• timoa

4 missfall.. Finns det hopp?

åh - vad kul (eller egentligen tråkigt) att det fanns en sådan är tråd...!
    hade tänkt att starta en egen, men såg denna.
    är snart 41 oc fick min son medhjälp av ivf i jan09.  det var vårt 2a försök, så kändes som det gick relativt smidigt iallafall.
    gjorde ny IVF i feb-10, plussade till vår stora glädje, men visade ofostrig graviditet i v8
    ny ivf, nu med ännu starkare dos samt ny medicin (menopur, skitjobbig att ta)
    och plussade IGEN
    samma sak händer, MA i v7-sorgen är TOTAL.
    de på DS skickade en remiss till KS för MF-utredning, men fick svar igår att de inte kommer göra ngn, ingen idé då de redan vet att det är åldern som spökar: ca 40% av de som blir gravida efter 40 får MF.
    känns så hårt att först ha låga canser att ens bli gravid och sen om man blir det-är risken så stor för MF (och vidare sen-kromosomförändringar mm)
    är så oerört lycklig för sonen och vill inte heller att en stor del avhans småbarnsår ska "gå till" att vara ledsen och sörja det barn som inte verkar komma...
    nu ska vi sätta igång med nästa ivf, börjar spraya om 2v....
    hoppas vi alla så småningom blir gravida igen& går hela vägen !

• timoa

godmorgon
    tack för fint välkomnande! ja, det känns på ett konstigt sätt "skönt" att andra gått/går igenom samma fruktansvärda sak...
    kakiis-trist med ditt MF. och kan helt relatera till paniken kring åldern....
    jag har ju bekräftat "dåliga" ägg, trots det har jag lyckats bli gravid 3 IVFer av 4.

tror inte heller att stress kan påverka. jag har haft otaliga sådana samtal med min ivf-läkare som bestämt ävdar man inte kan påverka sådant.
    samma läkare påstår även at det inte finns ngn medicin som kan hjälpa (iallafall mig i mitt fall) till att förindra MF igen. jag frågade om trombyl som jag läst så mkt om, men han sade att de inte ger sånt då det inte ger ngn verkan (enl deras studier iallafall)
    Han hänvisade till deras hemsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.
    blev lite "nerslagen" av veckans tråkiga besked från utrednings-kliniken, att jag är för gammal ens för utredning.
    samtidigt har jag bestämt mig för att inte söka för mkt orsaker utan bara hoppas att vi lyckas igen nu i nov....

en liten jobbig sak i allt detta.....min syster "råkade" bli gravid (hon är 43) samtidigt som jag i feb, vi berättade om våra resp grav. samtidigt för varann.
    hon ville dock inte behålla barnet då de redan har 4 tillsammans (detta skulle vara deras 1a gemenssamma) & sade hon skulle göra abort.
    sen får jag MF, hon väljer att bhålla sitt barn, nu är hon i exakt samma vecka som jag skulle varit, vilket känns skitjobbigt. vi kan tack o lov prata med varann väldigt öppet, hon fattar att detta är jobbigt för mig. samtidigt är jag ju jätteglad för hennes skull, så det är en mkt svår balans....
    dessutom kommer barnet samtidigt som jag genomgår nästa ivf, vilket oxå känns tungt.

godmorgon
    tack för fint välkomnande! ja, det känns på ett konstigt sätt "skönt" att andra gått/går igenom samma fruktansvärda sak...
    kakiis-trist med ditt MF. och kan helt relatera till paniken kring åldern....
    jag har ju bekräftat "dåliga" ägg, trots det har jag lyckats bli gravid 3 IVFer av 4.

tror inte heller att stress kan påverka. jag har haft otaliga sådana samtal med min ivf-läkare som bestämt ävdar man inte kan påverka sådant.
    samma läkare påstår även at det inte finns ngn medicin som kan hjälpa (iallafall mig i mitt fall) till att förindra MF igen. jag frågade om trombyl som jag läst så mkt om, men han sade att de inte ger sånt då det inte ger ngn verkan (enl deras studier iallafall)
    Han hänvisade till derasa emsida där allt står om detta, jag har faktiskt inte orkat ens gå in.
    blev lite "nerslagen" av veckans tråkiga besked från utrednings-kliniken, att jag är för gammal ens för utredning.
    samtidigt har jag bestämt mig för att inte söka för mkt orsaker utan bara hoppas att vi lyckas igen nu i nov....
  • timoa

åååå, jag gillar verkligen den här tråden (och ni i den )
    känns så skönt med människor som FÖRSTÅR. ibland tror jag de som inte varit med om IVF/svårt bli med barn/svårt behålla barn med MF/MA inte kan föreställa sig hur tungt allt kan kännas.
    på samma sätt som jag kanske inte alltid kan föreställa mig andras sorger & svårigheter i livet.

fick senast i förra veckan höra av en bekant som replikerade på mitt "nej, det blev MF för 2a gången"-
    åååå, du måste ju ta det lugnt!  alltså, kom igen....inte vad man vill höra. så korkat.

annika p & marie- ja, vi känner alla denna känsla att man är så oerhört lycklig för det barn man har, och vill inte känna känslan att man är otacksam eller inte kan "nöja" sig med det man har.
    och framförallt-rädslan för att sorgen över dessa MF ska ta tid&energi från det barnet, man vill ju bara NJÙTA och vara tok-lycklig med det man har framför sig.... tycker ändå tiden har läkt en del sår, men är såklart rädd för alla känslor som nukommer när jag kör ivf.

sushikatten-har inte din historia i minnet-hade du fått ett MF efter IVF? när kör ni igen, om jag får fråga...?

kakiis- såg tom det där på nyheterna, såg den lilla babyn....helt otroligt! tänk vad olika situationer man är i.....

bettanb- tack!! jag återkommer isåntfall. just nu har jag just börjat jobba så hinner inte med internet&FL lika mkt som förr.....prioriterar just nu denna tråd

godnatt alla

• timoa

marie- håller alla tummar&tår för dig nu!!! konstigt läkaren inte ringde upp...men är väl inte så förvånad. själv fick jag ju leka detektiv för att till slut få fram det som läkaren meddelat ang min missfalls utredning-att jag var för gammal för en sådan tycker bara de kunde besparat mig det jobbet & bara skickat ett brev..

själv började jag spraya igår, ivf:en är alltså igång o då börjar man med att försätta kroppen i klimakteriet för att sen pumpa full med hormoner...känns både skönt att allt är igång igen, samtidigt jobbig för jag vet vilket elvete som ligger framför mig.
    men men, det är det ju värt om man lyckas till slut.,

håller tummarna för alla härinne såklart!

• timoa
    sushikatten skrev 2010-09-27 21:00:50 följande:

timoa: har du kört ivf innan? Hur kommer det sig att det blev långa metoden? För jag funderar starkt varför min läkare ordinerar den långa för oss.

Marieh: Jag det är ett elvet att man ska gå igenom det här och man blir så nere ibland.  Hoppas att det leder till ett barn för annars vet jag faktistkt inte om det är värt besväret med alla IVF!

sorry för sent svar, är hemma med en sjuk son som kräver all uppmärksamhet...
    ja, jag har kört ivf tidigare, första färskförsöket blev minus, fick ett ägg till frysen som sedan tinades upp & blev en lyckad graviditet (sonen som är nu 1,5) försökte på nytt i feb, satte in 2ägg, inget till frysen. plussade men på VUL visade det sig vara MA (ofostrig grav) gjorde ny IVF i maj, satte in 2 ägg inget till frysen, plussade med återigen visade VUL i v7 inget hjärta
    alla IVFer har vi kört långa metoden, vet eg inte vilka som "får/ska" göra korta, har hört ngt om att om man är äldre så kör man ibland med ördel korta, varför vet ej...
    har dock en kompis som är 41, alla hennes ivf:er har varit korta men 2ggr har det inte blivit ngt pga att ägget redan släppt. TROR det är så att man har mer "kontroll" på allt som hände ri kroppen när man först stannar av hela produktionen för att sen sätta igång den igen-under kontrollerade former.
    jag föredrar nog ändå den långa, om man inte har bråttom....vilket jag iochförsig har...

första 2ggr fick jag puregon, men efter 2a ivf:en i feb (som förvisso ledde till grav) tyckte läkaren att jag borde få fler & framförallt bättre äggkvalitét, varpå jag fick menopur istället, har visat sig funka mkt bättre för "äldre" qvinns...
    jag fick faktiskt mkt fler ägg, men det blev ändå inga till frysen.
    kommer köra samma igen nu, men den är tyvärr ASjobbig att ta, man sitter med kanyler&flaskor och blandar till allt själv, inte en droppe för förloras heller....ska tas mer exakt på tiden oxå....

marieh- ååå vad härligt hon hörde av sig äntligen. tänk vad lätt det är att förlåta trots allt...
    har du fått ngn mer info?
  • timoa

sushikatten- vad ör det som gör att ni inte är säkra på att köra en ivf till? om jag får fråga, alltså.

• timoa

marieh- nääe, din stackare, förstår att du blir galen/besviken. tror som kakiis skriver ovan, kanske blev lite för mkt för kroppen med alla hormoner & allt. jag som fått 2 MF på raken- efter det andra fick jag faktiskt precis som du-mens efter knappt 3v...!
    hoppas verkligen den rättar sig tillbaka till nästa ÄL&BIM.

• timoa

åh, vad irri att de inte kom på det tidigare, som du skriver.
    du ska såklart göra som DU/NI kommer fram till, men du ville ha våra råd så här kommer mitt:
    jag skulle tveklöst ta operationen! förstår du får panik över åldern, men 39 är ingen ålder (om man jmf med mig... )
    du kan ju ha goda chanser med ivf sen.
    sprayen du kommer ta heter SYNARELA, det är den jag tar nu. den försätter kroppen i klimakteriet, alla märker av den olika, själv märker jag inget, förutom lite huvudvärk idag. man tar den 2ggr per dag, morgon&kväll.
    tror det är rätt ofördelaktigt att vara gravid &ha myom samidigt, men det är vad jag TROR jag hört.
    kram till dig & lycka till med beslutet, tungt för dig...

• timoa

ninni- oj, 4 MF!!! lider med dig jag med.... jag som haft "bara" 2 MA fattar inte ens hur jag klarat mig ur dem...
    skönt att ni ska få gå hos lennart nästa gång, hoppas det hjälper.

ego- har börjat med sprutorna nu, suck-det gör så ont.....ska till kliniken på fredag för ett ultraljud & kolla hur många äggblåsor jag har och då får jag reda på vilken dag det blir sk "ägg-plock"....
    syster min föder ung i samma veva, känns aptungt....särskilt som jag skulle haft min baby 5dgr efter henne (2nov)

• timoa

satchel- grattis!!!!! ååå vad jag håller tummarna för dig nu! har ju själv haft 2 MF iår, så vet hur det känns.
    hoppas ni alla mår bra, kram på er!

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?