• Kuben

4 missfall.. Finns det hopp?

Mamma77 skrev 2013-10-01 10:21:49 följande:
    Hej,
    Tack så hjärtligt! Ja 8 år med 16 missfall har satt sina är. Jag är utredd kors å tvärs men inget funnet på oss. Samma pappa till min son son som är 10.
    Denna gång var jag sjukskriven nästan hela graviditeten. Trombyl, Fragmin och crinone( progesteron) från att man såg ett hjärta. Fragmin och trombyl ska inte sättas in tidigare pgr av blödningsrisk om något är fel.
    Jag drack inga drycker med koffein, te i bland.
    Jag har högt blodtryck så jag äter ju medicin för detta med.
    Nu dras min tös med en seg gulsot sen födsel 12/9 och solar inne på v.3 nu:( Inskrivna på Astrid Lindgren. När får man bara njuta?

På något sätt kände jag att denna graviditet var annorlunda och skulle gå, mysko känsla. Jag svarar gärna på allt jag kan. Kram å all lycka

Hej!
    Jag läste precis detta och vill börja med att beklaga allt du gått igenom!
    Det jag slås av är att vi har lite liknande historier... Jag har bara gått igenom 6 mf, och har fått 2 barn, men barn nr 1 hade oförklarlig gulsot (vattnet gick i v 31 och hon kom v 34) och hon fick sola i 3 veckor. Jag funderar nu över om det finns något samband mellan våra alla missfall och gulsoten?!?

Kram och lycka till med tösen!    
  • Kuben
    lill111 skrev 2013-10-01 13:16:14 följande:

Beklagar alla dina mf Kuben! Usch för detta hemska! Måste bara fråga, medicinerade du är det blev lyckad graviditet? När skedde dina mf? Tacksam om du orkar svara!

Hej!
    Ja, jag behandlades med trombyl och progesteron med mina "fullbordade" graviditeter (men båda tidiga), det gjorde jag även vid 3 av mina mf. De andra  3 behandlades jag inte.

Själv undrar jag så om det är något lurt med mitt immunförsvar. Jag har ofta känt mig febrig och påverkad vid graviditeterna. Kroppen har jobbat som bara den och jag har haft svårt att sova och kroppen är liksom hela tiden på gång (kanske helt normalt?) fram tills dess att fostret avstannat i växten. 

Sedan funderar jag ju om det finns korrelation mellan alla mina mf, att jag får prematura barn och att ena barnet var så väldigt påverkad av gulsot så länge... Läkarna avfärdade alla funderingar kring kopplingar mellan dessa händelser, men det känns som om det skulle kunna vara något.

Det var 10 år sedan jag utreddes, så det har säkert hänt massor sedan dess. Bla har inte min man utretts alls. Men jag har ingen aning om vart jag ska vända mig - är nog hopplöst gammal med mina 39 år!

kram       
  • Kuben
    Mamma77 skrev 2013-10-02 12:10:57 följande:

Tack, oron för gulsoten som inte vill ge sig är stor. Vill ju kunna njuta. Solning för tredje veckan nu. Dom har börjat spekulera i om det kan vara något samband med missfallen , men ingen vet något alls just nu känns det som. Fick även sluta amma i 48 timmar . Hur långdragen var er gulsot? Kram

Hej,
    Min tjej fick sola 3 veckor ganska precis. Det fanns ingen förklaring kring hennes gulsot heller. Berätta gärna vad man säger på sjukhuset - jag misstänker förståss också att det finns en koppling mellan prematura barn, gulsot och upprepade missfall!

Skickar över styrkekramar till dig! Jag minns hur j,@la jobbigt det var att sola dygnet runt och aldrig få sova!!!   
  • Kuben
    Mamma77 skrev 2013-10-02 12:16:11 följande:

Jag har en son som är född 2003 sen bara missfall. Men ingen har sagt något immunisering till mig. Det är en gåta hur man kan få ett barn sen 8 år av helvete. Sen kommer min sessa och får gulsot som inte bil ge sig:(

Hur var det, är du Rhesus negativ? (Förlåt, du har säkert skrivit någon stans, men jag hittade det inte..)

Hittade artikel om immunisering och gulsot: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article10464874.ab

kram!  
  • Kuben

MÄrkligt! Vad är kopplingen mellan våra mf och barnens gulsot? Är ni andra RH positiva eller negativa? Jag är negativ och funderar på om det kan vara en förklaring.

SItter just nu i kö till fertilitetscentrum för att se om jag kan få komma dit med mina funderingar.

Kram!  

• Kuben

Nähä, Fertilitetscentrum gör inte längre utredningar på missfallsbenägna. Hänvisades till en gyn i Solna där man inte visste om hon utförde dessa längre... men så bokade de i alla fall in en tid för mig nästa vecka. Men de var tveksamma då jag är 39. Hade jag varit ett år äldre så hade de inte tagit emot mig!!

• Kuben
    che71 skrev 2013-10-03 16:56:30 följande:
    konstigt.. mig tog RMC emot i slutet av förra sommaren för missfallsutredning o då hade jag precis fyllt 41 år
    en KK läkare skrev remiss efter det 3:e missfallet den sommaren, tror inte hon ens tänkte på min ålder
    sen dess har det ju blivit 3 missfall till o alla gångerna har jag kollats upp på RMC, fått boka tid o på så sätt sluppit sitta på KK akut som innan...
    Inte för att det kunde lösa mitt problem, trots Fragmin blev det ju 3 missfall till, kanske jag behövde intralipid droppen för att stabilisera mitt immunförsvar o cortison(som de inte ville skriva ut på RMC)

Hej Che71
    Jag beklagar verkligen alla dina mf!
    Ja, det verkade något godtyckligt gällande åldern. Alla är väldigt snabba på att berätta kring statistiken (idag kläckte till och med kvinnan jag ringde till för att boka tid att det var nästan omöjligt att få barn i min ålder ) Även på privata stället där jag tidigare har utretts såg lätt panikslagna ut när jag nu var tillbaka 10 år senare... de var inte beredda att lägga ned mer tid på mig. Jag försökte förstå deras synvinkel - men det var inte lätt.

Vad betyder RMC?     
    Hur funkar droppen på dig och vem utför det? Hur fick du reda på att det var detta du behövde?!? 
  • Kuben
    che71 skrev 2013-10-03 21:44:03 följande:
    Gjorde utredning i Aten efter det 5 e missfallet i Mars...upprepade missfall. .eksem. .diskbråck. .crohns allt är immunförsvarsproblem som jag har så vi reste dit på vinst o förlust. .Life clinic
    Rmc reproduktions medicinskt center
    droppen skulle en VC hjälpt till att sätta men de hoppade av ..så jag fixar det själv hemma. .en kollega sticker mig på jobbet först.
    tja åldern kan man inte göra något åt. .men jag får fortfarande visa leg på systemet!!!

Du är bra modig du!!! Får du dropp nu, i detta skede?
  • Kuben
    che71 skrev 2013-10-04 07:16:38 följande:
    Ja, sammanlagt har det blivit 9 dropp sedan i Mars (flera st i förra graviditeten, som sen visade sig vara ofostrig)
    o 2 dropp sen plus denna gång, samt 1 dropp vid varje ÄL vi försökte
    Jag lämnar ju blodprover varje vecka o skickar resultaten till läkaren i Aten som sen mailar när jag behöver nytt dropp.
    Så med Fragminsprutorna (som jag tar varje kväll o även 1 vecka innan BIM under försöksmånaderna) o blodproven o droppen- det blir måååånga stick!!

Jisses! Vilken hjälte du är!
  • Kuben
    che71 skrev 2013-10-18 06:05:55 följande:
    v 10+4 idag
    nytt ultraljud i em
    mår illa o är superhungrig o trött så hoppas det betyder att det är ok denna gångDrömmer
    kram

Dina symtom låter lovande!
    Lycka till på ul idag! 
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?