• Bubbibalubbi

Missfall och slidkatarr

Nu innan helgen fick jag mitt tredje missfall. :(
    Men känner ändå hopp, för läkaren som undersökte mig upptäckte att jag hade slidkatarr.
    Och när jag googlar så ser jag att det är hög missfallsrisk om man har slidkatarr (30 % om man plockar bort alla andra faktorer).
    Så nu hyser jag stort hopp om att få behålla nästa graviditet.

Någon mer som fått missfall och lyckats efter behandlad slidkatarr?

• Svar på tråden Missfall och slidkatarr
  • flawless

Hejsan,,

detta är jag orolig över, eftersom jag ofta råkar ut för svamp och bakteriell vaginos, är det samma sak förresten??

hur märks det att man har slidkatarr? vad är symptomen?

Mvh M

• Bubbibalubbi

Vid mens och sex så luktar man dålig fisk. En söt, ganska illaluktande doft.
    Jag har inte haft så mycket doft, men tillräckligt för att gynekologen skulle känna det vid undersökningen.

På mig har det svidit inne i slidan. Och när jag fick de första vaginala tabletterna så var det som ett brus försvann. Ett brus som jag haft därnere i flera år.  

• Polarlantis

Har man känningar jänmt eller bara vid sex och mens? Börjar misstänka att jag också har ngt skumt...iaf enormt lätt för svamp :( Har lagt ner socker nu för att se om det fungerar och i  helgen testade jag äta lite socker och BUMS fick jag känninar igen... Bara svamp som jag inte fått bukt med eller ngt annat? Vad tror nI???

• magnea

Jag har precis blivit diagnosticerad med slidkatarr efter 1½års försök att bli gravid. Jag har inte kännt något särskilt av detta, men läkaren (Ludmila Ondrasek) sade att jag haft det i flera år och att det kan vara orsaken till att jag inte blivit gravid. Läs mer i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-1-61/m51667060.html

Bubbibalubbi: Vad fick du för medicin mot din slidkatarr? Jag fick en rackarns kur med Doxyferm, flagyl, dalacin, ovesterin och lite mer (du kan läsa även om detta i tråden ovan). Jag har förstått att det kan vara svårt att bli av med, och de flesta får inte ens diagnosen då de flesta gyn inte bryr sig om detta. Jag har varit hos 4 st som inte sagt något om detta tidigare.

• Bubbibalubbi

Magnea - jag inser nu i efterhand att jag haft det aslänge. Jag lyckades bli gravid, och behålla den graviditeten ut för fyra år sedan nu (min son). Men katarren blev värre efter jag fick barn, och kulminerade nu.
    Först fick jag dalacin, som hjälpte lite. Och sen flagyl, som verkar hjälpt helt. 

• magnea
    Bubbibalubbi skrev 2010-11-30 14:17:46 följande:
    Magnea - jag inser nu i efterhand att jag haft det aslänge. Jag lyckades bli gravid, och behålla den graviditeten ut för fyra år sedan nu (min son). Men katarren blev värre efter jag fick barn, och kulminerade nu.
    Först fick jag dalacin, som hjälpte lite. Och sen flagyl, som verkar hjälpt helt. 
    Vad skönt. Nästa gång du går till gyn tycker jag att du skall kräva att de kollar i microskop ifall allt är borta för säkerhets skull. Jag är klar med min dunderkur men håller fortfarande på med den "friskvårdskur" min gyn ordinerade för att stärka slemhinnorna och förhindra att det kommer tillbaka: varannan dag lactal och varannan dag ovesterin vaginalsalva. Skall på återbesök någon gång runt årsskiftet för att se att det ser bra ut.
  • Bubbibalubbi
    magnea skrev 2010-12-02 21:38:19 följande:
    Vad skönt. Nästa gång du går till gyn tycker jag att du skall kräva att de kollar i microskop ifall allt är borta för säkerhets skull. Jag är klar med min dunderkur men håller fortfarande på med den "friskvårdskur" min gyn ordinerade för att stärka slemhinnorna och förhindra att det kommer tillbaka: varannan dag lactal och varannan dag ovesterin vaginalsalva. Skall på återbesök någon gång runt årsskiftet för att se att det ser bra ut.
    Hur har det gått för dig?

Själv känner jag att mitt har kommit tillbaka :/ 
  • magnea
    Bubbibalubbi skrev 2011-01-16 19:40:10 följande:
    Hur har det gått för dig?

Själv känner jag att mitt har kommit tillbaka :/ 
    Jag var på återbesök i onsdags, och alla bakterier var borta vilket innebär att jag är helt frisk. Däremot har slemhinnorna inte blivit helt bra än, så jag skall fortsätta lactal/ovesterin varannan dag i 10 dagar och sedan Ovesterin en månad till. Min gyn påpekade hur viktigt det är att torka sig bakifrån när man går på toa och att tvätta sig fram och bak med babyvåtservetter (icas med Aloe tyckte hon) innan man går och lägger sig så alla bakterier är borta. Den bakterien som orsakar vår infektion är tydligen en tarmbakterie så det är till att vara extremt noggrann. Dessutom är man kännslig tiden efter behandling (och smittas ofta igen) för att slemhinnorna är så känsliga, så det är därför hon ordinerade mig denna lactal/ovesterin behandlingen jag skrev om i tråden.

Jag hoppas på att bli helt bra när jag avslutat denna kur och att jag äntligen blir gravid!

Lycka till till dig med! Och du borde kanske prova samma kur, både Lactal och Ovesterin 1mg/g vaginalkräm finns receptfritt på apoteket.
  • Bubbibalubbi

Jag använder Lactal, men ska kolla upp Ovesterin också.
    Är bara lite rädd för att använda Lactal, för det står att man inte ska använda det om man försöker bli gravid. Spermierna ska visst inte gilla miljön då.

(Jag har inte haft några problem med att bli gravid trots slidkatarr, jag har haft problem med att behålla graviditeterna) 

• Bubbibalubbi

Nu ser jag att man inte ska använda Ovesterin om man har haft endometrios, och det har ju jag haft.

• magnea

Ja, om du har haft endometrios skall du nog kolla med läkare först innan du börjar ta Ovesterin. Jag fick en cysta på en äggstock som min förra gyn kallade endometriom  eller endometrios, minns inte. Men jag får ta Ovesterin för min gyn, så man vet ju aldrig. Lactal är som du säger inte bra för spermier, så jag brukar försöka inte ta det sådär en vecka innan ÄL och några dagar efter, för säkerhets skull. Men det som är bra med lactal är ju att den gör att man får ett "klimat" där nere som är ogynnsam för infektioner. Så när man är infektionsfri kan man använda lacta förebyggande.

Nu vet jag ju inte alls vart du bor, men jag kan rekommendera Dr. Ondrasek i Sundsvall, hon är expert på just dessa infektioner. Jag har rest två ggr från Stockholm för att besöka henne, och det har varit värt varenda krona.

• Bubbibalubbi
    magnea skrev 2011-01-17 11:42:30 följande:
    Ja, om du har haft endometrios skall du nog kolla med läkare först innan du börjar ta Ovesterin. Jag fick en cysta på en äggstock som min förra gyn kallade endometriom  eller endometrios, minns inte. Men jag får ta Ovesterin för min gyn, så man vet ju aldrig. Lactal är som du säger inte bra för spermier, så jag brukar försöka inte ta det sådär en vecka innan ÄL och några dagar efter, för säkerhets skull. Men det som är bra med lactal är ju att den gör att man får ett "klimat" där nere som är ogynnsam för infektioner. Så när man är infektionsfri kan man använda lacta förebyggande.

Nu vet jag ju inte alls vart du bor, men jag kan rekommendera Dr. Ondrasek i Sundsvall, hon är expert på just dessa infektioner. Jag har rest två ggr från Stockholm för att besöka henne, och det har varit värt varenda krona.
    Jag bor också i Sthlm, men ännu är jag nog inte redo att åka till Sundsvall för en gynundersökning.
    Men har inget hänt om ett halvår så finns det stor chans att jag bokar ett besök. 
  • sigges mamma

Hej Bubbilalubbi,
    Hur sena missfall har du fått? Jag har precis fått mitt andra missfall i v18 och det kan bero på en slidkatarr som förstört fosterhinnan så vattnet gick i det första fallet. Under den andra graviditeten som ledde till missfall hade jag också slidkatarr men väntar nu på provsvar för att se om det ger något.... Jag har egentligen inga råd att ge, väntar på att få komma på återbersök och se vad de kan ge. Läkaren har talat om att sätta mig på Dalacin slidpiller under nästa gravditet. Har du provat det? Jag hade aldrig hört talas om slidkattar förrän missfallet i somras...
    Önskar dig all lycka i fortsättningen!!

• Bubbibalubbi
    sigges mamma skrev 2011-01-23 13:40:08 följande:

Hej Bubbilalubbi,
    Hur sena missfall har du fått? Jag har precis fått mitt andra missfall i v18 och det kan bero på en slidkatarr som förstört fosterhinnan så vattnet gick i det första fallet. Under den andra graviditeten som ledde till missfall hade jag också slidkatarr men väntar nu på provsvar för att se om det ger något.... Jag har egentligen inga råd att ge, väntar på att få komma på återbersök och se vad de kan ge. Läkaren har talat om att sätta mig på Dalacin slidpiller under nästa gravditet. Har du provat det? Jag hade aldrig hört talas om slidkattar förrän missfallet i somras...
    Önskar dig all lycka i fortsättningen!!

Men oj, stackare! :(
    Jag fick först Dalacin, och det hjälpte lite, och sedan Flagyl, som hjälpte ett tag. 
  • Bubbibalubbi

Magnea, hur har det gått för dig?
    Jag har fått tillbaka min BV och börjar fundera på att boka en tid hos Ludmila. 

• Den lilla M

Hej tjejer,
    ny här på FL. har 4mf i bagaget, senaste för en vecka sen.  Tänkte bara höra med er ang det här med BV, kan man testa sig för det hos vilken gyn som helst?  

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

jag var hos ludmilla och fick samma dunderkur som magnea, är inne på min 5e dag och det är första gångnen på många år som jag inte har den där lätt irriterade känslan där nere.

Läste en riktigt intressant studie från england som hade gjorts om bv inverkan på tidiga mf (före v.12) och det visade ett tydligt mönster på dem som drabats av tidiga mf. Det var många av dem som hade haft 3mf eller flera som sen efter behandling med dalacin flagyl och doxyferm fick en lyckad graviditet (dock så höll dem nog koll på om kvinnorna drabbades av bv, tror det var koll var 6e vecka, igen och isf satte dem in behandling direkt).

p.s dr l ondrasek så åt mig att slänga ut alla string trosor och trosskydd också eftersom dem är stora bovar i återkommande bv.

hur har det gått för alla er andra? 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Bubbibalubbi

Jag har också varit hos Ludmila nu Cool
    Har precis avslutat antibiotikakurerna, och ska börja med  det vårdande.
    Så nu hoppas jag att jag kommer på behålla en graviditet framöver (ska bara se till att bli gravid)

Hade ÄL igår, och är lite lite sugen på att göra ett sent försök i dagarna. 

Svar på tråden Missfall och slidkatarr