• carlan

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Kul att det är lite bebisar på väg!

• carlan
    spets: Lider med dig. Jag hade en "bästa" vän som jag pratade allt med men hon tyckte inte vi var nära förstod jag sen. Hon anklagade mig för att snack för mycket och trodde jag pratade skit om henne med andra. Så var det verkligen inte! Jag saknar henne så.
    Nu säger jag inte att du har gjort det om din vän heller men förstår din smärta av att ni inte ses och kan prata med varandra.
  • carlan
    Enya70: Jag är inte påläst om dig. Men har du inte fått tabletter kan jag rekommendera Lergigan comp och primperan. Måste ha recept, tyvärr går dem inte under högkostnadsskyddet. Jag har ju kräkts hela tiden men sök hjälp så din kropp inte blir som min.

ego: Har inte använt min tens maskin idag så jag mår jätte illa igen. Lapparna man sätter på kroppen är helt slut måste köpa ny. Hoppas jag kan ta mig till sjukgymnasten imorgon.
  • carlan
    Har en fråga till er.

Hur räknar man ut BF när man har gjort en insättning med FET? Är en tjej i en annan tråd som undrar och jag minns inte. Förmodar att man väljer
    ÄL (Ägglossning, dagen när du har ägglossning) Men frysta embryon är ju odlade olika långt, tre till fem dagar. Alltså vilken dag ska man räkna ifrån. Insättningensdagen som ägglossningsdag eller ska man plussa på dem dagar som dem har odlat ägget?
  • carlan
    Enya70 skrev 2011-11-22 14:55:17 följande:
    Ska prata med min bm om vad man kan göra. Jag äter vanlig Lergigan nu. Är Lergigan comp mer effektivt tycker du?
    Jag har förstått att du råkat ut för oerhört mycket komplikationer under din graviditet. Tror du alltså att delar av det beror på att du kräkts så mycket?
    Jag kräktes mer av endast Lergigan. Men som kasa skrev så är primperan kanon bra. Jag har tagit i supp form och man blir tyvärr väldigt lös i magen av dem. Fast de finns i tablett form med.
  • carlan

Jo, varför jag kräks så mycket nu beror på all smärta min kropp har. Fogarna och min uppsvällda njure på höger sida. Ska på akupunktur nästa tisdag så hoppas att det ska fungera. Nu kör jag tens maskinen så jag får brännsår men det fungerar för tillfället ganska bra.

• carlan
    Aurora: Gud så fint du har gjort.

Ego: Blir avis på er som orkar göra saker. Min kyl och frys är tom och inga presenter är köpta, kommer nog inte bli några heller eftersom jag jag gått på CSN och sen bara vara sjukskriven. Vårt extra konto där vi har pengar som backup låg på 50 tusen innan allt detta, och nu på 14.

Min man har ju bytt jobb och kommer få in ca 3 tusen mer än vad vi har haft förut så det är bra men han måste jobba mycket. Innan jag var dålig jobbade jag heltid och fick ut ca 15 efter skatt + att jag jobbade extra som servitris/bartender på kvällar för att få in lite extra + få hem lite god mat. Även trevlig chef där så det var roliga kvällar.

Vist vi har kostat på den lilla i magen en hel del men pengarna har sinat mest pga att jag pluggade men även alla mediciner som inte har ingått i högkostnadsskyddet, kostar ju även att ligga inne på sjukhus. Sen försäkringskassan ska vi inte prata om. Dem skickar 2 tusen lite då och då och papperna man får kan dem knappt förklara. Hoppas på att graviditetspenning ska fungera bättre än sjukskrivnings pengarna.

Föräldrapenning har jag redan ansökt för i 180 dagar. Sen ska jag dryga ut med lägsta nivå dagar och hoppas att jag kan jobba några kvällar. Ville lägga in för en längre period för då har dem mindre chans att krångla till det. Dock insåg jag att det skulle vara bättre att ta ut i sommar för min dotter som är snart 6 år för sen brinner dem dagarna inne. Har en massa dagar kvar på henne.

Oj vad jag babblar. Behövde kanske skriva av mig. Blir ju uttråkad av att inte kunna göra något. Bara sitta och stirra i taket i 21 dagar till ger ju ingen energi direkt.
    Något positivt är att jag åt upp min frukost ganska snabbt idag. Annars kan det ta en timme att få i sig en smörgås + att jag har faktiskt sovit 5 timmar i streck inatt! Hurra för det.
  • carlan

Värme fungerar utmärkt till mjölkstockning. Fick det när vi var i Italien i somras. Jag har redan jätte mycket mjölk i brösten. Jag är som en ko. Tog flera år efter jag slutade amma min dotter, alltså att mjölk produktionen slutade. När jag fick henne för sex år sedan kunde jag säker ha försörjt 4 ungar utan bekymmer. Hade hela frysen full. Ville lämna in till sjukhuset men jag hade en jätte otrevlig barnmorska som sa att dem inte vill ha mjölk längre till sjukhusen. Så de hamnade i soperna till slut.

Minns än idag när andras barn skrek i mataffären ...mina bröst reagerade på en gång och bara sprutade ut mjölk. Var jobbigt när jag hade slutat amma min dotter för då hade jag ju inte inlägg i bh:n.

När jag skulle duscha rann det hela tiden för värmen från vattnet luckrade upp stockningar/knutar i brösten. När jag väl skulle torka mig och sätta på mig kläder var det en himla massa bestyr. Fick trycka med ena handen på bröstvårtorna så det sluta rinna. Sen med andra handen få på bh:n som jag förberett med amningsinlägg.

Nu är det inte meningen att skrämma någon med detta inlägg. Vill bara berätta att det är även vanligt att få mycket som lite mjölk. Jag älskade att amma! Super mysigt!

Min man får inte ta på mina bröst för då rinner det till och stockar sig i brösten så han tycker det är orättvis nu när dem har växt så. Har A annars och är uppe på C nu. Fick ha D på amnings bh:erna förra gången. Kanske blir så igen.

• carlan
    Bara ego idag har så mycket att stå  i: Igår fick jag ett jätte konstigt brev från Akademiska att jag ska in nu på måndag till förlossningen. MÅNGAG!!! Jag skulle ju få en tid för igångsättning 13 eller 14 dec. Ringer och dem kan inte se något i deras datorer. BM springer och letar efter någon annan som kunde datorer bättre ...men nej dem förstår inget av min journal. Dem ber mig ringa idag istället.

Sent på kvällen ringer min mobil med dolt nr. Det är Min BM från Aurora gruppen som skulle boka allt. Hon låter hurtig och glad i telefonen medans jag är upprörd över brevet jag fick med posten. Hon förstår inget när jag berättar om det. Mitt huvud blir som ett stort frågetecken.

Hon knappar på datorn och det tar lång tid ...ni kan tänka er hur det snurra runt i huvudet på mig då. Sen till slut säger hon att det är för många kockar i den här soppan. Hon avbokar tiden som jag hade fått hem och styrkte att igångsättning ska ske 11-12-13 kl 8.30 och hon tar emot oss på förlossningen. Sååå skönt!

Men är min tapp inte mogen får jag åka hem så håll tummarna nu för mig att dem kan ta hinnorna på mig.
  • carlan

Håller med tredjemaj. Läser ofta men orken att kommentera finns inte. Men jag gläds åt er alla. När jag har något att tillföra försöker jag ge det lite energi. Men jag tror ni förstår.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011