Inlägg från: Viksan07 |Visa alla inlägg
  • Viksan07

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Idag har jag sett bebisen på TUL Han hade blivit så stor och låg med huvudet nedåt, vilket jag gissade att han gjorde. BM gissade att han kommer väga runt 3.3 kg, som sonen. Jättehäftigt att se honom igen
    Min klantiga man åkte till vanliga MVC istället för till Ultragyn, så han missade ultraljudet - typiskt...

• Viksan07

Hej alla! Har som vanligt problem m upplopplingen, tittar in en snabbis från iphonen. Vickan: stort grattis till din fina lilla kille! Usch det låter som en mardrömsförlossning :( kan förstå att det var obehagligt när bm visade sån osäkerhet, det är det sista man behöver i den situationen. Men nu är allt över och du kan njuta av din fina bebis!! Strössel: förstår att det är jättejobbigt för dig med din mamma. Nu när du får bebis är det du som bestämmer hur du vill ha det kring din familj, om hon inte kan behandla dig på ett respektfullt sätt, sätt då gränser för henne. Min son har aldrig träffat sin farfar, ngt som hans pappa har varit hård på- pga missbruk etc. Han har absolut aldrig varit ledsen för det. Har bra kontakt m mormor och farmor istället. Kelsson: usch vad jobbigt att nästan svimma på tbanan, stackars dig! Kan inte heller stå särskilt länge, kan även bli yrslig bara av att sitta. Ska höja dosen järn, hoppas det blir bättre då. Järnet som spökar för dig med. Aurora: vad bra att du fick heltidssjukskrivning! Man känner ju i hela kroppen när det behövs! Ego: är lite irriterad på min man som har glömt sittdelen till vagnen utomhus, så nu är den förstörd och vi behöver köpa en ny sittvagn :( Hoppas det finns billiga på blocket, för min föräldrapenning kommer vara så usel. Suck. Var hos bm idag och pratade om mina farhågor inför förlossningen. Förra förlossningen avslutades med sugklocka och sonen fick låga hjärtljud. Kände inte krystvärkarna pga försent lagd epidural. Blev även lämnad ensam med bebisen i en halvtimme, trots att jag var svimfärdig. Kändes i alla falljättebra att prata m bm om det och vi ska ta upp det iförlossningsbrevet.

• Viksan07

Sorry för knäppt inlägg utan stycken, min telefon gillar inte stycken. På tur står Strössel, sedan Aurora och därefter jag - kan det stämma? Spännande!

• Viksan07

Och karmosin glömde jag skriva :) många på g :)

• Viksan07

Strössel BF 21/10 Aurora79 BF 14/11 Viksan bf 27/11  Kelsson BF 8/12 Jis 11/12  Kasa: usch vad jobbigt! Vet tyvärr hur jobbigt det är att inte ha bra kontakt med barnens pappa, samma situation här. Lite bättre nu, men han gjorde allt för att förstöra för mig när vi separerade, vägrade flytta från / sälja gem huset etc. Nu är det framför allt svårt eftersom vi har så olika värderingar. Håller med om att det är viktigt att skaffa barn m rätt man.

• Viksan07

Kasa: grr, vilken oschyst pappa :( känner helt igen sättet. Antar att det bästa är att inte gå in i så mkt konflikter, man kan ju aldrig få rätt med en sån person. Jättesvårt bara att inte barnen ska behöva märka att man inte gillar deras pappa. Tycker att du säger att pappan får köpa egen utrustning, förstår att du blir arg när han förutsätter att låna, gör sönder sakerna och kanske inte ens vill lämna tillbaka sakerna. Här har också varit en dålig vecka med föräldrasamtal. X vill att dagispersonalen ska se till att sonen inte umgås med en autistisk pojke, som han gillar att leka med. Han är orolig att det ska hämma viktor eller något. Jättehemsk inställning enl mig. Han håller också på och jämför sonens teckningar med andra barns, och tycker att de inte är tillräckligt bra. Blir så ledsen för sonens skull, och det går verkligen inte att prata med honom.

• Viksan07

Najje: orättvist att man i vissa delar av landet behöver betala, knas tycker jag. Jag ville i a f inte göra kub eftersom jag inte var orolig och även tycker att alla test är jobbiga. Men det är ju helt individuellt det där, du får känna efter om du är så orolig att det är värt det :) Jordgubbe: jag valde att inte göra kub eftersom jag inte var så orolig plus att jag inte hade avbrutit graviditeten om det blivit neg resultat. Och visar det på neg resultat behöver man väl oftast ändå göra fostervattenprov, och det ville inte jag. Min man däremot kom med det bra argumentet att även om man inte avbryter graviditeten, så kan det vara bra att i förväg veta, så det inte kommer som en otrevlig överraskning vid förlossningen och att man hinner ställa sig in på det. Jag berättade för jobbkamraterna i v12, för chefen i v 10 :) vilken v är du i?

• Viksan07

Strössel: tror det är bra med plastad frotté utifall vattnet går, som sagt återanvänds det ju i bebissängen. Det går att slänga in i maskinen så man kan använda det hur mkt man vill. Och kisskydd kan man inte sen få för mkt av, vi har fortfarande i femåringens säng :) Ego: Nu ska jag sätta mig och skriva ihop en bebisköplista inför Ikea och lite annat imorgon- det behövs ju så mkt småkrafs som flaskor, amningspump, napp etc. Och nu även en sittvagn för oss :)

• Viksan07

Appropå vattnet som går och frotté så gick inte mitt vatten hemma heller, de stack hål när förlossningen var i full gång. Men det kändes bra att ha plastad frotté med sig i soffan och sängen, det blir ju skitjobbigt att få bort vattnet om det kommer i madrassen eller soffan gissar jag.

Jis: Inget konstigt alls att bli nedstämd och orolig - det är ju typ den största förändring i livet som vi står inför. Jag hade också en period för en månad sedan då jag kände likadant. Men det kommer säkert gå jättebra för dig. Och man får ta det dag för dag, och inte ha för höga krav på sig själv och försöka ta hand om sig själv den första tiden.

Kelsson: Ja, den mässan var kul - och jättebra att få med sig lite gåvor hem :)

Ego: Igår så fick jag jätteont kring livmodertappen. Jag och maken försökte mysa lite, vilket vi inte har prövat på ett tag - och det gjorde jätteont. Fick världens sammandragningar och kramper efteråt, under hela natten. Sedan gick jag upp och kände på tappen, vilket jag gör ibland pga förvärkarna. Den fanns typ inte kvar och var jättemjuk, och det gjorde ganska ont att ta på den. Blev lite konfunderad, vet inte om det är vanligt att den försvinner såhär tidigt (v. 35).. Har insett att jag har ont i tappen sedan ca 1 ½ vecka, framför allt när bebis kommer åt på insidan. Någon annan som har erfarenhet av mjuk / minskad livmodertapp? Ska ringa bm imorgon och fråga..

• Viksan07

Åkte in och kollade upp det, för jag fick två rejäla värkar på em. Mjuk tapp och lite minskad, inte öppen, så det var lugnt. Fick åka hem direkt :) Hoppas ni alla har en bra helg!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011