-
-
Usch, vi verkar alla tre sitta i samma sits. Allmänt är jag förvånad över att det i detta forum verkar finnas många som lyckas med ett barn men sedan får upprepade missfall. Hade någon av er missfall före första barnet? Inte jag. Inom vården tycks man trycka mycket på att det ju lyckats en gång, men det verkar inte vara någon bra indikation på om det kommer att funka igen eller inte.
Olive1: Jag är ingen expert på mediciner, men som jag uppfattat det:
Trombyl: blodförtunnande, kom först in i bilden eftersom jag hade antikroppar i blodet som är blodproppsbildande. Dessa har jag tagit konstant sedan efter MA nr 2.
Fragmin: också blodförtunnande. Sprutor som jag tagit från plus de två senaste grav.
Progesteron: hormon för att "hålla kvar" graviditeten (vagiatorier). Använt två senaste grav från plus.
Prednisolon: kortison för att minska immunförsvaret om det angriper. Senaste grav från plus.
TrioBe: B-vitaminer och folsyra tar jag också konstant. Motsvarar Folacin ovan (utgår jag från).
Levaxin som nämns ovan: om sköldkörteln är över- eller underaktiv. Min ska vara ok enl de prover som tagits.
Lycka till med dina nya läkarkontakter! Det låter väldigt positivt när de verkligen engagerar sig.
Hoppas verkligen att vi kan lyckas framöver! Kram så länge -
Här blöds det också, men inte så mycket eller så ont som jag minns det annars. Hoppas bara att allt kommer ut. Har blivit skrapad två gånger för att det inte fungerat, men sist gång klarade kroppen det själv. Läkartid bokad nästa onsdag för att se hur det gått, om inget drastiskt hänt innan (har även åkt ambulans med störtblödning när jag trodde att det redan var klart).
Hänger gärna kvar i den här tråden! Känner verkligen igen mig i din beskrivning med avtrubbad och envisheten. Redan innan sista graviditeten kändes det som att nya försök enbart var som att ta en lott, mest nitlotter men ev kan det finnas en möjlighet också.
Eftersom det går åt skogen oavsett kan jag också tänka mig att försöka direkt igen. Har precis beställt en termometer för att testa tempmetoden och se hur mina cykler verkar. Har ätit pergotime senaste två grav, så det vore kul att se om jag har ÄL eller inte. Nu finns pergotime inte att få tag på så det får bli naturligt. Det finns ju teorier om att det skulle vara lättare att bli gravid snabbt efter ett missfall och jag har en kompis som är exempel på att det kan gå bra.
Kram och god natt -
Välkommen i gänget frux, även om ingen av oss vill vara i den här situationen!
Lyxigt med en man som kan skriva ut mediciner, men jag hoppas att du träffar rätt på den nya kliniken. Väldigt konstigt dessutom att du inte kunde få en utredning tidigare. Mitt landsting tar inte hänsyn till ett tidigare barn och jag tror inte att två skulle göra någon skillnad. Men prioriteringar görs väl olika.
Kram -
Välkommen timoa! Synd att tråden finns, men nu är livet som det är och det stärker mig att ha kontakt med andra i samma situation. Beklagar dina missfall och att ni måste kämpa med IVF dessutom. Precis som du har jag det svårt med balansen mellan att helhjärtat ägna sig åt den son som finns (snart 6 år) och hur mycket energi, känslor och sorg som ska läggas på ett ev syskon som kanske aldrig kommer. Dessutom blir man äldre med de nackdelar som du nämner.
Vet inte om det finns andra som har erfarenhet av mf-utredningar då man är 40+, om det kan finnas andra ställen att vända sig till. Det måste ju inte vara åldersfaktorn.
Kram och lycka till! -
Tack Pjanko för uppmuntran!
Har haft 4 MA och kan behöva bevis på att det kan gå vid nya försök. Medicinerade du först den gången det gick bra? Tyvärr har jag två MA trots mer och mer medicinering så hoppet är inte stort att det skulle kunna gå. -
Lycka till marieh, håller tummarna!
Ingen ÄL än här, hade en konstig blödning förra veckan 1 vecka efter att missfallblödningen slutat, så vi får se när kroppen kommer igång. Beundrar dina positiva inlägg.
Har i alla fall startat tempmätningar varje dag så känns det som att man gör något i alla fall. -
Grattis svampbob! Härligt att det gick vägen för er. Jag har köpt progesteronkräm och väntar på ÄL för att börja använda den. Har också börjat tempa, men just insett att min nyinköpta termometer inte verkar så exakt som jag skulle önska. Flera temptagningar på raken visar rätt olika resultat...
Som någon annan på fl skrev "Desperat, jag?". Men jag är vid rätt gott mod faktiskt (just nu i alla fall), skulle det kunna bli ett barn till får det ses som en ren bonus. Hoppas alla får en skön helg! -
Beklagar marieh! Man hoppas ju alltid. Men om jag tolkar dina tidigare inlägg rätt är du snart på g igen.
Här händer det inte mycket. Jag tror det tog 6 v till mens vid förra missfallet. Dessutom har jag nu fått en tid för livmoderundersökning den 15/10 (hysteroskopi tror jag). Antar att det förstör en ev graviditet, så lika bra att det inte händer något. Det ska bli intressant, 3:e narkosen i den här cirkusen... Dessutom har vi fått tid hos landstingets högste man på området. Känns också bra att få ställa alla frågor till en ny person även om det antagligen inte ger något nytt. Han har varit inblandad i min medicinering redan.
Kram -
Det var verkligen något att fundera på marieh. Usch, vad jobbigt!
Man kan ju aldrig veta, men om du har en möjlig anledning till missfall och gått igenom fyra st även med medicinering så skulle jag nog ta chansen med operation. Även om tidsaspekten inte är rolig, men du verkar ju haft lätt att bli gravid hittills. Hoppas att du får sinnesro med det ni bestämmer er för.