Rosa Bubbelgum skrev 2010-08-27 21:31:00 följande:
3lkka3: Vilket huvudomfång har din son och hur gammal är han.
Jag pratade med Bvc sköterskan igen och hon var inte ett dugg orolig på hans huvudomfång då både hans vikt och huvudomfånget följde samma skala. Tyvärr så ligger han på översta skalan. Det ända tänkbara som kunde vara är vattenskalle men det fanns ingen möjlighet för Harry att ha detta då han isåfall skulle bara ramla ihop. (vad bvc sa)
För det första;
Allt är säkert helt normalt.
För det andra; Din BVC verkar ovanligt okunnig och nonchalant. Jag blir sååå irriterad.
Jag kan
MYCKET om vattenskalle (Hydrocefalus) och har man det så är ökat huvudomfång ett tidigt tecken. Om det skulle gå så långt att barnet "ramlar ihop" är det riktigt illa.
Från
http://www.medtronic.com/SE/patient/hydrocephalus/symptom.html
På små barn, där skallbenet ännu inte gått ihop, kan följden bli att huvudomfånget växer. Barnets fontanell (den mjuka delen av skallbenet) kan dessutom bli spänd eller bukta ut. Huden kan verka tunn och blank och ådrorna på huvudet kan tyckas svällda. Symtom som kräkningar, dålig matlust, apati, irritabilitet, konstant nedåtstirrande ögon och kramper förekommer också.
Be att få komma på regelbundna mätningar (varje vecka) hos en anna BVC om du är orolig. Kräv en läkartid omgående. Better safe than sorry.
Lycka till!