• kirsty

Illamående av tandborstning

Har hittills haft relativt lindriga graviditetssymptom, endel illamående men det har funkat rätt ok. Senaste dagarna har det dock blivit riktigt, riktigt JOBBIGT. Jag mår jättejätteilla och hulkar och håller på att spyr varenda gång jag ska borsta tänderna, mår alltså riktigt illa. Har testat att byta tandkräm men det hjälper inte ett dugg.

Vad sjutton ska jag göra? Jag måste ju borsta tänderna men det känns som att jag kört tandborsten halvvägs ner i halsen varenda gång jag ens tittar på denKräks

• Svar på tråden Illamående av tandborstning
  • HannaZan

Hej din stackare!!

Jag vet precis hur det känns att inte kunna borsta sina tänder. Sjukt jobbigt! Jag höll också på att spy varje gång jag ens titta på tandborsten med mina två första. Kan bara trösta med att det har gått över för min del. Under tiden som det var jobigt att borsta tänder, försökte jag varje dag och avslutade försöket med att skölja med listerin munskölj. Då har man gjort vad man kan i alla fall.

Lycka till!

• kirsty

Så det finns fler knäppisar alltså ;) Det är ju verkligen jobbigt för tänderna måste man ju sköta, hade det varit någon speciell mat hade det gått att undvika.

Det jag retar mig mest på är att det verkligen bara sitter i skallen, börjar mår illa redan innan jag går in i badrummet för att jag VET att jag ska borsta tänderna. Jag som har kunnat borsta tänderna läääääänge innan graviditeten för att jag tycker det är "gott". Snart mår jag väl illa av att duscha och använda deo ocksåSkäms

Du kom inte på något tricks för att "lura" dig själv att inte må illa? Är bara i vecka 8+0 idag så det är ju ett tag kvar innan det borde gå över av sig själv...

• Mumselumsan

SOM jag känner igen mig I varje graviditet har det varit så men denna gång är det än värre...... Är på snudden till att spy VARJE gång jag borstar tänderna. Jag försöker andas genom näsan, lugna och djupa andetag medan jag borstar och det hjälper lite. Finns gånger då jag bara inte klarar att borsta tänderna längst bak för då spyr jag så då borstar jag fram, kör med tandtråd bak och sen gurglar först med tandkräm och sen med listerine. Vad gör man inte liksom för att hålla tänderna rena

• TusseTvå

Ha ha, så var det med dottern. Har kräkfobi, men spyorna haglade när jag borstade tänderna. Använd munvatten istället ett tag!

• lilyminna

samma här!!! är i v.18 o kan fortfarande inte borsta tänderna!!! jag försöker o sen med munskölj ibland o så fluortabletter nån gång då o då...

inte kul!!!

• Zinara

Jag hade så hela graviditeten med min dotter. Tips. Byt till barn tandborste Testa även att använda olika tandkrämer (kanske barn tandkräm med) Funkar inte ny tandkräm. Testa att bosta med vatten och komplettera med munskölj Jag kunde trots dessa saker inte alltid borsta tänderna när man brukar. Men kunde i alla fall borsta åtminstone en gång om dagen även om det blev vid olika tider.

Hoppas det hjälper

• summer sense

Uhh jag vet precis vad du menar, hade så min första graviditet. Spydde varenda gång jag borstade tänderna, mådde illa av o bara se tandborsten.
    Jag hoppas slippa det denna graviditet, men man vet aldrig =/    (Är bara i v8 nu)

• Ericha

Hade likadant i början och ganska långt in. Speciellt på kvällen. Spydde var och varannan kväll när jag hade borstat tänderna... Borstade snabbt och med lite tandkräm.

• kirsty

Barntandborste ska jag nog testa. Som någon sa så är det absolut värst med tänderna längst in och har jag mycket tandkräm på så det blir lödder GÅR det bara inte.
    Lite skönt ändå att det inte bara är jag som har det här problemet, sambon tittar skeptiskt på mig när jag står och hulkar, hostar och tårarna rinner när jag borstar tänderna Oskyldig

• jaje79

Skönt att höra att det inte bara jag som är lite knasig när det gäller tandborstning.
    Så fort den kommer in i munnen triggas nånting i gång och jag mår så illa!!

• Carolina01

Jag kände lika som du de första månaderna men sen blev det bättre, så det är nog bara att stå ut och använda munvatten!

• Nana34

Hej på er jag har en kille som jag tycker väldigt mycket om, han har dåligt underdräk på grund av att han mår illa varje gång han sätta tandborsten i munnen. Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

• Zuzanne

Hade det också så. Undvek att borsta längst bak och borstade snabbt. Försökte göra det två gånger om dagen. Mina tänder var inte alls så förstörda efter graviditeten som jag trodde pga försämrad tandborstning :)

Svar på tråden Illamående av tandborstning