• Anonym (Undrar)

FSH och AMH- fertilitet?

Om man är 42 år och har ett FSH på 14 och ett AMH hormon på 0,86 hur stor (liten!) är chansen att bli gravid naturligt eller genom IVF. Vad jag hört så är ett FSH på 14 "värre" om man dessutom är gammal som jag. Någon som vet något om hur man ska tolka provsvaren? Vad är det egentligen AMH visar?

• Svar på tråden FSH och AMH- fertilitet?
  • minigurkan

Castor, intressant! Jag har också AMH på 0,1, och fattar inte ett skvatt. Läkaren tog provet för att jag hade oregelbunden mens, trots att alla andra hormoner var normala (FSH 7), och så fick jag veta att jag inte skulle hoppas på ett barn till. Han sa att det tydde på att äggen var i princip slut och om det fanns några kvar så var de av dålig kvalitet. Jag grät i två månader tills jag upptäckte att jag var gravid. Nu i vecka 13. Den läkare som gjorde tidigt ultraljud sa att han var mycket skeptisk till AMH-testet, men han sa inte varför. Jag brydde mig inte om att fråga vidare då, var bara glad att allt såg bra ut.

Men nu undrar jag!!

Ingen verkar vara bombsäker på exakt vad detta prov mäter, och jag är extremt orolig för att det ska mäta låg äggkvalitet och att det ska vara kromosomfel på mitt foster nu! Jag har också förstått att AMH inte är tillräckligt forskat på, men därför tycker jag att läkare kan vara lite mer försiktiga innan de ger en chockbesked.

Lycka till nu allihop, och jag tror som flera andra, ett ensamt värde ska man inte deppa ihop över!

• Castor1

Grattis, Grattis Minigurkan, om du bara visste vilket hopp du ger oss låg amh-are!
    Jag tycker inte att du ska oroa dig för att det är något fel, dålig äggreserv betyder inte dålig kvalité.Speciellt inte i ditt fall då ditt FSH värde är helt normalt!

Skriv gärrna i denna tråd, www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55472636-1.html
    och berätta om ditt fall - Vi söker just solskenshistorier i väntan på IVF och nya IVF försök!

Lycka till! 

• Anonym (Undrar)

Tack för svar castor och minigurka. Och grattis Minigurka! Håller med dig om att eftersom AMH inte är så utforskat ännu, vad jag förstått, så borde läkare uttala sig lite mer försiktigt. Ja, det är ju du ett levande exempel på. Blir inte klok på vad av FSH och AMH som visar kvalite och vad som visar kvantitet dock.

• minigurkan

Tack! Nej ni, det är inte lätt att fatta. Jag har fått det förklarat för mig såhär: FSH betyder follikelstimulerande hormon. Ju sämre äggreserv äggstockarna har, desto mer FSH behöver kroppen producera för att få äggstockarna att skaka fram folliklar med ägg som går att lossa. Alltså höjs FSH-värdet mer och mer ju sämre äggreserven är, även om det varierar med menscykeln och kanske stress?
    Men, om AMH-värdet mäter äggreserven, och mitt AMH-värde är 0,1, vilket är så lågt att det knappt går att mäta, så borde jag ju ha mycket högre FSH för att pressa fram de sista äggen? FSH borde väl vara mycket högre om äggreserven är så urusel? Och hur kan Castor med lika lågt AMH-värde producera så många folliklar? Och hur kan jag vara gravid?

Blev förresten gravid två ggr till förra året, även om båda graviditeterna slutade illa. I ena fallet var det tidigt missfall, så det kan ha varit fel på ägget, men i den andra var det moderkakan som strulade mitt i graviditeten, så ägget kunde det ju inte bero på. Hur kan man bli gravid tre gånger på ett och samma år med AMH på 0,1??? Jag fattar faktiskt inte, men tror ärligt talat att det är något lite skumt med detta test.

Jag ska avvakta svaret på mitt moderkaksprov innan jag börjar betrakta mig som en solskenshistoria värd att sprida vidare, men är det bra så gör jag det gärna, Castor.

• Sand04

Jag hade FSH på 21 och AMH på ca 0,7 eller 0,8 (under 1 var det i alla fall - inte bra). Detta var för ca två år sedan, och jag har gått i akupunktur under ett år, läst på om FSH-värden hit och dit, AMH, osv osv. La om hela min kost en lång period - slutade med kaffe, vin, socker, och allt annat som sätter piff på tillvaron. Det var ingen idé med IVF sa de och jag kände inte för att påbörja en sån behandling ändå. När vi fick reda på att de är "mindre än 10 procents chans" att bli gravid med IVF frågade vi förstås vad chansen var om vi hade sex när jag hade ägglossning. Då tittade IVF-läkaren på oss som om det var något hon aldrig funderat på, och sa att hon inte hade några siffror på det. Om man får en siffra på hur sannolikt något är måste man ju kunna jämföra med något. Prova fråga din läkare samma sak. 

Nu har jag ingen relation längre och har gett upp hela barngrejen. Vad det har varit jobbigt! Är j-ligt less på all fakta och information som ju ändå inte lär oss någonting. Ingen har ju någon koll i ärlighetens namn, alla famlar i mörkret - akupunktörer såväl som IVF-personal. Antingen så sker det eller så sker det inte, och det enda som man KAN påverka är hur man själv förhåller sig till sig själv och sitt liv - med eller utan barn. Det är lärdomen jag dragit av hela spektaklet jag levt i under tre år. Har funderat jättemycket över meningen med livet och med tillvaron utan barn, och varför det är så himla viktigt att ha barn egentligen. Jag tror att vi som kommer ur denna kris helskinnade har blivt stärkta i oss själva, eftersom vi inte har några barn att projicera våra omedvetna brister på. Jag är bara 39, så det kan ju fortfarande ske ett mirakel, och om det gör det så kommer jag vara en mycket mer medveten mamma än vad jag skulle varit utan dessa erfarenheter.

Mitt råd är alltså - jobba med din inställning till projektet skaffa barn. Var ödmjuk i att det inte är något man skaffar, utan som många men inte alla har lyckan att få. Om du som jag kommer till den insikten kommer du ha ett bra liv - med eller utan barn. Men jag önskar dig förstås det senare i första hand.

• Pimpinellan

Jag säger som min läkare ofta sagt: ingen vet vem som i slutänden får barn av alla dessa "utdömda" fall. Man ska aldrig säga aldrig! Han har inte en gång på tre år antytt att jag borde testa FSH eller AMH för det säger inget om min chans egentligen. Kanske är siffrorna dåliga,jag har inte gått till ET tre av fem ÄP,men likafullt blivit spontant gravid några gånger,bl.a alldeles nyligen. Har regelbunden mens och jättetydlig äl och så länge man har det finns det en chans. Det finns ju de med jättebra värden som inte lyckas ens med flera IVF:er så jag tror det beror på så mycket mer än några värden som inte ens läkarna är ense om betydelsen av. Också börjat tänka ännu mer på vad jag äter. Feta mejeriprodukter t.e.x ger bevisligen bättre äl. Vi ger då aldrig upp!

• Castor1

Jag håller med dig Sand04, förstår att det varit jobbigt att "ge upp barngrejen" men att det beslutet så småningom gjort det möjligt att gå vidare, stärkt, ur situationen. Insiktsfullt!

Jag försöker också hantera situationen och tänker att det barn jag får kommer att vara älskat och mitt (genetiskt eller inte) och om jag väljer att "välja bort" så kommer mitt liv att vara rikt och lyckligt ändå.Speciellt då man valt att gå vidare. Min värsta chock var beskedet att höra att jag gått in i ett förklimakterie, kändes så otroligt konstigt och fel. Saker ställs lite på ända när man inte får någon valmöjlighet... Jag hade ju dessutom inga symptom på att så skulle vara chansen - regelbunden mens och inga klimakteriebesvär!

Vi har bestämt oss för att göra högst tre IVF försök och efter det ta beslut om fortsättningen. Jag tänker inte stirra mig blind på värdena, utan ser IVF'en som en möjlighet. Tycker dock att det är fel att läkare tittar så mycket på siffror och dömer ut folk. Som minigurka säger och som även jag är ett exempel på så stämmer vi ju inte in i bilden.  

Trevlig helg! 

• minigurkan

Vill bara meddela att den i magen har normala kromosomer, så det går tydligen fast man har ett AMH-värde på 0,1!??!!

Detta är bara mystiskt, och eftersom jag inte är läkare ska jag strunta i alltihop nu och bara vara glad. Men det stör mig ändå om folk får sina förhoppningar släckta eller nekas ivf-försök på grund av ett värde som inte är tillräckligt noggrant undersökt. Så ni som får lågt AMH, stå på er och begär att läkaren förklarar EXAKT vad detta mäter innan ni deppar ihop helt!

Och om ngn får klarhet i saken, skriv gärna här i tråden!

• Inanna Li

Om man är ung (under 35 i första hand) med ett lågt AMH-värde behöver man inte vara lika orolig som en äldre kvinna med lågt värde. Även om den yngre kvinnan har få ägg kvar så har de flesta av dessa ägg inte kromosomfel så man har större chans att bli gravid. När man har nått 40 års ålder antas ca 80 % av äggen ha kromosomfel och då behövs det fler ägg för att lyckas. Då blir det mer som ett lotteri men visst kan man dra vinstlotten till slut!

AMH mäter bara äggreservens storlek kvantitativt. När det gäller kvalité är åldern den viktigaste faktorn.

• Castor1

Underbara nyheter Minigurka, grattis igen!
    Inanna68: Tack för info, jag fortsätter att hoppas! Nått ägg måste det ju finnas kvar iallafall... 

Svar på tråden FSH och AMH- fertilitet?