Inlägg från: leolina1980 |Visa alla inlägg
  • leolina1980

Katt avel - max ålder & minsta ålder?

nemo1 skrev 2011-02-16 19:00:21 följande:
    Jaha, ska det avlas ännu fler huskatter?
  • leolina1980
    Pussakaninen skrev 2011-02-16 22:28:23 följande:

Fler hus katter? Har ungefär 8 stycken redan nu som är intresserad utav en kattunge från min hona så tack och hej!

Men kan inte de här åtta personerna gå till ett katthem och rädda en katt därifrån? Där finns nog långhåriga och speciella katter.
  • leolina1980
    leolina1980 skrev 2011-02-17 07:57:39 följande:
    Men kan inte de här åtta personerna gå till ett katthem och rädda en katt därifrån? Där finns nog långhåriga och speciella katter.
    Det finns redan så många katter som behöver ett hem, varför kan inte dom åtta personerna du känner hjälpa en hemlös katt istället för att du ska avla fram mera ungar?

Jag fattar inte att folk inte fattar detta, att det finns så jävla många hemlösa katter och det är därför man inte avsiktligt ska avla fram ännu fler huskatter. Vill man ha en till katt eller en katt överhuvudtaget kan man hjälpa en som redan finns!!
  • leolina1980

Väldig ofta hör man folk säga just detta, att dom har en så speciell (ofta långhårig) katt att dom vill ta ungar på den. Tror ni inte att det redan finns långhåriga och speciella katter på katthemmen?? Och varför är just långhåriga katter så speciella?

• leolina1980
    nemo1 skrev 2011-02-17 17:36:46 följande:
    Du kommer då att sälja kattungarna chippade, vaccinerade och veterinärsbesiktigade? 
    Det är väl bäst att hon låter bli att överhuvudtaget skaffa några ungar.
  • leolina1980
    IceJossan skrev 2011-02-17 23:00:54 följande:

Varför är hon inte "godkänd"? En raskatt som får ungar som inte registreras, registreras inte pga en anledning, till exempel hälsofel.

Ta inte kull på din katt om du inte kan registrera ungarna med stamtavla - huskatter (= alla katter utan stamtavla) finns det ca 100 000 för många av redan!

Bra att få en siffra på det. 100 000 för många huskatter redan. Ts kan du verkligen med gott samvete avla fram ännu fler? 
  • leolina1980
    Nilma skrev 2011-02-21 09:43:56 följande:
    Jag förstår att det blir väldigt tröttsamt och tro mig, jag är på er sida, men ingenting blir bättre av skäll. Om man kommer som förvirrad och ovetandes och enbart stöter på en massa ord som antyder hur dum man är, så ändrar man inte sitt beteende. Jag brukar jämföra det med när jag var rökare. Ju mer folk tjatade om att man skulle sluta, desto roligare var det nästan att fortsätta.

Jag själv visste tyvärr inte heller så mycket när jag skaffade katter, kanske på grund av att det fanns så otroligt mycket mer att veta än vad man trodde. Jag frågade mig till saker på olika forum där folk tyckte jag var helt bakom flötet. En dag pratade jag dock med en av medlemmarna privat och fick förklarat saker och ting på ett trevligt sätt, därefter bytte jag kattsand, torrfoder, våtfoder och rutiner här hemma.

Det lönar sig! 
Svar på tråden Katt avel - max ålder & minsta ålder?