• cloudberry79

vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...

Antar att 4½-åringen inte är ert barn? Vad säger föräldrarna till det barnet?

Först: det är dumt att sätta in saker i snippan som kan vara smutsiga, alltså ha bakterier på sig. Det bör ni ju vara uppmärksamma på. Ev kontakta BVC eller barnmottagning för att få det kollat.

Prata med ert barn och försök då verkligen förklara att ni inte tycker att hon gjort något dumt alls, men att man absolut inte ska låta någon annan sätta in saker i ens snippa, utan att man ska hämta mamma/pappa/annan vuxen om någon vill göra så.

Prata också med föräldrarna till det andra barnet. Förklara vad som hänt, utan att döma eller vara arg, det brukar inte vara så konstruktivt. Försök istället se till att ni har en gemensam syn på att detta verkligen INTE är okej och att antingen du eller det barnets föräldrar tar ett allvarligt samtal om detta. Barn i den åldern kan verkligen börja bli nyfikna på sina egna och andras kroppar, men det är ju oerhört viktigt att de förstår att man inte får experimentera med någon annans kropp. Och viktigast: Man får ALDRIG ha sådana hemligheter för sina föräldrar.

När barnen blir betydligt äldre så kan man ju prata med sina barn/ungdomar igen om lust och rätten att säga nej, men barnen är så pass små att jag inte tycker att man behöver dra in lust i diskussionen, eftersom det förmodligen handlar om att testa hur kroppen funkar.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden vad ska jag göra? min dotter fick en leksaksspruta i snippan...