Inlägg från: Lillstint |Visa alla inlägg
  • Lillstint

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kelsson: Tänkte jag skulle prata med BM om förlossningen vid nästa besök. Snart går det inte att förtränga allt längre... Får dåligt samvete när jag tänker på att jag inte övat ett endaste dugg på varken andning eller avslappning... 

Jis: Tycker alltid det är lika kul att läsa din blogg, och är djupt imponerad över allt du tar för dig. Jag orkar absolut ingenting mer än att jobba. Önskar jag vore igång och fixar, donar, shoppar, fikar och umgås och njuter som du!! Hur länge till ska du jobba?

Strössel: Kommer att tänka på dig hela dagen imorgon! Tänk så fantastiskt... snart är du där! 

• Lillstint

Strössel: Stort grattis! Han är jättesöt!

Aurora: Bara två veckor kvar då... det kommer att gå fort!

Najje: Vad härligt att du fick se dina små gryn! Allt kommer att gå bra. Men vilken puckosköterska!! Så får de väl inte säga. Finns väl ingen "gräns" med hur mycket man får oroa sig... det är ju väldigt individuellt... vissa behöver bli lugnade en gång i veckan, och då får de väl ta det. Kanske inte med UL varje gång, men iaf med att prata med. Jag har ringt hur många gånger som helst med diverse frågor, och aldrig fått några sura miner.

Ang. bebiskön: Jag och Kelsson kommer i alla fall att bidra med två flickor i början av december, eller hur Kelsson!

• Lillstint

Speck: Hoppas ni snart blir friska alla tre och kan få njuta lite "på riktigt" av att vara en liten familj.

• Lillstint

En fråga... är ni mycket svullna i händer och fötter? Har hela tiden tänkt att det är normalt, men nu blev jag lite orolig när jag läste att svullnaden ska gå ner över natten. När jag vaknar på morgonen är mina fingrar alltid svullna som korvar. Tänker mest på risken för havandeskapsförgiftning.... Ska som tur är till BM imorgon så jag får höra med henne. Någon som har erfarenhet av havandeskapsförgiftning?

• Lillstint

Strössel: Grattis en gång till! Så fin han är! Vad trist att det blev så jobbigt för dig dock. Hoppas på snabb läkning, men du verkar vara vid gott mod och njuta av er lilla underverk i alla fall, och det är det viktigaste!

Enya: Grattis till bra resultat! Så skönt för er! Snart sitter du där med en rejält stor mage full med sparkar... Glad.

Carlan: Vad fin du är!!

Tack för alla svar om svullnad och så. Kände mig mycket lugnare när jag såg att jag inte är ensam. Och tydligen är det väldigt vanligt att man är svullen dygnet runt. Jag min lilla yrpanna hade blandat ihop när jag skulle till barnmorskan, så det är inte förrän imorgon jag ska dit, men jag pratade med henne igår och frågade då om just det här med svullnaden. Hon sa att det var alls inte så att det var självklart att svullnaden skulle gå ner över natten, utan att man ofta är svullen hela tiden så här i slutet av graviditeten. Det man ska vara uppmärksam på är dock om man är svullen i kombination med huvudvärk eller allmäna sjukdomskänslor, vilket kan vara tecken på havandeskapsförgiftning.

• Lillstint

Kel: Grattis till vecka 36! Det är stort! En vecka till sen är du inne i fullgångsveckan....

Lindis: Vad härligt att allt är ok!! Du får fira i helgen, för nu kan du tillåta dig att njuta på riktigt...

Strössel: Åh, vad kul att du lägger upp bilder. Han är så söt och fin i sin vagn.

Ego: Under 30 dagar nu... det känns verkligen speciellt...

• Lillstint

Eileen: Vilka fina bilder!! Blev riktigt sugen själv att boka en tid, men vet inte om jag har orken till det riktigt...

Vickan: aj, aj.... din stackare! Usch, det är något jag verkligen hoppas få slippa uppleva! Hoppas verkligen det bara är en engångsföreteelse!

Najje och Cattm: Det där med foglossningarna och vad som "hjälper" (finns ju inget bot egentligen) är väldigt individuellt har jag förstått. För mig har jag tyvärr varken varit hjälpt av vare sig akupunktur eller bälte. Men det är bra att gå ett par gånger till sjukgymnast för att bli testad och det är ju definitivt värt att prova exempelvis akupunktur. Många blir ju bättre av det, men vissa (som jag) är inte mottaglig för nålarna. Jag fick foglossning redan i vecka 10. Runt vecka 20 var jag övertygad om att jag skulle hamna i rullstol, för då kunde jag knappt röra mig och hade vansinnigt ont. Men när jag började med vattengympa så tyckte jag mig märka förbättring redan efter några gånger. Och sen runt vecka 28-30 kanske så lättade det. Inte för att det är borta, men det är ändå jättestor skillnad. Så det jag vill säga är att misströsta inte. Det kan försvinna lika fort som det kom, och det kan det göra närsom under graviditeten.

Jis: Härligt att TUL såg bra ut och att F inte bara spurtar på.

Kel: Usch.... förstår att det är tufft med hela jobbdagar. Framför allt att ta sig till och från jobbet - det är nog det värsta. Men för mig har det också märkts stor skillnad bara senaste veckan - det vill säga det gått rejält utför. Nu jobbar jag min sista vecka, och är så glad för det. Hade inte orkat en vecka till...

• Lillstint

Aurora och Karmosin: Ang. det där med när vattnet går utan att bebisen är fixerad...på vår förlossningsutbildning sa de att det där med ambulans var rekommendationerna tidigare, men att man nu tagit bort dessa i hela landet - vårt landsting var det sista som slutade med ambulansrekommendationerna. Man kan ta sig själv till förlossningen, ambulans skickar de inte längre av den orsaken. Men är bebisen inte fixerad så ska man alltid in till förlossningen direkt när vattnet går, men man får instruktioner när man ringer. 

• Lillstint
    Najje79 skrev 2011-11-07 20:38:20 följande:
    Lillstintis: Tack för svar. Min tanke är att jag ska börja simma efter RUL om allt ser bra ut då, läkaren sa att det kan hjälpa att simma.
    Sjukgymnasten rekommenderade INTE att simma. Jag gjorde det någon gång ändå i somras, men det blev mycket värre då. Överlag ska man försöka "hålla ihop benen" när man har foglossning. Att gå ut i ytterlägen, som exempelvis vid simning eller långa fotsteg vid promenader är ingen höjdare. Sitt inte heller i skräddarställning (var min favoritställning tidigare) eller med benen i kors. 
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011