• tjorven01

4 missfall.. Finns det hopp?

Hoppar bara in här en snabbis
    Kan varmt rekommendera The Fertility and Gynecology Academy i London och boken "Is your body baby friendly?" av Alan E Beer
    Själv har jag aldrig blivit gravid trots 8ivf (+FET) är 32år gammal och vi är oförklarligt barnlösa. Vi har själva gjort utredning i London och det visar sig att jag har ett för högt immunförsvar som ställer till det. Det går att behandla men jag har inte blivit gravid än. Utredningen gjordes i Februari i år.

Lycka till
    Kramar

• tjorven01

Tänkte precis som stumpan tipsa om denna klinik

http://www.fertility-academy.co.uk/?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=33

Vi har gjort utredning där i London efter att fått diagnosen oförklarligt barnlös i Sverige
    Börja gärna med att läsa boken "Is your body baby friendly?" av Dr Alan E Beer

Problemet är väl att forskningen i Sverige inte hunnit så långt än då forskning kostar en hel del
    Men jag tror att det ofta kanske inte alltid finns en förklaring

Lycka till

• tjorven01

Ninnin
    Det finns både mediciner och andra typer av behandlingar men som med allt annat här i livet så finns det självklart inga garantier

• tjorven01

Precis som lilla M sa nej orsaken till att det inte görs här är att de inte KAN analysera sådana prov på samma sätt forskningen har inte kommit lika långt så är det bara
    Kliniken i England skickar sina prover till Chicago och sedan finns det vissa tester som kan analyseras i Grekland
    Det kostar en del men det gör ju allt annat i livet också

• tjorven01

Ninnin
    För att svara enkelt på vad immunologiska orsaker till missfall är så kan man rätt och slätt säga att det på något sätt skulle kunna innebära att det är immunförsvaret som angriper embryot och att det därför blir missfall. Detta kan tom triggas igång efter att man fått ett barn eller efter ett missfall.

Själva har vi gjort 8st ivf då vi är oförklarligt barnlösa. Vi har alltid fått toppembryon tillbaka och därav har vi börjat fundera på vad som är orsaken till att det aldrig går vägen. Detta har lett oss dit vi är idag då det har kostat både tid och pengar med alla eterforskningar

Det finns olika vägar att gå
    Antingen så kan man åka över till england och ta prover eller så kan man ta kontakt med RF direkt i Chicago och skicka blod dit. Det handlar inte om att sjukvården här inte vill hjälpa utan att de inte KAN. Utomlands betalar man själv för sin vård och jag antar att en del av pengarna går till forskning. Jag kan hålla med om att det är typiskt att den forskningen inte är vedertagen här än men det kommer nog att komma, om det så dröjjer fem tio eller tjugo år. Forskningen går ju hela tiden framåt men det tar tid.

Jag har själv aldrig ens fått plus på stickan men jag kan föreställa mig vilken enormt utsatt situation ni befinner er i och hur stressande det är då jag själv känner samma sak fast jag inte ens blir gravid trots 4,5 år av försök både hemma och med IVF utan förklaring.

Jag vill absolut inte pracka på er någon lösning på problemen bara säga att det finns alternativ till vård utomlands
    För de som är intresserade säger jag bara LÄS BIBELN av Alan E Beer. Det är nästan ett måste för att förstå något överhuvudtaget då kontakterna med läkarna utomlands ofta är ganska korta och man får betala för minsta lilla fråga man vill ställa.

Lycka till vad ni än bestämmer er för att göra!!!!!

• tjorven01

Ville bara flika iin och berätta att man vid flera upprepade mf enligt amerikanska studier kan ha nytta av kortison och lmwh heparin
    Däremot finns det inga vetenskapliga studier på att trombyl verkligen skulle öka chanserna att lyckas så om Gun vill skriva ut fragmin så är det enligt studier bättre än trombyl

• tjorven01

Najje
    Om du vill självmedicinera så är 1/3 barnalbyl samma mängd som i trombyl
    Lycka till

• tjorven01

Najje
    STOOOORT varmt grattis
    Någon gång vänder det
    Du ska se att det går hela vägen nu
    Kram

• tjorven01

Mamma77
    En immunologisk utredning innebär att
    Man kollar om det är immunförsvaret som stöter bort embryot
    Och i så fall kan man behandla det
    OBS att dessa tester än så länge bara kan analyseras i USA så det är ingen ide att försöka få det gjort i Sverige för det finns inget labb här som kan analysera sådana prover och ja det kostar och det finns inga garantier men immunförsvaret kan ju svänga upp och ner under åren
    14 mf låter helt sjukt hur orkar man?

Lycka till!!!!

• tjorven01

Vilaa
    Även jag sänder en stor kram till dig
    Vi fick till slut vårt efterlängtade barn efter lååååång väntan men innan vi ens hann glädjas så drabbades min man av någon mystisk neurologisk sjukdom så jag kan bara instämma i att livet inte blir som man tänkt sig
    Kram

• tjorven01

Nej Miss B
    Nya neurofysundersökningar visar påverkan på övre motorneuronen men ingen diagnos
    Vi frågar och frågar men får bara svaret "vi vet inte vad det är. Vi får vänta och se"
    Men vi ska boka in ett besök till Tyskland nu i Februari för att se om de har något att tillföra. Just nu är jag livrädd för att bli sjuk i detta uland som Sverige
    Såg precis på tv att vi är sämst i Europa på att behandla bensörhet
    Undra precis vad vi mer är sämst på????

• tjorven01

Tack Milja jag känner igen dig oxå
    Jaaa efrer nio ivf och två fet utan ett endaste plus så gick det på naturlig väg
    Visserligen tog vi efter bekräftad graviditet alla immunbehandligar som gick och dyrt blev det men så klart värt det
    Så även om jag inte haft mf/ma som många av er så säger jag bara ge inte upp plötsligt händer det
    Kolla gärna in Zinfandels hemsida fertilitetsguigen.com
    Vi genomgick både IVIG, IL, LIT och hysteroskopi i Aten
    Tackar som frågar om min man
    Hans symptom liknar tyvärr ALS symptom med svaghet i ena kroppshalvan höger arm och höger ben men de har inte kunnat säga något alls här
    Så vi är riktigt oroliga
    De har även testat honom för Borrelia här men det har visat negativt så till Tyskland åker vi mest för att kunna stänga den dörren då de ska vara bättre på det där och eftersom läkarna här tyckte att det var viktigt att testa det från början så vill vi bara utesluta det
    Hur mår du själv?

• tjorven01

Flikar bara in och beklagar alla era mf/ma
    Själv fick jag en dotter på naturlig väg efter en hysto av Dr Penny i Aten och mha Dr G i London
    Detta efter nio misslyckade Ivf och aldrig ett plus på Stickan

Inte samma som era mf/ma men ändå
    Oförklarlig barnlöshet hade vi fått höra av alla läkare här
    Mitt tips är att söka hjälp där den finns att få
    Själv ångrar jag bara att jag stångade mig blodig med svenska läkare så länge
    Det finns bättre vård att få utomlands
    Ja det kostar en slant men efter att ha accepterat det blev det mkt lättare
    Sverige är inte längre det land det en gång var vad gäller sjukvård
    Jag har en man som är sjuk i någon skum neurologisk sjukdom och man får inte hjälp där heller
    Nu blev jag långrandig känner jag
    Önskar er alla stoooooort lycka till på vägen och hoppas sååååå att ni ska få era små efterlängtade barn en vacker dag

• tjorven01

Tack lill111

Ja visst är det beklagligt att man måste vara sin egen läkare och att gynekologer inte kan ta till sig forskningsresultat från utländska studier
    Tyvärr är det inte så enkelt att gynekologer bara inte vill
    I Sverige har vi Socialstyrelsen som utövar tillsyn över hur all läkarvård inklusive behandling av olika tillstånd bedrivs och ska bedrivas i detta land.
    Jag har stött på läkare som gärna vill men inte kan hjälpa pga att de behandlingsmetoder som används utomlands inte är vedertaget som behandlingsmetod i Sverige
    Enda sättet för läkare att få använda sig av annat än vad som är evidensbaserat vedertagen behandling i Sverige är att använda forskningstillstånd och det är säkert inte heller helt lätt att få.
    När allt kommer omkring så är det till syvende och sist en pengafråga oxå
    Detta gäller inte bara fertilitetsbehandlingar utan även andra sjukdomar som tex
    Parkinson där man har kunnat operera framgångsrikt men eftersom det är väldigt dyrt i relation till de mediciner som finns att tillgå så har man valt att medicinera parkinsonpatienter istället då man tycker att man nått tillräckligt bra resultat med medicinbehandling
    Ville bara förklara lite om varför vissa utländska behandlingsmetoder inte går att få här
    Tro mig jag har försökt
    Fick tom gehör från en överläkare på fertilitetsenheten på KI men hans händer var bakbundna det var inte viljan som saknades
    Sedan finns det säkert läkare som bara vill jobba 8-17 och är nöjda med att kunna hjälpa några patienter om än inte alla

Själv lyckades jag hitta en läkare privat som kunde skriva ut vissa mediciner men det var hans leg som stod på spel och han sa även till mig att inte svara på frågor från apotekspersonal utan bara hänvisa till honom isf han tog dessutom bra betalt för sina tjänster

Sedan så är det inte säkert att man lyckas behålla en graviditet bara för att man vänder sig utomlands men chanserna ökar i vissa fall
    Och om ni ska vända er utomlands så är inte Dr D enda alternativet
    De beh alt han erbjuder är begränsade och hjälper heller inte alla
    Skulle jag tipsa någon så tycker jag att Dr G i London är mer kompetent med bredare beh alternativ
    Det finns även andra läkare i USA som arbetar bredare
    Vill man ha en ärlig ödmjuk och empatisk läkare är Penny på Serum i Aten en fantastisk människa
    Nåja jag ville bara delge er lite info och en del av mina egna reflektioner och erfarenheter
    Kram till alla som behöver det

Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?