Inlägg från: akita06 |Visa alla inlägg
  • akita06

Sydafrika-tråd!

Hej alla!
    Några av er känner jag igen från andra trådar man besök eller vart medlem i.
    Har en lite fråga som jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig med...

Vi har mer o mer börjat diskutera adoption och tyvärr är det ju så att det är en kostnadsfråga vilket gör mig ledsen. Först ska man smälta att man inte kan få biologiska barn och sedan blev det plötsligt en statusfråga om man har råd att skaffa barn...hoppas ni inte missförstår mig nu.
    Vart inne på flera sidor där det står att kostnaden är ca 200.000 kr.....nu till min fråga..När och hur betalar man dessa pengar??
    Känns ju som att om man ska samla ihop den summan innan man ställer sig i kö så kommer det ju ta 3-4 år innan man kan börja köa och sedan ska man köa i ytterligare 3 år..Hjälp! Jag hinner ju bli jättegammal...usch! Vad hopplöst det känns.

Hoppas ni inte missförstod mig..anser givetvis inte att man "köper" ett barn...men som läget är nu så pluggar jag i ytterligare 2,5 år och det finns inte så många slantar över att lägga undan-så det kommer ta tid.

2010-året då allting händer!
  • akita06

Tack för era svar!
    Det värmer att veta att man inte är ensam...
    Kram

2010-året då allting händer!
  • akita06
    Zabka skrev 2010-12-29 11:50:33 följande:

Vi hade tidigare inte ens sneglat åt Colombia p.g.a. den långa vistelsetiden. Men vi fick veta att ALC sökte förstagångsföräldrar som fick börja samla papper direkt, så vi började vi läsa på om landet och organisationen. Vi läste bloggar samt pratade & mailade med andra Colombiafamiljer. Helt plötsligt föll alla pusselbitarna på plats. Vi insåg att detta är VÅRT land och VÅR organisation. Allt känns fantastiskt bra. Vi har blivit bra bemötta av AC, men ALC är en helt annan historia. Alla jobbar ideellt och har själva adopterat, så de vet precis hur det känns. Hela organisationen känns som en stor familj Solig Dessutom samarbetar de enbart med ett specifikt barnhem som vi har fått ett jättefint intryck och uppfattning om. Numera känns vistelsetiden som ett privilegium och som en resa då vi får en fin chans att lära känna vår familjs andra hemland. Så nu har vi hoppat mellan de olika kontinenterna några gånger och har äntligen hittat ”hem” Hjärta

Colombia är ett av de länder som jag o min man oxå funderat på, ska ställa oss i kö nu efter nyår.
    Vad är ALC??
Svar på tråden Sydafrika-tråd!