• Näbbmusen

Material i marsvinsbur och hur städa?

Vi är i full fart med att planera inför marsvinsköp. Och jag tar tacksamt emot tips på material man kan ha i buren, om jag förstått det rätt så har man oftast tidningar i botten och sedan ett tjocktlager spån. Finns det några altenativ till spånet som är lika bra?

Sedan undrar jag också hur ofta man städar buren? Självklart förstår jag att man småstädar flera gånger i veckan men en storstädning då man byter ut allt?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Material i marsvinsbur och hur städa?
  • skruttan82

Vi hade alltid spån i till vårt marsvin, hö gillade dem också både att få gömma sig i och sådant som hängde vid sidan på buren...
    Jag minns inte exakt men gjorde nog storstädning en gång i veckan i alla fall...

• Näbbmusen

Storstädning ialla fall en gång i veckan verkar mycket rimligt!

Jag har ju läst till mig att det finns flertalet material som kan användas som botten material men oftast brukar dom ju trivas bättre i vissa.

Tack för att du tog dig tid att svara!

• Madick

Jag städar varje dag, vill att de ska ha det fräsht. Plockar med händerna, alla pluttar och sen det kissiga spånet, tar inte alls lång tid. Kan inte tänka mig hur äckligt det skulle bli på en vecka...

• Safirrosen

Storstädning en gång i veckan.
    Tidningar i botten är inget tvång, men det blir ofta lättare när man städar och det brukar hålla buren finare. Hö är ett måste hela tiden för både mage och tänder och det är bra att ha löst i buren så de kan gömma sig.
    Många marsvin tycker det är kul med en lite större sten eller en bräda precis i gallerhöjd.

• Madelen b

Om du lägger tidiningar i botten tänk då på att dem kan äta på det och får då i sig trycksvärta och annat "skit" så tänk på vilak tidningar du lägger i,  jag har enbart haft spån till mina, har även haft hö som föera säger här! Nu finns det ju andra alternativ som man även använder i kattlåder som är gjort av papper typ, fråga på djurbutiken/läs på nätet. Var länge sedan jag födde upp marsvin så finns nog nyheter jag int ehar koll på:)

Ha öven koll på marsvinets tänder då det finns marsvin inte gnager så mycket och då måste man fila/klippa tänderna, annars kommer dem få stora problem! Även viktigt att ge dem extra vitaminer då dem är kännsliga för att få vitamin brist!

Storstäda 1grr/vecka och ttöm då hela buren.......sedan kan du ju plocka bort kissfläckar mm under veckan gång för eran och marsvinets skull:)

Lycka till, dem är verkligen underbara djur!

• Madick

Tömmer ni ut allt varje vecka? Varför? Det rena spånet är ju rent. Nu har jag iofs fleecefilt också som täcker 2/3 av buren (de kissar och bajsar längst två kanter bara) och jag har 3 filtar som jag tvättar en gång i veckan.

• firewoman

Jag använder en liten spade och gräver ur de hörn som används som toalett varje dag. Då håller sig buren fräsch, det luktar inte och marsvinen trivs. En gång i veckan storstädar vi och byter allt spån för att få bort alla torra små lortar. Marsvinen älskar att få rent och vet inte till sig när man håller på och byter. En av mina killar tar alltid sikte på sophinken jag ställer ner i buren när jag skottar. Han hoppar upp på taket på kojan och sedan ner i sophinken bland spån och hö och gräver runt som en besatt.

Marsvinen ska alltid ha tillgång till fräscht hö. Jag fyller på allt eftersom och ser till att det finns en stor hög som de kan gömma sig i och äta av naturligtvis.   

• Madick

Pluttarna tar jag bort för hand varje dag. Låter både ofräsht och oekonomiskt att slänga allt en gång i veckan istället för att hålla efter.

• molly50

Jag brukar aldrig använda tidningar i burbotten pga trycksvärtan. Dels kan de gnaga på det och få i sig det den vägen,och om det blir vått i buren så kan de få irritationer i trampdynorna.
    Jag brukar använda enbart spån,eller sk papperspellets som någon skrev ovan. Just nu håller jag på att prova ett nytt strö,köpt på Granngården,av hampa. Det är dammfritt och jag tycker det luktar mindre. Det går bara att köpa på bal vad jag vet så det beror på vad man tycker det är värt,och hur många djur man har. Jag föder upp så jag har några stycken. Jag brukar storstäda en gång i veckan och plocka undan blött spån vartefter och fylla på med nytt.

Halm har jag använt ibland,men tycker det blir mer svårtstädat med det. Hö får de som mat.   

Jättebra att du engagerar dig och vill ta reda på så mycket som möjligt innan du köper hem marssvinen! Du kan få mycket och bra info på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/

Lycka till med de små liven!   Grisar är underbara små djur! :)

• pralin

Nej, undvik tidningar. Inte nyttigt med trycksvärta för små marsvinsmagar som älskar att tugga på tidningspapper.
    När jag hade marsvin storstädade jag 2 ggr/vecka/efter behov och plockade bort blött/nedkissat spån varefter. Det hö som inte åts upp bytte jag ut då och då (alla marsvin jag har haft har alltid boat, myst och kissat i höet som legat direkt på burgolvet, så jag tipsar om att skaffa bur med hö-fack eller sätta in ett hönät/höboll/vad du föredrar som sitter en bit ovanför burgolvet så fräscht hö att äta alltid finns. Bra för marsvinen att sträcka på sig också!).

• Näbbmusen

Nu har vi ju haft våra små grisar i 6 månader redan men det är alltid lika trevligt att få svar ändå =)

Vi kör ett rejält lager spån utan tidning. Varje / varannan dag rensar jag hela buren och allt spån byter jag först när det märks att det behövs!

• snutttis77

Jag änvänder toalätt i botten på min bur då sambon reagerar allergiskt  mot spån

• j0ssan47

Detta med att undvika tidningar är upp till var och en, det är bara till för att underlätta städningen och om man har ett tjockt lager spån över så märker man om de tuggat på tidningspappret eftersom att de drar upp pappret om de vill tugga på det. Jag har dock inte det nu då mina nuvarande marsvin tuggar på det men mina förra gjorde aldrig det.
    Man kan göra rent olika till olika marsvin eftersom att vissa gör ifrån sig lite överallt och då är det bättre att ta allt på en gång och vissa kanske gör det i samma hörna och då kanske det är smartare att skaffa låda... Men av min erfarenhet så gör de ifrån sig lite hör och där så att det är smart att ta en grundlig städning en gång i veckan.

• Magda86

Ett tips är att använda en kattspade ( sån man rensar i kattlådor med) när du rensar i buren. Såg att många skrev att de använder händerna.

:)

• molly50
    j0ssan47 skrev 2014-05-03 08:52:56 följande:

Detta med att undvika tidningar är upp till var och en, det är bara till för att underlätta städningen och om man har ett tjockt lager spån över så märker man om de tuggat på tidningspappret eftersom att de drar upp pappret om de vill tugga på det. Jag har dock inte det nu då mina nuvarande marsvin tuggar på det men mina förra gjorde aldrig det.
    Man kan göra rent olika till olika marsvin eftersom att vissa gör ifrån sig lite överallt och då är det bättre att ta allt på en gång och vissa kanske gör det i samma hörna och då kanske det är smartare att skaffa låda... Men av min erfarenhet så gör de ifrån sig lite hör och där så att det är smart att ta en grundlig städning en gång i veckan.

Det är ju inte bara det att marsvinen kan tugga på tidningspapperet. Om tidningspapperet blir vått så kan trycksvärtan orsaka irritation i trampdynorna på dem också.
    Så det finns flera orsaker att helt undvika tidningspapper i burarna.
    Mattias 2007-05-23
  • Gosansmatte

För att vara snäll mot tassarna så använder jag tidning + mull. Stallvital heter dét. Jag byter en gång i veckan. Spån är väldigt vasst. Lycka till med marsvinet.

Svar på tråden Material i marsvinsbur och hur städa?