Cinza skrev 2010-06-08 21:14:55 följande:
Just sepsis är ett väldigt allvarligt tillstånd för alla och speciellt för spädbarn. När bakterier tar sig in blodomloppet så påverkas hela kroppen och alla organ. Det är därför det kan gå så fort. Bara ett par timmar innan Elias gick bort fick vi beskedet att han skulle transplanteras dagen efter eftersom han var så stabil.
Det är ofattbart att något så litet kan vålla så stor skada...
Helt ofattbart att det kan gå så fort. Han var ju helt pigg och frisk innan han vilade, sedan vaknade han inte mer...
Jag visste att det var farligt och att det är jätteallvarligt. Men jag visste inte att det kunde komma så obemärkt och gå så ofantligt fort. Och inte att man kunde dö av pneumokocker! Streptokocker visste jag, men pneumokocker trodde jag var näst intill ofarliga. Alla ungar har ju pneumokocker titt som tätt...
Jag är verkligen ledsen för er lille Elias. Samtidigt känns det på något sätt skönt att veta att det finns barn som dött av blodförgiftning fast de varit på sjukhus. En bekräftelse på att vi inte kunnat göra något, även om vi genom något magiskt vis kunnat se att han skulle bli sjuk i förväg. Vi hade inte kunnat rädda honom även om vi haft honom i vår famn och sekunden han slutade andas börjat ge hjärt-lungräddning. Då var det redan försent...
Åh vad jag är ledsen att vi inte är ensamma om denna tragedi, jag önskar ingen annan fått/får uppleva förlusten av ett barn. Men samtidigt känns det bra att veta att vi inte är ensamma...