• Görling

4 missfall.. Finns det hopp?

Lider med dig. Har följt tråden då jag själv har 5 missfall i bagaget ( en son blev tack och lov till efter 4), men tänker mycket på det här med vad som driver oss till att fortsätta. Väntar på ett plus här men vet inte om jag kan säga att jag längtar, då jag tycker att det är ett helvete att vara gravid. Inget går att ta för givet (mitt senaste missfall upptäcktes i v 18). Sköt om dig och ta dig tillbaka och försök igen. Hoppet är det sista som överger en. Kanske känns klichéartat för dig just nu i denna stund, för varje missfall är en stor sorg, men ger i alla fall min sympati och styrkekramar!

• Görling

Jag fyller 37 detta år. Var 35 när sonen föddes, men höll ju på i ett antal år före det och försökte. I min föräldragrupp umgås jag med en tjej som var 45 när 1:a barnet kom. Så ge inte upp tjejer.

• Görling
    marieh (TS) - 39 år, 1 barn född -01, 5 MF (Ofostrig, MA, MF, MF, MA).
    "Förbereder mig för en ny graviditet bla med hjälp av TCM, traditionell kinesisk medicin.
    Har använt fragmin & progesteron, kommer att använda prednisolon vid nästa graviditet."

Flawless" 37år,
    ett barn född -94.
    Försökt få ett till i ca 5år men bara fått 3 mf, senaste i sep-10.
    Har inte mycket hopp men ger ändå inte upp det. 
    Najje: 31 år
    Inga barn
    försökt i 7 år, 1 MA (juli 2009), 2 MF (okt & dec 2010).
    Pågående missfallsutredning. Genomgår IVF och hoppas komma igen i början på juni.

Annica P: 38 år 1 barn 2004, sedan 5 MA i v 8-11 2008-2011 (2 skrapningar inkl 1cytotec, 3 naturliga)
    Utredning har visat/inte visat kardiolipinantikroppar och sammanväxningar i livmodern (opererade). Ordinerad Trombyl, TrioBe, Progesteron, Fragmin  och Prednisolon. Även Pergotime för att bli gravid.

Görling: 36 år
    1 barn född 2009, 5 Mf (1 ofostrig + 3 MA före sonens födelse, sedan sent MFi vecka 18 i okt 2010). Utredning visade inget fel. Har egnomgått missfallsutredning som inte visade ngt fel. Åt Trombyl i den lyckade graviditeten. Försöker nu med Prog kräm + kontakt med MF - läkare  Lennart Blomqvist.
  • Görling
    Blåklinten skrev 2013-12-08 22:20:20 följande:
    Jag håller på att bli tokig på alla missfall!!! 
    Först fick vi två friska barn efter helt okomplicerade graviditeter. Därefter fyra relativt sena missfall, eller MA, om man hellre vill kalla det så.

1. I vecka 19 (fostret dött i v 18)
    2.. I vecka 12 (fostret dött i v 10 -11)
    3. I vecka 15 (fostret dött i v 10 -11)
    4. I vecka 17 (fostret dött i v 14) 

Vad har hänt???
    Varför dör mina foster i andra trimestern, gång på gång???? 
    Vad kan ha ändrats sedan de lyckade graviditeterna???
    Är det någon som har liknande erfarenheter?
    Jag har också sena missfall i bagaget, MÅNGA:
    1. Missfall - ofostrig graviditet- upptäcktes i vecka 12.
    2. I vecka 6
    3. I vecka 8
    4. Kemisk graviditet (MF efter en veckas försenad mens/gravtest gav utslag)
    5. 2009 - min son föddes
    6. Missfall i vecka 20 strax efter ultraljudet som var bra. Obduktion visade inget fel
    7. Missfall i v 15 (mnga Ul  och Kubtest visade inga avvikelser)
    8. Missfall i vecka 6
    9. Missfall i vecka 20 (fostret dött i v 15 tror jag/KUB test var bra)

Har börjat ge upp. Haft kontakt med Lennart i den lyckade graviditeten, men det var nog bara lyckokast att den gick bra. Medicinerade med Trombyl (tror inte på det själv och inte Lennart heller). Jag tror stenhårt på immunologi, men just nu verkar det inte finnas någon vettig läkare i göteborgsområdet som är öppen för sådan behandling, tyvärr. Håller med dig om att det känns hopplöst med så sena missfall när fostren och ultraljuden har varit normala fram till det att de bara dör knall och fall. Och ingen läkare verkar vilja ta tag i det. Jag har kämpat stenhårt och fått till en del undersökningar som de sa nej till först. De struntar i oss, sjukvården.
  • Görling
    Blåklinten skrev 2013-12-14 18:09:52 följande:
    Haja Görling Miap01 och Vilaa tack för att ni delar med er av era upplevelser av upprepade sena missfall. Ibland känner jag mig helt ensam med dessa erfarenheter. Det är väl för att det är så ovanligt att man får det. Särskilt när man redan har fått barn. 

Det här med immunisering, vad innebär det egentligen? Såg att man kör med den metoden i Danmark, det finns en särskild enhet för abortus habitualis på rigshospitalet i Köpenhamn som erbjuder den metoden för danskar. Det verkar som det är blodtransfusioner... vet inte riktigt om jag är beredd på det...

Jag har fått livmodern undersökt enbart med ultraljud , är det inte tillräckligt? Che71, du skrev som förslag hysteroskopi och du Haja skrev att du har gjort hydrosonografi? vad innebär detta och vad kan de ge ytterligare jämfört med vanligt ultraljud? 

Härligt att läsa att det finns hopp efter upprepade missfall , Che71, jag har förstått att du är en som har kämpat länge, underbart att ultraljudet såg så fint ut! 
    Kroppen blir immun emot nya graviditeter helt enkelt, det är var immunitet handlar om och det är rätt vanligt efter en lyckad graviditet och varje gång som man försöker igen så triggar det immunförsvaret ännu mer.
    Nej, jag tror att de behandlar med lite olika alternativ i Köpenhamn liksom i Aten, problemet är att få läkare här i Sverige ställer upp på att ställa sig bakom medicinering även om en utländsk läkare har rekommenderat den. Själv så har jag provat Trombyl, progesteron och har fått min läkare att skriva ut prednisolon som skall dämpa immunförsvaret. Har klassiska symtom såsom ledvärk, rinnsnuva och ett fantastiskt immunförsvar (blir sällan el aldrig ens förkyld).  Men som du skriver Blåklinten, så förklarar det inte varför man kan gå så länge i en graviditet och sedan slutar det med att fostret dör ändå. Varför tar inte kroppen kål på dem direkt i så fall? Men i boken Is your body babyfriendly så framgår att fosterdöd och sena MF kan vara tecken på ett aggressivt immunförsvar. Prednisolon är nog det enda som man själv kan försöka medicinera med här i Sverige, om någon läkare skriver ut det vill säga, sedan skriver de ut väldigt små doser i jämförelse med vad de rekommenderar på kliniker där de arbetar med immunologiska orsaker till MF. Min läkare ville bara ordinera 5 mg (Atendoktorn dr D rekommenderar oftast 15-25 mg/dag) för många av de patienter som har varit hos honom.
  • Görling
    Haja skrev 2014-03-26 12:21:54 följande:
    Mardrömmen fortsätter. Idag i v. 16 konstaterades att fostret hade dött. Förra veckan slog hjärtat så fint, nu var allt bara stilla. I övermorgon ska jag in på min tredje cytotecbehandling och troligtvis min fjärde skrapning.

Fyra sena missfall varav tre inom ett år, hur överlever man sånt?!
    Man överlever, men det är svårt att tro när man är inne i det. Jag har haft ca 10 missfall varav 3 i vecka 16-20. Alla tre levde i vecka 15 och låg inte under någon särskilt kurva, allt såg finfint ut på extra rutinultraljuden.

Bara ett foster blev obducerat (det upptäcktes på rutinultraljudet i vecka 19) eftersom sjukhuset har en "ny" policy att inte analysera dessa foster då det ofta inte visar något. Bara det känns för jävligt, att sjukvården fullkomligt vänder en ryggen. Det är nu som prover skall tas inte senare, för något vajsing är det i graviditeten. Jag har haft sjukt låga sköldkörtelvärden (TSH) vilket jag funderar över, men läkarna säger att det är normalt, men av vad jag har läst så sjunker tsh mest i början av graviditeten, inte när man är i vecka 15-20. Jag har medicinerat med trombyl och Fragmin. Prednisolon har jag provat, men senaste året har jag "bara haft 2 tidiga missfall, trots intag av prednisolon i små doser, för min läkare vill egentligen inte skriva ut  pred.  Styrkekram till dig, jag vet vad du går igenom, livet är inte rättvist någonstans.
  • Görling
    Vilaa skrev 2014-04-01 12:11:11 följande:
    Och ingen förklaring från sjukvården? =( Ingen gissning alls?? Vilken mardröm!!
    Nej, det är ingen uppföljning på sån´t här i allmänhet. Unga ointresserade gynekologer, som förklarar det med det vanliga (kromosomfel, naturens sätt att sortera ut odugliga foster osv), men jag har gjort KUB - test med fina resultat, haft regelbunden koll med extra ultraljud som har mätt tillväxten med mera. En  gång analyserades fostret och man hittade ingenting, ingen förklaring alls. Jag har gjort missfallsutredning och hysteroskopi och haft en bra och förstående läkare, men sjukvården lägger inte resurser till det här eftersom de inte vet vad de ska gå på. Immunologispåret som jag själv är inne på fattar inte vår omoderna sjukvård vad det är för något. Jag har ett barn dock och det var en problemfri graviditet. Man undrar vad som gick snett i min kropp då eftersom den lyckades. Att det går åt skogen efter första graviditeten är inte helt ovanligt utifrån immunologi, men man tycker att man borde kunna lura sin kropp en gång till. Hade 4 missfall före mitt barn föddes 2009 och därefter 5 missfall (tre sena och två tidiga). Varför går kroppen så länge med en graviditet om det är fel på fostret? Nej, det där köper jag inte. Nu senast fick jag höra att det kan vara min ålder ( jag var 38 då)! jag har haft missfall sedan jag var 33, år, men då talade man inte om ålder. De gör det lätt för sig.
  • Görling
    Haja skrev 2014-04-01 20:32:45 följande:
    Vilaa, Görling och alla andra: En stor kram! Hjärta

Görling, vilka hemska erfarenheter av sjukvården du har! Självklart borde de göra obduktion på alla foster vid sena missfall.

Här har de inte heller varit särskilt engagerade - eftersom undersökningen inte visar några fel på oss har ingen behandling satts in. Den här gången hade vi dock turen att träffa en inhyrd vikarie som tog sig tid att prata och var lite mer insatt i problematiken. Hon skulle skriva in i min journal att vid nästa graviditet (om vi orkar!) ska det sättas in progesteron, Trombyl och Fragmin. Vad tror ni om detta? Jag är inte helt säker på att det funkar i vårt fall. Men det finns liksom ingen annan att jämföra med - vårt fall är en anomali t.o.m. bland alla andra med upprepade missfall. Tre friska barn och så fyra sena missfall, vad tusan beror det på? Alla graviditeter har varit helt symptomfria också.
    Jag tog alla dessa mediciner vid i alla fall ett av mina sena missfall. Nu har jag fått min läkare att skriva ut prednisolon i små doser. Dock mindre dos än vad andra med immunologiproblematik tar verkar det som, men hoppet är det sista som överger en. Du har barn sedan tidigare Haja, är det med samma man som med missfallen? Ibland spelar ju sån´t tyvärr också in.
  • Görling
    Haja skrev 2014-04-02 22:43:26 följande:
    Ja, det är samma pappa till alla barnen. Om det är någonting som är bra i all den här skiten så är det att vi har kunnat stötta varandra genom allt.  Vårt äktenskap har bara blivit starkare. Hjärta

Berätta gärna, vad är prednisolon och vad har det för funktion? Hur funkar det här med immunologiproblematik då det gäller sena missfall?

Vilaa och lill111, stora kramar till er! Hjärta
    Prednisolon är en del av den behandling som utländska läkare, både i London och Aten, använder i behandling av patienter med ett överaktivt immunförsvar. "Is your body babyfriendly" är en bok som du kan köpa. Både sena och tidiga missfall liksom fosterdöd sent i graviditet kan handla om ett överaktivt immunförsvar. Kroppen tar kål på fostret då den tror att det är något sjuk som är där. Graviditet efter graviditet med missfall triggar och förstärker immunförsvaret. Läs Aten tråden här inne så får du reda på mer (finns i missfallstrådarna). Många åker dit  och får behandling (i form av Intralipider-dropp bl a) efter att ha fått diagnos. I Sverige kan en del läkare i bästa fall skriva ut prednisolon och det har faktiskt hjälpt några (sänker immunförsvaret). Många läkare är fortfarande skeptiska och hänvisar till att det inte finns svensk forskning om det här, trots att det finns hur mycket som helst skrivet om det. Det har tagit lång tid att få med min läkare på tåget, men efter alla mina sena missfall samt ledvärk under graviditeten så börjar även han bli fundersam och skriver ut små doser, men jag tror att de är för små. I Grekland är det dock receptfritt (om du har vägarna förbi på semestern, ha ha)...
Svar på tråden 4 missfall.. Finns det hopp?