Vad gäller livsboken så gjorde vi heller inget "OS i Scrapbooking" med den. Jag gillar inte ens scrapbooking så det skulle inte bli vår grej då.
Vi riktade in boken för ett barn eftersom vi hade medgivande "ej fyllt 6år" och syskonmedgivande och fick höra att barnet kommer att ha den här boken från att vi blivit utsedda tills dagen då vi skulle få träffa varandra. Vi valde att ta med extra mycket foton och bara lite text. Fotona valde vi så att barnet utifrån dem skulle kunna se och förstå utan att kunna läsa. Vi visade också extra mycket av barnets rum, lekparker, busborgen, skolan, dans, djurparken i närheten osv. Allt som barn kan tycka är kul att se.
Ang den religiösa biten så visade vi också bilder från vår kyrka, där vi tänder ljus mm men också andra foton från aktiviteter knutna till kyrkan.
Släkt visade vi bara de närmsta, våra egna föräldrar och syskon, samt de som var referenter.
Vi fick en tjej som var 3 år och hon hade mycket glädje av denna bok, men den var lite för stor och tung för henne att bära omkring så jag hade gjort en kopia, printat ut alla bilder på vanligt papper, klippt ut dem och klistrat in i en liten bok som hon fick av oss första dagen. Den boken kände hon redan igen alla bilderna i och hon tog med sig den i sin lilla ryggsäck varje dag, hade den liggandes under sin kudde i sängen.
När vi tog fram livsboken så var jag lite nervös för att vi skulle välja fel bilder osv. Så vi gjorde den i powerpoint och brände den på CD. Sen skickade jag den till Kajsa på AC och hon kunde kika igenom den och kommentera. Sen var det bara att klippa och klistra.
Jag skulle också tipsa er som håller på att samla på er lite foton från olika situationer, olika årstider osv. Så slipper ni fotografera allt på en helg sen, med 15 klädbyten mm...
Lycka till allihop som är igång.