplade jag ur mig alla mina farhågor för bm och tänkte helt seriöst att hon skulle säga något i stil med -okej, då tar vi ut bebisen med KS så slipper du ha ont också! Hahaha som om ett ks skulle göra mindre ont! Vart iallafall småsur när hon bara lugnade med att bebisen bara var lite strörre är dom tidigare, det ska säkert gå bra!
Även denna gång startade det med vattenavgång och vi ville in ganska direkt med tanke för förra förlossningen. Var hjärtligt välkommen in denna gång!
På vägen in börjar värkarna och de är smärtsamma, regelbundna och täta (även denna gång)
När vi en haltimme senare kommer till förlossningen blir vi visade in i ett väntrum vilket jag efter ett tag är riktigt upprörd över! Hur kan dom låta mig sitta här när jag har sååå ont! Och inte kan man ligga ner! Det finns bara soffa och stol, hittar ett handfat att hänga på där jag står och jämrar mig för att stackars barnen hemma är oroliga och barnvakten blev väckt osv mellan värkarna.
Mannen får avbryta ojandet för att säga åt mig att förbereda mig på nästa värk som kommer om någon sekund. Tar värkarna med världens bästa man som berättar att värken snart är slut och påminner mig om andning och avslappning sen är jag igång med jämrandet igen!
Mannen fick till slut hämta BM som berättade att de ju faktiskt trodde att jag bara skulle kontrolleras för vattenavgång, de visste ju inte ens att värkarna startat!
En timme efter ankomst är bebisen född. Ca 2h efter vattenavgång!