• missan

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jag längtar också!
    Då kommer jag slappna av när jag ser at det "sitter rätt".

• missan

Oj, oj hoppas du blir piggare snart!
    Själv är jag dödstrött och proppmätt. Min snälla syster har varit här med indisk mat
    och hälsat på, är ju sjuk.
    Gick upp sju imorse och började fixa med värdens energi så nu är jag helt sänkt. De ringde från jobbet
    och undra precis om jag kommer imorgon, det gör jag visst bestämde jag mig för.
    Jag stänger och de är två lediga så kände mig lite "tvungen". Är fortfarande jättesnorig men annars
    mkt bättre. Sa att jag sätter mig på en stol imorgon.. (jobbar på förskola) :)

Sedan har jag ju plugget som hänger över mig konstant. Nu mer än vanligt då jag var hemma från skolan
    igår och fått "straffuppgift"..
    Tänk att få va ledig på riktigt, vilken dröm!

Nu har jag klagat färdigt.. hohoohho

• missan

Men Herregud! Ser för d......t ut! Är det "bara" på ryggen, inte på övriga kroppen?
    Mina gravsymptom är också borta men de kommer nog lite i cykler för vissa, får jag för mig..
    Eller så kommer jag inte må illa mer, hoppas. Brösten kommer börja göra ont igen var så säker!
    Är ju ingen läkare men jag tror inte att detta ska påverka ditt lilla foster. Det är tryggt inbäddat i din livmoder, vet
    inte vilken vecka du är i men tror inte förhöjd puls skadar heller och läkemdedlen du fått ska ju gravida kunna ta
    så...
    Stor Kram

• missan

Mitt dilemma:
    De ringde just från FC och sa att det har en tid till mig för mitt första VUL imorgon om jag vill.
    Annars är det nästa torsdag. Detta efter att jag maiat min gynekolog och frågat angående risken
    för utomkvedshavandeskap.
    Hon tyckte jag kunde komma imorgon, det är på gränsen men nu vet jag inte vad jag ska göra..
    Tror det är svårt att förstå när man inte har upplevt en sprucken äggledare och hållt på att förblöda pga det..
    Oron att graviditeten sitter fel finns där hela tiden!
    Jag vill bara se en prick i livmodern sen ska jag fiira! Men vågar jag vänta en vecka.
    När det hände sprack den i "nästa vecka"..
    De sa att det finns en risk att ägget vandrar tillbaks till äggledaren även vid IVF.

Voine voine.

• missan

Vecka sju såg jag nu att du var i.. Tror inte du bör vara orolig men det kan ju ändå
    vara skönt att få kolla, det "får" ju jag om jag vill som inte är i vecka sju än..
    Lycka till

• missan

Hahaa! :) Skrev samma på båda trådarna, så desperat är jag just nu.. :)
    Tack igen!

• missan

Ankaja!
    Men ååå så trött man blir! Så kan de ju inte säga, att de inte tror på dig.. :(
    Har också erfarenheter från slarv och att bli bortglömd vid just Huddinge (de missade oss när vi kommit fram)
    Jag har heller inte kontaktat ngn MVC än, svårt att välja..

Du kanske kan ringa och ev få en återbudstid på MVC, lite tidigare?
    Annars borde du väl kunna få en telefontid med läkare för att höra dig för om dina läkemedel etc..
    Borde gå att ordna!
    Ja, nu är vi med vilsna i pannkakan när målet med graviditeten är uppfylld! Nu då??
    Tur man har er här.. Hjärta

Lycka till!!

• missan

Bra att du är där och får hjälp! Skönt med HCGt!! :)
    Lider med dig i kliandet, dy så jobbigt.
    Kram och lycka till!

• missan

Ego: Mitt supertidiga VUL idag (v. 6) visade att "knodden" satt fint i livmodern. Man såg hinnsäcken (?) klart
    och tydligt, hon förvarnade att vi kanske inte skulle se ngt alls men vi såg på en gång. Skönt. Nu ska jag pusta ut. Inget mer utomkvedshavandeskap! :)

Dealiy: Säger det här med; Grattis!! :)

• missan

Trist Strössel men jag förstår dig ändå, när du "ligger så långt före" oss andra.. Jag har ju inte hängt här så länge men vi är väl i en annan fas.. Dock har jag inga direkta orosmoln (just nu) över mig så jag kan koncentrera mig mer på vad du har på hjärtat och upplever. ;)
    Lycka till med din graviditet i fortsättningen: Kram

• missan

Bra, att du inte försvann Strössel! :) Ja, vi får hoppas och se till att tråden känns bra för alla, i vecka 6 som 24! Vi har ju trots allt mkt gemensamt 1) vi är gravida 2) vi har genomgått IVF :) Kasa: tyvärr vet jag inte heller mkt om illamående. Ringt sjukvårdsupplysningen? Hoppas du mår bättre snarast!!!

• missan
    Strössel: Härligt, du är ju på dag 100 imorgon. Måste kännas nice! :) Kollade in din gravidblogg, roligt att handla mamma-kläder eller är det bara jobbigt? Jag tänker att förändringen som kroppen genomgår måste kännas rätt underlig, naturlig såklart men ändå lite jobbigt.. Hoppas jag får en fin mage men jag tror jag kommer bli stor som ett hus och vanka fram! ;) Har du gått upp mkt än? (om man nu får fråga..)
    För min del tycker jag verkligen om dynamiken  att vi är i olika faser och jag är glad att du bestämde dig att stanna kvar!

Jis: Välkommen hem! Underbart, hoppas utslagen lagt sig och att det inte kommer fler blödningar någe mer!

Speck: Skönt att slippa kräkas alls. Bra tips med gröt och knäckebröd, det är ju nyttigt iaf! Hoppas jag också slipper kräkas, än så länge bådar det gott..

Kellson: Att blödningen inte vill ge mig sig snart!? Skönt att gravsymptomen kommit tillbaka! Finns ingen förklaring till att vissa blöder??

Aurora: Din pappa blev säkerligen överlycklig bara att han har lite "svårt" att uttrycka det.. :) Tufft att inte kunna berätta för sin mamma. Tänker på dig!

Vickan: Så du har också haft utomkveds? Jag hade det för tre år sedan. Men fick inte cellgifter då äggledaren sprack och opererades bort.. Har du kvar båda dina äggledare? "Försvinner" fostret med cellgifter så att de inte behöver operera?? (du behöver inte svara om det är jobbigt..) Screeningen kommer säkerligen visa en alldeles frisk och stark bäbis!! Spännande!

Ego: Varit mer eller mindre sjuk sedan i lördags och det har inte gett med sig helt än. Fortfarande snorig och lite hostig. Konstigt, brukar inte va sjuk så länge. Idag har jag haft jätteont i magen. Även lite igår.. Inte i livmodern, utan högt upp. Konstant smärta, har legat i sängen halva dagen i det vackra vädret.. Imorgon ska vi försöka fira påsk. Vet inte om det har ngt samband med graviditeten eller om det kan vara ngn reaktion på något jag ätit. Får magkramp av rotselleri (har jag kommit på) det är en allergisk korsreaktion om man är allergisk mot gråbo. Och de senaste dagarna har jag ätit mkt frukt, så kanske kan va ngn som jag inte tål..? Även vitlökskapslar, kanske för starkt..? Ja, jag är det inte graviditeten så är det ngt annat. Men jag klagar inte, är så fantastiskt glad över detta så det är overkligt.
  • missan

Vickan: Tänk att ett x kan ge så olika behandlingar och utgångar.. Tänk att du blev gravis så snabbt efter, underbart! FÖr mig gick det inte alls efter oerationen så det krävdes IVF (första försöket) för att plussa igen.. (och tre år senare) Så vi tolkar det som att det "bara" var vägen för spermierna/ägget som inte funkade.

Speck: Är i vecka 6. Har också tänkt att det ändras därinne.. Har känt (förra veckan) mkt växtvärk nere i livmodern. Sedan försvann det. Nu har jag ont typ jättehögt, en bit ner under brösten i mitten. Är väl magen?? Konstant. Känns nu också men inte lika starkt so igår.. Lite orolig blir jag ju att det är knas med min kropp som kanske inte hänger ihop med graviditeten.. Ja, ja går säkert över.. Gyn sa när jag påpekade min långdragna sjukdom att "man blir ju inte generellt sjukare av att vara gravid!" Men jag tror på din teori; kroppens energier och kraft går till ett ställe så övriga kroppen inte orkar återhämta sig lika fort. Tur vi är så smarta själva!? ;)

Ego: SNart ska jag träffa familjen och förhoppningsvis inte smitta ngn med min snuva!

GLAD PÅSK ALLA GRAVIDA UNDERBARA TJEJER!!!
    Katt (fanns ingen hare..)

• missan

Kasa01: Jag gråter lite när jag läser din presentation... {#emotions_dlg.flower}

• missan
    Speck skrev 2011-04-23 09:56:27 följande:
    Missan - låter som magsäcken ja.. Testa att låt bli vitlökskapslarna ett par dagar och blir det inte bättre, undvik nåt annat o så tills du hittar vad det kan vara.. Vitlökskapslar känner jag rent spontant kan ge vem som helst magsår Flört 
    Knasig gyn du hade, det är ju allmänt känt att immunförsvaret blir sämre som gravid samt om man blir sjuk så har man längre återhämtningstid. Vet väl "alla".. Så generellt kan man nog säga att man kan bli sjukare bara för att man är gravid! Jag har inte varit sjuk en enda gång sen jag blev gravid förutom hosta och nästäppa som jag haft sen förra året nån gång. Jag lär nog inte bli av med det förrän om ett år eller så när kroppen äntligen kan börja fokusera på mig igen, haha!
    Tack Speck för dina kvalificerade "gissningar". Har låtit bli vitlökskapslarna! :) Känner fortfarande lite (mkt mindre idag) konstlig känsla/smärta uppe i magen och jag tror du har rätt angående ommöbleringen av organen, det är säkert så att det trycker på uppåt mot magsäcken för att göra plats åt livmodern.. Låter rimligt! Sedan att det känns väldigt tidigt är ju en annan sak men jag tror jag kommer få en jättebäbis! :)
    Ibland har jag nämligen även känst att det är lite svårt att ta djupa andetag.. Jag är i vecka sex!!  Hör på den. Men jag mår inte illa iaf..
  • missan

Ah, men Speck får jag anställa dig?? Som min privata gravidguru! :D
    Halsbränna har jag inte men värre kondis än vanligt.. Andas "högt" och inte djupt ner liksom..
    Jag förstår precis vad du menar! Tack!

• missan

Ikväll pallrade jag mig till affärerna och inhandlade stora breda och osexiga trosor, gravidleggins och en vid kjol med resår.. Lite pinsamt att fråga om gravidleggins och expediten frågade tillbaks vilken vecka jag är i.. Hahha. Är ju bara i vecka 7!! :)  Men jag kan ju inte rå för att jag ser ut som en gravid tjockis redan.. Eller kan jag? ;)

Ska också välja TryggHansa när det är dags för försäkring. Vi pratade med dem häromdagen, de ringde oss och vi passade på att fråga.

Själv tänker jag inte på förlossningen än. Det går bra att förstränga den. Den dagen den hemska smärtan..
    Förstår dem som av olika anledningar verkligen vill få kejsarsnitt.
    Känner till en tjej som fick det beviljat, hon typ vägrade föda vaginalt. Hon är doktor i genusvetenskap så jag kan tänka mig att hon hävdade sin rätt till sin kropp..eller nåt.. jag vet inga detaljer men hon fick snitt iaf och allt gick bra. Hon hade en snabb och smidig konvalescens.
    Klart man inte ska "utnyttja" möjligheten om den finns men det tror jag inte man gör. Sedan kan jag också tänka att det ligger så mkt förväntningar, krav, skuld och skam över att föda och att amma så vi måste idag i detta moderna, tekniska och utvecklade samhälle ibland lägga detta åt sidan och hjälpa varje individ efter hennes behov och förutsättningar!

• missan

Hej, ett tag sedan! :)

Blir så arg och upprörd när jag läser om folk som skvallrar och berättar saker som de
    inte har det blekaste med att göra! Det är inte deras kroppar, det är inte deras liv!
    De ska bara sluta ta sig rättigheter! Ååhhhh
    Jis tycker du vid tillfälle ska förklara för henne hur ledsen du blev att hon berättat, om inte för
    andras skull i framtiden. Hon förstår nog inte grejjen.
    Strössel: arg, dumma människa! :(

Själv är jag mest trött, trött, trött. Jobbar, går i skolan och sover.
    Men idag ska vi göra något ROLIGT, vi ska se Roger Waters från Pink Floyd på Globen! :)
    Fick det i lite tidig 35-års present!!

Aurora: jag förstår din oro. Men vi Måste tänka på oss själva! Framföräaalt lyssna på din kropp och dina signaler.
    Hoppas jag kommer till en bra barnmorska som ev kan sjukskriva lite tidigt då jag jobbar på förskola som också är väldigt ansträngande.

Jag har också svårt att inte berätta denna underbara hemlighet. Har berättat för två (de närmaste) på jobbet, flera i klassen, hela familjen direkt och de närmaste vännerna.
    Resten tar jag pö om pö när det känns rätt. Imorogn ska vi på det andra VULet och hoppas då se ett litet hjärta. Vore underbart, då ska jag njuta sen.
    Mår konstant illa men kräks inte iaf.. Man får va glad för det lilla.

Trevlig helg ni som ska resa iväg. Nice!

Ps Är så sugen på salt; chips, pommes frittes, saltlakrits.. Är det ett tecken på lågt blodtryck??

• missan

Speck: jobbigt med så kraftiga förvärkar! Vilken vecka är du i nu igen?? Ja, det är ju svårt att ta det lugnare än lugnt.. :)

Jis: När ska småblödningarna ge med sig?! Trist.. Bra att du inte blev avslöjad med alkoholen. Ibland står det ju färdiga fördrinkar framme på tillställningar eller att man ska beställa "med" eller "utan" då blir det ju så himla uppenbart! Speciellt förmig som inte kör bil.. :)

Ego:Gårdagen försvann i ett töcken. Sov jättemycket hela dagen, annars slöade jag i soffan. Min man åkte till landet själv för att jag har så mkt med skolan och för att jag ville fixa lite i kaoset här hemma. Gick ju inte så himla bra alltså.. Foten i munnen Illamåendet tilltog och blev mer kraftigt igår vilket resulterade i att jag fick köra porslinsbuss.. Kräks
    Nu ska jag försöka ta mig själv i kragen!!

Ha en bra söndag alla!!

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011