• Didaj

När byter barnen ögonfärg?

Alla barn föds ju blåögda enligt legenden, när har de då fått sin färg som de ska ha genom livet? Vi är på 3 månader nu och det känns väldigt oklart fortfarande. Han har blå, vilket hans pappa har men jag har bruna...

Nnär fick era små bytt ögonfärg?

• Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?
  • S U S E N

Japp, 6 månader e de...jag väntar oxå på den bruna färgen....hade lite brunt o lite blått vid födseln...men nu vid 1,5 månad så är dom bara blå.

• 7 små apor

Vart har du hört det? Det är ingen legend och det är direkt felaktigt. De flesta barn i världen föds brunögda.

Det kan ta flera år innan barn ändrar ögonfärg, om de gör det.

• Mela75

Det har jag aldrig hört, däremot att det tar ett tag innan de har sin riktiga färg. 

• Um muhammed

Har hört att dom flesta barn föds med blåa ögon och enligt bvc kan det ta upp till ettt år innan barnen fått den fäg på ögonen som dom kommer ha..

• Kinya

Alla kaukasiska (vita) barn föds med blå ögon.

Klippt från: se.babycenter.com/baby/newborn/newbornlookslike/

"Funderar du på vilken färg ditt barns ögon kommer att ha? De flesta barn av kaukasisk typ föds med mörkblå ögon, som får sin rätta färg - bruna, gröna eller blå - först efter några månader. Den färg ditt barns ögon har när det föds vara inte - en nyfödd bebis ögon ändrar färg efter att ha utsatts för ljus. De flesta bebisar av afrikansk eller asiatisk typ föds med mörkgrå eller bruna ögon, som får sin egentliga bruna eller svarta färg efter sex månader till ett år. Barn med blandat etniskt ursprung kan ha alla möjliga ögonfärger. Det är till och med möjligt att få ögon med olika färg, men detta är mycket ovanligt. "

• Kaxelina
    Kinya skrev 2010-10-01 07:12:06 följande:
    Alla kaukasiska (vita) barn föds med blå ögon.

Klippt från: se.babycenter.com/baby/newborn/newbornlooksli.../#8

"Funderar du på vilken färg ditt barns ögon kommer att ha? De flesta barn av kaukasisk typ föds med mörkblå ögon, som får sin rätta färg - bruna, gröna eller blå - först efter några månader. Den färg ditt barns ögon har när det föds vara inte - en nyfödd bebis ögon ändrar färg efter att ha utsatts för ljus. De flesta bebisar av afrikansk eller asiatisk typ föds med mörkgrå eller bruna ögon, som får sin egentliga bruna eller svarta färg efter sex månader till ett år. Barn med blandat etniskt ursprung kan ha alla möjliga ögonfärger. Det är till och med möjligt att få ögon med olika färg, men detta är mycket ovanligt. "
    Jo mina var mörkblåa och det tog några månader bara för att få sin färg.

TS: Jag har bruna och pappan har gråblå. Två av mina tre barn har fått blåa ögon så brunt är inte alltid dominat. Flört
  • Mela75
    Kaxelina skrev 2010-10-01 07:20:12 följande:
    Jo mina var mörkblåa och det tog några månader bara för att få sin färg.

TS: Jag har bruna och pappan har gråblå. Två av mina tre barn har fått blåa ögon så brunt är inte alltid dominat. Flört
    Nyfiken på vad våran kommer få..själv hade jag svarta i ca 1 år innan de blev brungröna. De hade vadslagning.
    Ska dock tillägga att min mor är svensk och min far har nordafrikanskt påbrå.  
  • fönster mot vägen

Är mörk är från sri lanka, sambon är så vit man bara kan bli.

När dottern föddes hade hon blå ögon men de gick väldigt snabbt över till bruna. Hände bara på ett par dagar.

Sonen som nu är 7 veckor har fortfarande blå ögon.

Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?