Samaste skrev 2010-08-19 14:23:54 följande:
Hej Lo Ammi!
Vad är nätverksmöte för nånting? Antingen är det nåt nytt eller nåt som vi inte har i Finland. Angående profilboken är det bra att komma ihåg att inte ha för många bilder på andra människor eftersom den som tittar i den lätt ska kunna se vem som är mamman och pappan. I vår senaste profilbok såg vi till att vi blev väl presenterade innan vi tog upp människor i närmiljön. Sedan hade vi ett uppslag med morföräldrarna och var sin sida (gjorde en scrapbook på 30x30cm) av min mans tre syskon med familjer. Om hans föräldrar levde hade vi nog bara haft en gruppbild på syskonen.
Det är ju jätteolika hur man kan tänka sig att illustrera sin kristna tro. Man kan göra det med dikter och naturbilder om man vill, men eftersom vi går i en kyrka och den känns som hemma gjorde vi en sida med en bild av själva kyrklokalen + en bild av en massa barn i lekhörnan. Där beskrev vi församlingen helt enkelt. De djupare funderingarna kring tro kommer fram i våra presentationer och i det skilda pappret om tron man nu för tiden skall bifoga.
Vårt första album var tunt, gjort på datorn och utprintat på A4:or och trots mina tvivel var det ju inget fel på det för bättre hade det inte kunnat gå... men bara för att jag tycker om att pyssla gjorde jag en scrapbook den här gången och den blev rätt tjock. Jag frågade adoptionsbyrån om den ryms i DHL-kuvertet och det lär den ha gjort, men hon sa att jag kan föra vidare att familjerna kan försöka hålla albumen på en lite anspråkslösare nivå. Före oss hade en familj haft ett dubbelt så tjockt album :) Jag hade nog ca 80 bilder av olika storlekar den här gången, men ca 30 är helt tillräckligt egentligen.
Fast det är bra om bilderna är färska lönar det sig att fota lite under hela året så att de i landet får se de olika årstiderna.
Tack för ditt svar!
Jag har läst att nätverksmöte är ett tillfälle när man bjuder hem folk som kommer finnas i barnets närhet under dess uppväxt samtidigt som hemutredarna är där. Då kommer det även ställas frågor till de närvarande om det finns dem som kan tänka sig att ta ett mer praktiskt/ett större ansvar för det kommande barnet.
Aha, kul att du gillar att göra det fint! Jag gillar att fota men är inte överdrivet förtjust i att pyssla så det är bra om det inte är en scrapbooking-tävling