Vad krävs egentligen för att ha en egen häst?
Oj! Att ja egen häst är MYCKET jobb..... Jag själv har hållt på med hästar i nästan 15 år och har haft 3 egna hästar. Just nu har har jag 1.
Det är som enanka skriver att man behöver ganska mycket erfarenhet, eller ha hästen i ett stall där det finns hästkunniga människor. det är mycket oväntat som man dyka upp tex sjukdomar, hälta m.m
Man behöver inte ha ridit i någon speciell utsträckning tycker jag inte, allt beror ju på vad för häst du hade tänkt dej, vissa köper ju häst och går på lektioner med privat häst för att lära sig.
Dock håller jag inte med enanka om priset på en häst, jag bor ca 9 mil ifrån sthlm ute på landet och här får man räkna med 2000 kr i månaden, men då ingår oftast inte så himla mycket, då får man mocka, fodra, byta täcken och sånt själv. + att då finns oftast inte ridhus medräknat i det priset, och är man nu då inte så kunnig kan det va himla skönt med ridhus.
Ska ev flytta min häst nu till ett annat ställe där dom tar 3800 kr i månaden och då ingår mockning, mat, och underlag för hästen, samt in och ut tagning vardagar. Men då måste man oxå komma dit ett ex antal helger i månaden och ha "stalltjänst" vilket betyder att man oftast är 2-3 personer som får släppa ut allas hästar och mocka åt dom.
och sen som sagt tillkommer ju hovslagare´, försäkring, utrustning, samt vetrinärkostnader om hästen blir sjuk. även avmaskning, och vaccinationer.
och funderar du desutom på att ha hästen i sthlm´s trakten får du nog tyvär räkna med ännu saftigare priser om du inte känner någon lite utanför på landet med stall.
Men det är inte grattis att ha häst och verkligen inget som tar 5 min på eftermiddagen. Och desutom så kan man ju heller inte dra i väg på semester resor och sånt i sama utsträckning som innan man skaffar häst, då ska man ha någon kunnig som passar hästen under tiden.
Men det är värt det alla dagar i veckan när man tänker på hur mycket kärlek man får tillbax utav detta vackra djur!