Inlägg från: Raskask |Visa alla inlägg
  • Raskask

Spännande leksaker för katten

Snart kommer förhoppningsvis en ny katt in i våra liv. Den måste ju få ett kungligt mottagande. Gammelkattan som är ensamkatt sedan en liten tid tillbaka är 12 år och det var några år sedan hon roade sig med leksaker, om hon ens någonsin varit intresserad av leksaker. Har det skett någon produktutveckling på kattleksaksidan tro? Har din katt någon favoritleksak som du kan tipsa om? Eller någon annan oumbärlig pryl till nya katten. Det enda jag kommit på hittills är en till matskål om utifall gammelkattan och nya katten inte vill dela, en till kattlåda av samma skäl och en ny transportbur av smidigare modell än den vi haft tidigare.

• Svar på tråden Spännande leksaker för katten
  • Raskask

Klösträd ja. Det brukar ju katter gilla. Vi hade ett förut men det gillades inte av kattmadam och vår gamla kattgubbe vi hade då. Bollar är ju bra. Laserpekare för nog vänta tills barnen inte är så ohyggligt fascinerade av allt som lyser. De skulle väl peka med en sån dygnet runt så katten aldrig fick ro .

• Raskask

Tackar för tipsen. Jag vet inte vad det blir för kön eller ålder på katten ännu, men kastrerad kommer den att bli förstås, alldeles oavsett. Vi har anmält oss till ett katthem för att adoptera en kisse denna gång, så därför är det ännu lite oklart vad det är för en katt. De katter jag haft hittills har varit så totalt ointresserade av allt vad klös och klätterträd heter, och föredragit att jämfota hoppa upp på Billybokhyllorna och jaga varandra där, (samt vässa sina klor på soffan). Men det kan ju vara att mina äldre katter varit lite knäppa.

Ska bli så spännande. Det är ju 12 år sedan jag skaffade ny katt senast. Får väl hoppas att gammelkattan inte blir allt för bister bara .

• Raskask
    nemo1 skrev 2011-01-13 09:28:56 följande:
    Men är det inte bättre att katten lär sig direkt att inte klösa på soffan. En vacker dag köper ni en soffa som ni blir ledsna över att dom klöser på. Svårt att få bort ett inlärt beteende och katter har ett stort behov av att klösa.

Vad glad jag blir att ni väljer en katt från katthem. Dom kan verkligen hjälpa er att få "rätt" katt om ni berättar vad ni är ute efter. Skulle väl själv rekommendera att ni inte tar en liten kattunge då eran gammelkatt kanske tycker att det blir jobbigt. Dels så vill kattungen ha någon mer jämngammal att kunna busa med. Jag är själv jourhem åt hemlösa, utkastade och vanvårdade katter och har hunnit med ca: 130 stycken.  
    Ja, jag är ju inne på att vi tar två katter om det blir kattungar, just för lekbiten. När jag skaffat katt tidigare har det alltid varit i par så att sga, utom med den vi har nu eftersom jag då hade en fyraårig riktigt busig och lekfull katt. Den katten dog av hög ålder för en tid sedan. Maken är lite tveksam till mina planer på två katter till dock . Vi får väl se.

Vi har haft en del katter på besök under de senaste 12 åren, dels några katter som vi passat för vänner- under semestrar osv-, dels ett par katter som vi varit jourhem åt. Då har vår kattgumma lagt sig i garderoben och vägrat komma fram, utom när det var en kattunge som bodde hos oss. Hon är av någon anledning rätt skraj för andra vuxna katter, speciellt om de är framåt av sig. Och en framåt katt är det vi söker, med två barn, rätt många som kommer och hälsar på, oftast med hund eller barn i släptåg osv. Det blir rätt livat här emellanåt så en blyg liten misse skulle nog leva med hjärtat i halsgropen misstänker vi. Det är skumt att vår kisse är så tillbakadragen för andra katter för hon har inget som helst problem med att förklara vem som bestämmer här hemma för besökande hundar.

Angående soffan så har vi en klössoffa, som annars är besökande hundars sovplats och avlämpningsställe för diverse. Lite fånigt, jag vet. Men nästan 18 år av misslyckade försök med klöspelare, klösbrädor, klösträd, av hampa, av speciellt katttilldragande material av annat slag, indränkta med kattmynta, eller naturella har fått mig lite missmodig när det gäller detta med klösandet. Min gamla ruskiga tvåsitssoffa från 80-talet har dock alltid gått hem som klovässare. Jag brukar klä om den vart tredje år- vart fjärde år ungefär, och den fortsätter att vara populär.
Svar på tråden Spännande leksaker för katten