Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?
Man bör kunna en hel del, eller åtminstonde ha hästen uppstallad där det finns väldigt kunniga personer som ställer upp. Jag har nog alltid tänkt att man bör ha ridit en 6-7 år i alla fall, men det är väl upp till en själv. När jag har varit medryttare har varje besök i stallet tagit ca 3 timmar, och det ska man ju göra varje dag. Att skaffa medryttare kan ju vara ett sätt att få några lediga kvällar i veckan. Du får också se till huruvida stallet där hästen ska vara erbjuder t ex fodring, in-/utslätt. Priset för att stalla upp en häst inkl en del av maten är oft apå ca 2000, sedan tillkommer kostnader för utrustning till dig och hästen, hovslagare, veterinär, försäkring. En häst av "ridskolekvalitet" (hyfsad allroundhäst) kan du väl få för en 40 000 skulle jag tro.
Nu har jag aldrig haft häst, men varit sugen och det här är väl det intryck jag fått. Du får ju dock ta reda på själv vad det finns för stall, vad de tar för pris och vad som erbjuds för det priset. Jag skulle dock räkna med ca 3000 kr/månad, utöver priset för själva hästen, om du är lite ekonomisk.