• magnea

Missfall och slidkatarr

Jag har precis blivit diagnosticerad med slidkatarr efter 1½års försök att bli gravid. Jag har inte kännt något särskilt av detta, men läkaren (Ludmila Ondrasek) sade att jag haft det i flera år och att det kan vara orsaken till att jag inte blivit gravid. Läs mer i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-1-61/m51667060.html

Bubbibalubbi: Vad fick du för medicin mot din slidkatarr? Jag fick en rackarns kur med Doxyferm, flagyl, dalacin, ovesterin och lite mer (du kan läsa även om detta i tråden ovan). Jag har förstått att det kan vara svårt att bli av med, och de flesta får inte ens diagnosen då de flesta gyn inte bryr sig om detta. Jag har varit hos 4 st som inte sagt något om detta tidigare.

• magnea
    Bubbibalubbi skrev 2010-11-30 14:17:46 följande:
    Magnea - jag inser nu i efterhand att jag haft det aslänge. Jag lyckades bli gravid, och behålla den graviditeten ut för fyra år sedan nu (min son). Men katarren blev värre efter jag fick barn, och kulminerade nu.
    Först fick jag dalacin, som hjälpte lite. Och sen flagyl, som verkar hjälpt helt. 
    Vad skönt. Nästa gång du går till gyn tycker jag att du skall kräva att de kollar i microskop ifall allt är borta för säkerhets skull. Jag är klar med min dunderkur men håller fortfarande på med den "friskvårdskur" min gyn ordinerade för att stärka slemhinnorna och förhindra att det kommer tillbaka: varannan dag lactal och varannan dag ovesterin vaginalsalva. Skall på återbesök någon gång runt årsskiftet för att se att det ser bra ut.
  • magnea
    Bubbibalubbi skrev 2011-01-16 19:40:10 följande:
    Hur har det gått för dig?

Själv känner jag att mitt har kommit tillbaka :/ 
    Jag var på återbesök i onsdags, och alla bakterier var borta vilket innebär att jag är helt frisk. Däremot har slemhinnorna inte blivit helt bra än, så jag skall fortsätta lactal/ovesterin varannan dag i 10 dagar och sedan Ovesterin en månad till. Min gyn påpekade hur viktigt det är att torka sig bakifrån när man går på toa och att tvätta sig fram och bak med babyvåtservetter (icas med Aloe tyckte hon) innan man går och lägger sig så alla bakterier är borta. Den bakterien som orsakar vår infektion är tydligen en tarmbakterie så det är till att vara extremt noggrann. Dessutom är man kännslig tiden efter behandling (och smittas ofta igen) för att slemhinnorna är så känsliga, så det är därför hon ordinerade mig denna lactal/ovesterin behandlingen jag skrev om i tråden.

Jag hoppas på att bli helt bra när jag avslutat denna kur och att jag äntligen blir gravid!

Lycka till till dig med! Och du borde kanske prova samma kur, både Lactal och Ovesterin 1mg/g vaginalkräm finns receptfritt på apoteket.
  • magnea

Ja, om du har haft endometrios skall du nog kolla med läkare först innan du börjar ta Ovesterin. Jag fick en cysta på en äggstock som min förra gyn kallade endometriom  eller endometrios, minns inte. Men jag får ta Ovesterin för min gyn, så man vet ju aldrig. Lactal är som du säger inte bra för spermier, så jag brukar försöka inte ta det sådär en vecka innan ÄL och några dagar efter, för säkerhets skull. Men det som är bra med lactal är ju att den gör att man får ett "klimat" där nere som är ogynnsam för infektioner. Så när man är infektionsfri kan man använda lacta förebyggande.

Nu vet jag ju inte alls vart du bor, men jag kan rekommendera Dr. Ondrasek i Sundsvall, hon är expert på just dessa infektioner. Jag har rest två ggr från Stockholm för att besöka henne, och det har varit värt varenda krona.

Svar på tråden Missfall och slidkatarr