• liams mamma07

Samordnas journaler?

det är inte samordnat, den ena läkaren kan inte läsa den andra läkarens anteckningar. du måste ge ditt tillstånd till att din journal ska lämnas ut till någon annan vårdgivare. till exemepel jobbar jag som sjuksköterska i lund. vi har samma dokumentationssystem som sjukhuset har i malmö, men jag kan inte läsa om vad som hänt patienterna i malmö. söker jag på ett personnummer och patienten bara varit i malmö innan och inte i lund får jag inte upp någon information. sekretessen är stenhård. dessutom är vissa vårdtillfällen låsta så inte ens jag kan läsa i dem. du måste lämna ditt godkännande.

• liams mamma07

kan kolla i journaler kan man alltid, men det är stor skillnad om man får. jag kan helt praktiskt gå in och läsa massa detaljer om nära familj och vänner, men jag får inte. jag har själv fått ge godkännande för att information lämnas från akuten till vårdcentralen. all kontakt med andra vårdgivare ska godkännas av patienten, annars får menprövning göras. sen är det klart från situation situation. kommer en patient in med akut bröstsmärta och sökt för det tidigare på annat sjukhus är det klart viktigt med information därifrån...

• liams mamma07

I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). Efter långtidsbehandling har hos djur konstaterats reducerad placenta (moderkaka)- och födelsevikt.
    Från Fass.se när man söker på Prednisolon.
    Varken kortison eller blodförtunnande är några "lätta" mediciner och inget att leka med. Vill inte din läkare som du ska genomgå Pergobehandling hos skriva ut medicinen finns det säkert någon anledning. Är han inte öppen för diskussion?

• liams mamma07

klart du ska få en second opinion om du inte känner dig helt nöjd med första svaret!!! det enda jag menar är att om du får någon medicin av din "andra hands dr." måste du berätta det för din pergobehandlande doktor! han har inget han kan säga om det!

Svar på tråden Samordnas journaler?