• morochmer

hur vet man om soc gör rätt?

Generellt så är det bästa att syskonen inte separeras. Detta är ganska självklart.

• morochmer
    Karl01 skrev 2011-04-03 09:04:16 följande:

Vårdnadshavarna kan begära att barnen omplaceras till ditt hem. En sådan begäran innebär att ni i någon omfattning kommer att bli utredda. Det familjehem barnen finns på nu verkar f.ö. inte helt idealiskt.

NEJ, det kan inte vårdnadsahavarna begära!
  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 12:43:47 följande:

vårdnadshavaren är inte kapabel att se vad som är bra eller dåligt för ett barn
    och vi är inte intresserad av 4 fosterbarn, utan det som vi är släkt med,
    vi har inte tid eller ork för att uppfostra så många barn på ett bra sätt.
    Fattar inte att den familjen de är hos har det.

Vilken inställningObestämd Jag tror inte att det kommer bli aktuellt för er att bli familjehem.
  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 12:50:37 följande:

Det jag menar är hur tungt borde det väga med "blodsband"?
    Barnet skulle höra hemma hos oss på ett helt annat sätt,
    med mina föräldrar mm
    Det är ju så att dessa barn varit med om en del tidigare och
    inte har nån riktig trygghet, är det då rätt av socialen att inte
    överväga att placera hos oss.
    Vi har fler runt oss än där det bor nu...som är släkt och bryr sig.

Blodsband är inte viktigt nej. Realationen till syskonen är det däremot.
  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 23:55:13 följande:
    förstår inte vad du menar? att JAG känner att barnet jag är släkt med hör till familjen som mitt eget men inte de andra som jag inte är släkt med?
    Jag tycker självklart barnen ska ha en relation med varandra.
    Borde jag vilja ta på mig ansvar för 4 barn som jag inte har tid med?, vet inga familjehem som har fyra barn utom detta.
    Jag vill inte bli familjehem utan ta hand om mitt släktingbarn som mitt eget, men det går bara som familjehem, om du förstår hur jag menar.
    ja egentligen är väl jag fel då jag och min man diskuterat detta mycket då det kom upp och det är ett gemensamt beslut.
    Att blodsband skulle vara oviktigt är fel...studier visar att barn uppväxta i släktnghem ofta mår bättre....
    Inte pga blodsbanden utan P G A relationen. Många familjer har 4 barn eller mer.
    DU får kontakta det aktuella socialkontoret och fråga om du kan få vara familjehem åt ett av barnen. Det är det du kan göra.

Hoppas allt löser sig till det bästa för barnen.
Svar på tråden hur vet man om soc gör rätt?