• Gloxi

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Miss C, styrkan är inget problem. Måste köpa en sådan imorgon. Våran är också jättenyfiken, så hon kommer att älska den. Vad gosig L är som möter sin pappa.

Speck, mannen sade att hon började först hosta när han dunkade henne i ryggen. Jag fick panik, så jag minns inte. Det blir puréad mat ett tag framöver. Ja, nojja lär man göra resten av livet.

• Gloxi

Kel, vet du varför de inte rekommenderar gåstol hos er? Det finns kurser här också, men man får betala själv. Vi skall gå, men har bara inte kommit så långt än.

7879, jag är så sjåpig när det gäller sjukdom och sjukhus. Vill bara skrika och springa därifrån. Man skall inte räkna med hjälp från mig vid akutfall.
    Det gör mig ont att du inte har det bra. Jag hoppas att det löser sig. Vi finns här (och i inboxen) om du vill skriva av dig. Styrkekramar

• Gloxi

Kel, jag har googlat. Enligt några forskare hämmar gåstolen den motoriska utvecklingen. Lillan får fortsätta att kräla på golvet.

• Gloxi

Bara bra hos oss! Tänder på gång, så lillan är lite orolig på kvällar/nätter. Krypövningar i sängen är också jättekul när man skall sova.. Skrattande

Knytet, i DK. Ifall SU inte kan hjälpa eller det inte passar er, så hade jag kollat med Zinfandel. Mycket möjligt att någon i hennes kontaktnät bor i Gbg. När kör ni igång? Lycka till!

• Gloxi

Sunseed, enligt rekommendationer är det först när de är 8-10 mån man kan ge mer välling/gröt än ersättning. Jag ger ingen välling än för jag läste något negativt om det för ett tag sedan. Kommer dock inte ihåg vad och var.

Min flicka börja alltid dagen med en flaska (ersättning). På förmiddagen får hon gröt spetsad med fett, ersättning och katrinplommon. Till lunch och middag får hon varm mat med fisk/kyckling. Mellan måltiderna får hon en flaska och även vid nattning. Jag försöker komma upp till 4-5 flaskor per dag enligt rekommendationer. Om det inte är tänder på gång sover hon 10-11 timmar i sträck (jag ger napp några gånger), 20-06/07. Det har hon gjort länge och hon har själv ökat matintaget under dagen. Så här har hon ätit sedan hon var 6 månader. Än så länge älskar hon fast mat o äter allt med god aptit.

• Gloxi

Najje, det är på 1177 jag bl a har läst om kostrekommendationer för spädbarn. Vid 7 månader kunde man ge välling istället för gröt/ersättning 1 ggn per dag. Men, om det står 8 månader (jag vet inte eftersom ersättning funkar fint här) på vällingförpackningen, så bör man ju följa det.

• Gloxi

Tack Kel. Här är det ok att göra gröten själv bara man har i 1 tsk fett och 0,5 dl bröstmjölk eller ersättning. Än så länge får hon bara på morgonen/förmiddagen, men jag vill ändå variera lite. Vill ju inte själv bara äta samma dag ut och in.

• Gloxi

7879, här är det ok att ge egen gröt om barnet dricker minst 400 ml ersättning per dygn. Då får det i sig tillräckligt med järn. Jag brukar erbjuda en flaska c:a en timme efter gröt/mat för att säkra mig att hon är mätt. Det är inte alltid hon vill ha något, men så vet jag att hon är mätt. Iom att hon sällan äter på natten, så blir det c:a 5 måltider per dygn (jag räknar inte in flaskorna hon får efter fast föda för det är bara utfyllnad). Din flicka äter väl oftare om hon äter 2 ggr på natten också? Vill hon inte dricka vatten till maten? Min gör det till fast föda. Så länge hon verkar må bra, är det säkert ingen fara att hon inte dricker så mycket. Mat innehåller ju också vätska.

• Gloxi

Kel, gröten är inte tillagad som vanligt utan spetsad, som jag skrev innan. Jag blev förvånad över den svenska rekommendationen då industriprodukter alltid innehåller konstgjorda ämnen. Ta bara barn maten på burk. Ekologisk eller inte så håller den i över 1 år oöppnad... Krävs ingen Einstein för att räkna ut att de har tillsatt något skumt.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011