• Rosa Bubbelgum

Min sons huvud växer väldigt mycket....

Min son som är 8 månader har ett huvudomfång på 49 cm och det är mycket större än andra barn i hans ålder. Jag är lite orolig att det kan vara något fel. På en månad hade det växt 1,5 cm. Jag kan tillägga att han har haft ett väldigt platt bakhuvud men det har rättats till genom att han har fått sitta eller ligga på magen en hel del.  Enl bvc ska jag inte vara orolig.

• Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....
  • Tårtsmulan

Om du känner dig oroad ska du självklart följa upp hans huvudomfång. Be att få en extra läkarkontroll tex. Är din son "normal" i övrigt? Gillar han att ligga ned? Hur reagerar  han om du leker med honom och lyfter honom upp och ned? Kräks han ofta?

Din BVC-sköterske verkar okunnig(?) det finns fler mer eller mindre allvarliga anledningar till att ett huvudomfång ökar "för mycket". 

Min bästa vännina förlorade sin son av en hjärntumör, hans hjärntumör upptäcktes vid 6-månaders ålder och det enbart genom att hans huvudomfång ökade med än normalt. Han ville helst sova i famnen och inte ligga ned (så här i efterhand förstod vi ju att det berodde på ett ökat tryck i huvudet och som gav huvudvärk...)

Det var inte meningen att skrämma dig - men om du känner dig oroad - kräv en läkarundersökning omgående. Vad är en extra läkarkontroll jämfört med att oroa sig för sin lilla älskling?

• Nangijala

Min lilla är 6 månader och har nästan lika stort huvud som din (TS) son har.. vi fick gå på ul. undersökning av hjärnan för att utesluta tumör eller förmycket vätska i ventriklarna.. Det var inget fel alls på henne, hon ärver väl sin fars huvudstrl :)
    Men är du orolig så be om en undersökning!

• Rosa Bubbelgum

Jag tycker nog att min lilla son är normal förutom att han har reflux på magmunnen och kräker mycket. Han har inga problem att ligga ner och sova eller att leka. Men tack för tipset. Jag ska snart till barnkliniken för att göra en röntgen på hans mage och tarmar pga hans reflux och då kan jag ju höra med den barnläkaren om hans huvudomfång.

• Rosa Bubbelgum

Jag tycker nog att min lilla son är normal förutom att han har reflux på magmunnen och kräker mycket. Han har inga problem att ligga ner och sova eller att leka. Men tack för tipset. Jag ska snart till barnkliniken för att göra en röntgen på hans mage och tarmar pga hans reflux och då kan jag ju höra med den barnläkaren om hans huvudomfång.

• ninos
    Rosa Bubbelgum skrev 2010-08-27 21:31:00 följande:
    3lkka3:  Vilket huvudomfång har din son och hur gammal är han. 

Jag pratade med Bvc sköterskan igen och hon var inte ett dugg orolig på hans huvudomfång då både hans vikt och huvudomfånget följde samma skala. Tyvärr så ligger han på översta skalan. Det ända tänkbara som kunde vara är vattenskalle men det fanns ingen möjlighet för Harry att ha detta då han isåfall skulle bara ramla ihop. (vad bvc sa)
    För det första; Allt är säkert helt normalt.
    För det andra; Din BVC verkar ovanligt okunnig och nonchalant. Jag blir sååå irriterad.

Jag kan MYCKET om vattenskalle (Hydrocefalus) och har man det så är ökat huvudomfång ett tidigt tecken. Om det skulle gå så långt att barnet "ramlar ihop" är det riktigt illa.

Från http://www.medtronic.com/SE/patient/hydrocephalus/symptom.html

På små barn, där skallbenet ännu inte gått ihop, kan följden bli att huvudomfånget växer. Barnets fontanell (den mjuka delen av skallbenet) kan dessutom bli spänd eller bukta ut. Huden kan verka tunn och blank och ådrorna på huvudet kan tyckas svällda. Symtom som kräkningar, dålig matlust, apati, irritabilitet, konstant nedåtstirrande ögon och kramper förekommer också.

Be att få komma på regelbundna mätningar (varje vecka) hos en anna BVC om du är orolig. Kräv en läkartid omgående. Better safe than sorry.

Lycka till!
  • Rosa Bubbelgum

Jag glömde att nämna att han har haft ett väldigt paltt och snett bakhuvud men det har blivit mycket bätte och syns knappt längre. Då rådfrågade jag och Bvc kraniofaciala enheten på sahlgrenska om hans huvudform och då skrev hon även hans huvudomfång och de var inte heller oroliga. Sedan så vet jag inte om de reflekterade över hans huvudomfång. 
    Min son ser väldigt proposhornerlig (vet ej hur jag stavar till detta ord) till hans kropp men när man jämför med de andra barnen i hans ålder så har han väldigt stort. 

Tack för era svar man blir ju lite orolig men jag får väl ringa till min barnläkare på vårdcentralen och prata med honom. 

• 3Ikka3

Huggtand:
    Min son är 5månader och 1vecka. Han har 47,8 i huvudomfång, Han är 70lång och väger 8300g.
    Vi har gjort 2 magnetröntgen undersökningar, 2 ultraljud och 1 datortomografi, och går regelbundet hos ögonläkare.
    Läkarna trodde de va vattenskalle, men de va de inte. Det dom har kommit fram till än så länge är att det finns mycket vätska runt hjärnan (mellan skallben och hjärna). I nuläget ska dom inte göra nått. men kommer få gå på täta kontroller.
    Han följer utvecklingen som han ska förutom att han ej kan lyfta huvudet en längre stund från magläge.

Så för mig låter de inte så stort med 49 vid åtta mänader. Men som alla skrivit är du orolig så be om att dom kollar upp han ordentligt.

• mammave

Ts: hur gick det sen? Hittade denna gamla tråd när jag googlade pga av min sons stora huvud

• Louisejp
    Rosa Bubbelgum skrev 2010-08-28 21:08:43 följande:

3Ikka3: Tack för det du skrivit. Jag ska till Bvc nu i veckan och jag kommer fråga henne igen.

Gammal tråd men hur gick det?!
  • Louisejp
    Linutis skrev 2016-11-21 21:10:12 följande:

Ja hur gick de???? mitt sons huvud har ökar 1.8 cm på 1 månad.

Hur gick det för din son? Orolig över min son, ultraljud imorgon!! Vad hade din för mått vid 6 mån?
Svar på tråden Min sons huvud växer väldigt mycket....