Min 1-åring vill bara somna i min famn o kan inte somna själv, vad/hur gör tills/när syskon kommer?
Jag hade nog börjat med att sitta bredvid henne medan hon låg i spjälsängen och hålla om henne, så att hon "nästan" är i min famn. Om hon blir ledsen, så är du så nära som möjligt, men jag hade ändå inte tagit upp henne. Du är nära, du pratar lugnt med henne, och till slut kommer hon nog somna. Sedan skulle jag väldigt sakta, men säkert, flyttat mig längre och längre bort. Det här funkade med min dotter utan alltför många tårar. Det tog fyra-fem dagar, sedan lärde hon sig att somna själv i sängen med öppen dörr när hon hörde mig utanför.
Det underlättar ju såklart om hon kan somna själv när syskonet kommer.
Lycka till!
Ps. Jag tror att du kommer få många svar av typen "vill hon somna i din famn så ska hon få det, inte konstigt att det finns psykisk ohälsa hos barn när de inte får tillräckligt med närhet" m.m. Men försök att gå på instinkt, känns det rätt och din lilla tjej har dig i närheten, så kan i alla fall inte jag se något som helst fel med det. Tvärtom så tror jag att barn mår bra av att få en liten stund för sig själva innan de ska somna för att smälta dagens intryck,