• Didaj

När byter barnen ögonfärg?

Alla barn föds ju blåögda enligt legenden, när har de då fått sin färg som de ska ha genom livet? Vi är på 3 månader nu och det känns väldigt oklart fortfarande. Han har blå, vilket hans pappa har men jag har bruna...

Nnär fick era små bytt ögonfärg?

• Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?
  • Taurus

Min son har blå ögon, jag & sambon har gröna.
    Min mamma & min pappa har båda blå ögon, vilket även jag hade som barn, men tittar man tillbaka på skolfoton så hade jag blå ögon tills jag var 11, sen blev dom gröna.

• carbe

6 månader, men kan ta upp till ett år har jag hört- har ingen erfarenhet själv, då mina är blåögda

• 7 små apor
    Kaxelina skrev 2010-10-01 07:20:12 följande:
    Jo mina var mörkblåa och det tog några månader bara för att få sin färg.

TS: Jag har bruna och pappan har gråblå. Två av mina tre barn har fått blåa ögon så brunt är inte alltid dominat. Flört
    Jo brunt är dominant så tillvida stämmer bioloigiböckerna i skolan fortfarande.
    Är du tex heltr säker på vad dina far- och morföräldrar har för ögonfärg och deras föräldrar?
    Eftersom brunt är dominant så kan du ha blåa anlag utan att det märks.
  • Mela75
    7 små apor skrev 2010-10-01 07:31:18 följande:
    Jo brunt är dominant så tillvida stämmer bioloigiböckerna i skolan fortfarande.
    Är du tex heltr säker på vad dina far- och morföräldrar har för ögonfärg och deras föräldrar?
    Eftersom brunt är dominant så kan du ha blåa anlag utan att det märks.
    Sant med modifikation..har man två recessiva blå ögon gener så kan två brunögda få ett blågt barn..inte så lätt som de brukar skriva i biologiböckerna. Det finns en hel del alleler som kodar för färg.
  • Mela75
    Mela75 skrev 2010-10-01 07:34:10 följande:
    Sant med modifikation..har man två recessiva blå ögon gener så kan två brunögda få ett blågt barn..inte så lätt som de brukar skriva i biologiböckerna. Det finns en hel del alleler som kodar för färg.
    Jag antar att det var det du menade??
  • Papayia

Min son hade inte blå ögon när han föddes. De var stålgrå och blev sedan bruna.

• 7 små apor
    Mela75 skrev 2010-10-01 07:34:57 följande:
    Jag antar att det var det du menade??
    Precis vad jag menade och tänkte skriva från början men kortade ner och förenklade så mycket som möjligt så att det skulle bli lättförståeligt.
  • Caranlachiel

Vid ett halvår brukar man kunna se vilken färg barnet har, däremot kan nyansen skifta ända upp till tonåren.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Ettantian

Jag har grå/gröna ögon och min sambo brun/gröna.
    Vår dotter föddes med mörkblåa ögon och först vid 8månader skiftar dem i brunt. Vi har kollat på bilder när min sambo var liten och han hade det likadant med ögonfärgen.

• DonnaLisa

Jag har blå ögon, min man har bruna. Vår son hade blå ögon fram till halvåret ungefär. Sedan blev de mer grå och efter några månader kunde de se bruna ut från vissa vinklar och beroende på ljus. Vet inte riktigt när det blev "klart" om det blivit det än, men när han var runt året hade han ljusbruna ögon oavsett vinkel.

Svar på tråden När byter barnen ögonfärg?