Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Material i marsvinsbur och hur städa?

Jag brukar aldrig använda tidningar i burbotten pga trycksvärtan. Dels kan de gnaga på det och få i sig det den vägen,och om det blir vått i buren så kan de få irritationer i trampdynorna.
    Jag brukar använda enbart spån,eller sk papperspellets som någon skrev ovan. Just nu håller jag på att prova ett nytt strö,köpt på Granngården,av hampa. Det är dammfritt och jag tycker det luktar mindre. Det går bara att köpa på bal vad jag vet så det beror på vad man tycker det är värt,och hur många djur man har. Jag föder upp så jag har några stycken. Jag brukar storstäda en gång i veckan och plocka undan blött spån vartefter och fylla på med nytt.

Halm har jag använt ibland,men tycker det blir mer svårtstädat med det. Hö får de som mat.   

Jättebra att du engagerar dig och vill ta reda på så mycket som möjligt innan du köper hem marssvinen! Du kan få mycket och bra info på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/

Lycka till med de små liven!   Grisar är underbara små djur! :)

• molly50
    j0ssan47 skrev 2014-05-03 08:52:56 följande:

Detta med att undvika tidningar är upp till var och en, det är bara till för att underlätta städningen och om man har ett tjockt lager spån över så märker man om de tuggat på tidningspappret eftersom att de drar upp pappret om de vill tugga på det. Jag har dock inte det nu då mina nuvarande marsvin tuggar på det men mina förra gjorde aldrig det.
    Man kan göra rent olika till olika marsvin eftersom att vissa gör ifrån sig lite överallt och då är det bättre att ta allt på en gång och vissa kanske gör det i samma hörna och då kanske det är smartare att skaffa låda... Men av min erfarenhet så gör de ifrån sig lite hör och där så att det är smart att ta en grundlig städning en gång i veckan.

Det är ju inte bara det att marsvinen kan tugga på tidningspapperet. Om tidningspapperet blir vått så kan trycksvärtan orsaka irritation i trampdynorna på dem också.
    Så det finns flera orsaker att helt undvika tidningspapper i burarna.
    Mattias 2007-05-23
Svar på tråden Material i marsvinsbur och hur städa?