• Luella

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Jis skrev 2011-10-22 07:45:16 följande:
    Eileen, det där m att sy är inte min starka sida. Min symaskin är från 1951, iof grymt cool men inte så praktisk dessvärre. Jag tycker oxå det verkar meckigt m filtar osv, detta blir nog toppen! Vickan, härligt bild, man ser riktigt hur stolt han är :)
    Nej, inte min heller tyvärr . Men jag önskar verkligen att jag kunde. Om man är duktig på att sy är det förmodligen inte så svårt att sy ett eget babynest/sleepyhead. Jag ska förresten önska mig en symaskin i födelsedagspresent och kanske börja med att sy lite enklare saker .

I dag ska lilla tjejen till frisören, jag ska titta på en rea för barnprylar (Koffert på Östermalm) och hämta ut dom där handtagsmuffarna till barnvagnen som redan kommit.

Hoppas att ni alla får en fin lördag utan illamående och andra komplikationer och orosmoment!
  • Luella
    Anderska: Vad jobbigt att behöva bråka om pengar och inköp . Speciellt kanske när man väntat och längtat efter bebisen och kanske vill fixa och boa lite extra. Det låter som en bra idé att göra en lista och sen bestämma vilka inköp som ska göras för vilken lön. Men om man ska fynda på Blocket etc så kanske man får vara lite flexibel med inköpen. Men han måste förstå att ni måste börja göra inköp nu, innan du blir för stor och för trött för att hålla på med det och dessutom, som du säger kan bebisen komma tidigare. Kram

Strössel: hoppas att det kommer igång snart, att bara gå runt och vänta är ju olidligt.

Spets: Lyckligtvis tjänar jag och min man ungefär lika. Vi delar alla kostnader för bebisen exakt lika, vi går igenom våra inköp månadsvis och så får den som lagt ut mer tillbaka pengar. Ibland gör jag inköp som är rejält onödiga (kläder framför allt) och då erbjuder jag mig att stå för den kostnaden. Men ibland uppstår en del diskussioner om vad vi verkligen behöver och inte och i vilken prisklass. Jag är dock ofta påläst om varför jag vill ha det dyraste och efter han har suttit och googlat en stund så ger han sig . Inför den här bebisen gjorde vi dessutom en ordentlig budget där vi bestämde vilka inköp som skulle göras varje månad och bestämde vad det fick kosta.

Precis i början innan vi gjort budgeten var det en del tjafs som resulterade i ett bråk som jag vann. Min motivering var att det är jag har stått ut hormonbehandlingar, hemska äggplock, varit hemma från jobbet, gråtit floder till följd av alla hormoner och för att inte tala om alla sprutor jag har fått i magen trots att jag är spruträdd. Jag gillar att köpa barnsaker och jag har fått och suktat och drömt om tex att få köra en fin syskonvagn etc etc och jag tänker inte låta honom ta mina drömmar ifrån mig bara för att han är snål. Dessutom, om det ska vara så mycket bråk om barngrejer kommer jag att bråka med honom och tjafsa om precis varje inköp som rör teknikprylar för resten av våra liv {#emotions_dlg.djavulsk}. Jag vet inte vilket av alla argument som bet men nu är det lugna och trevliga samtal om inköpen.

Eileen: Jag lovar att utvärdera babynestet när bebisen kommer och jämföra med rullade filtar

Vickan: Mysig bild på storebror!

Kasa och Jis: Är det gravid-lådan från Babyproffsen ni menar? Jag håller med om att den inte var toppen jämfört med de andra. Hoppas att ni får Babypåsen och Liberos väska från BM innan förlossningen. Dom var helt ok tycker jag.

Vi har också TryggHansas gravidförsäkring.
  • Luella
    vinterbebis12 skrev 2011-10-22 12:15:16 följande:
    Va roligt att flera funderar på ett babynest eller liknande. Vi har köpt denna:

www.barntrygghet.se/sova/deltababy-baby-cocoo.../
    Vilken bra du har köpt, en sån vill jag också ha! Men jag tror att jag utmanar öde lite väl mycket om jag säger att vi ska ha två olika varianter av babynest...
  • Luella
    Jis skrev 2011-10-22 20:08:26 följande:
    Karmosin, don´t push your luck
    Du har nog rätt
  • Luella

Vickan: Är det Pampers eller Libero du använder nu i början? Dom skiljer ju sig i storlekarna och jag minns inte vilken som är minst men tror att det är Libero. När min dotter kom ut fick hon en Pampers pre mature på sig trots att hon var 50 cm lång och vägde 35050 men den blöjan satt som en smeck. Jag hittade dock inte den sorten i någon affär tyvärr för i så fall hade jag kört med den i början. Men ang babynest kommer vi ha skydd så inget läcker igenom.

Anderska: Vi har också gemensamt konto för alla gemensamma utgifter där vi sätter in 17000:- var, jag glömde skriva det förut. Roliga saker handlar jag på mitt kort så får vi se om mannen vill vara med sen. Förut när min man tjänade mer pengar än mig så satte vi fortfarande in lika. Nu tjänar jag mer än min man vissa kvartal eftersom jag får bonus och då sätter jag inte in mer än honom. Men när vi var föräldralediga däremot så får den som jobbar bidra med majoriteten av pengarna till hushållet. Alla pengar som sitter på gemensamma kontot ska täcka alla utgifter som mat, räkningar, måste-ha-kläder till vår dotter, söndagsluncher på stan, födelsedagspresenter till släkt/vänner etc etc. Sen har vi ett gemensamt sparkonto för resor och ett annat konto för vår dotter. Men jag hoppas för allt i världen att din man lättar på plånboken inför bebisens ankomst. Kram

Kasa: De boxar/påsar jag fått är: Liberoväskan hos BM (som man även får på BB en gång till), Babypåsen hos BM m bla Pampersblöjor, Gravidboxen från Big Baby i Häggvik, Pampersboxen från Babyproffsen och en påse från Barnbutiken när jag var där på invigning/visning av Bugaboo Donkey.

Jis: Mysig spjälsäng! Jag hatar också biltvättar, jag sitter alltid och blundar och håller för öronen .

Vicksan: Jag förstår dig! Varför kan folk bara låta en vara ifred? Jag skulle bli jätteirriterad om någon dessutom talar om för mig hur jag ska vara.
    I dag när vi var på kalas hemma hos min syster så sa min mamma; ja, men jag ska försöka komma förbi en sväng nu i veckan. Alltså, kan hon för det första inte fråga om det är ok? Det är snällt att hon vill komma men jag har två stackars dagar (mån+ons) där jag ska vila, mysa och fixa med det sista till bebisen. Tisdag ska vi ju till Danderyd för inskrivning och på eftermiddagen är det föräldraråd på dagis och sen är det dags på torsdag. Så, jag vill verkligen inte ha besök dom två dagar som jag har ledigt att bara ta det lugnt på.

• Luella

Tack både Viksan och Najje!

Usch, jag är på så himla dåligt humör och nu kom jag på några saker till som jag blir så himla irriterad på. Min mamma har hela tiden sagt att om vi behöver hjälp med något nu så är det baaara att höra av sig så hjälper hon till. Så idag frågade jag om hon kunde tänka sig att hämta tjejen på dagis på tisdag eftersom det är lite oklart när vi kommer vara klara på Danderyd och vi måste hämta henne senast 15:00 eftersom jag är fl-ledig. Men nej, det kunde hon inte för hon skulle på en visning på ett museum. Jag tycker att det är helt ok att hon har planer och gör mycket saker men då ska hon väl inte erbjuda sin hjälp?? Speciellt den veckan som hon veet att bebisen kommer. Och så är det jämt, hon säger hela tiden att hon vill hjälpa till men när det verkligen gäller så kan hon aldrig. Jag vet att det här med råge överskrider nivån för att vara ens ett i-landsproblem då det är långt ifrån alla som har en mamma som dessutom bor nära och som väldigt gärna vill träffa sina barnbarn.

Det är bara gravidhormoner, det ska bli skönt att slippa dom och bli lugn och harmonisk (fast dom satt i ett bra tag efter att jag fick dottern, eller om det var ilskna mammahormoner som kom på besök då istället)

Det är så skönt att ni finns här så man kan gnälla av sig lite Hjärta

• Luella

Lillstintis: Du är helt normal! Jag är övertygad om att du kommer att bli en jättebra mamma, just för att du har dom där tankarna. Jag trodde att det skulle bli så himla jobbigt eftersom man lyssnar för mycket på folk runt omkring som bara berättar saker som låter jobbigt. Jag är förvånad över att det inte var jobbigare att ha barn, det är en ren fröjd att se den här lilla tjejen växa upp och utvecklas. Det lite småjobbiga runt omkring blir till bagateller. Och det har blivit så mysigt att vara gift också för vi har henne att dela och beundra. Jag är så glad att jag lyckades bli mamma, det är verkligen lyckan i livet. Kram

• Luella
    Jis skrev 2011-10-23 20:51:48 följande:
    Karmosin, gnäll på! Jag är lite rädd att min mamma kommer bli likadan. Igår berättade hon att hon och pappa bokat en resa till Thailand den 13 januari å åter 3!!! Veckor senare. Hennes motovation var ju att F bara kommer sova då. Spelar väl ändå ingen roll...*suck*, sen åker dom till Kanarieöarna typ i mitten av november, nästan såjag hoppas att F kommer tidigare så dom fattar! Jag ska försöka packa BB-väskan, har kommit till tandborste å tandcreme..haha!
    Nej fy vilken trist inställning . Min mamma kom precis hem från Italien, undrar hur hon tänkte när dom bokade resan för det var innan beslutet om snitt. Bebisen kunde ju ha kommit medan dom var borta eftersom resan ägde rum när jag hade 2-3 veckor kvar till BF.
  • Luella

Jis: ja, man undrar ju hur dom tänker faktiskt. Min mamma "sa till" bebisen (magen) att: du får inte komma ut förrän jag har kommit hem. Och så var det med den saken. Synd att han inte kom då.

Viksan: Vi får helt enkelt prata med dagis, som tur är så är personalen otroligt flexibla och tillmötesgående. Hoppas att dom är det nu också men det känns jobbigt att fråga. Det första som händer när jag blir fl-ledig är att jag ska börja försöka ändra på reglerna om hämtningen även om det bara gäller en dag.

Lillstintis: Hoppas att du känner dig bättre snart!

Kram och godnatt tjejer

• Luella

Eileen: Jag förstår verkligen att jag frotterar mig i lyxproblem när det finns folk som har sina nära och kära långt bort alternativt inte ens finns i livet. Och jag är så glad att min mamma hämtar min dotter en gång i veckan och att dom har en fin kontakt. Men ibland rinner det bara över ändå :-S. Jo, julen skrev du om. Jag förstår dig så klart och att ni vill visa upp erat underverk och fira en mysig jul med familjen. Men samtidigt, tänk så skönt att få fira den i eran lilla nya familj. Min dotter var nästan 10 månader när vi firade hennes första julafton och det var så himla mysigt att bara vara vi. Vi myste runt i mjuka kläder, bestämde när vi skulle göra vad precis i den takt och ordning som passade tjejen och vi kunde riktigt rå om varandra och henne. Så jag skulle helt klart vilja rekommendera en julafton för er själva och utan massor av andra människor. Hur det än blir så hoppas jag att ni får en fin jul och att det känns bra för er.
    Vad mysigt att ni ska anlita en fotograf för magen! Nu blir jag till och med lite avis, varför har jag inte tänkt på det? Det här lär ju vara sista gången jag är gravid. Jag har tittat på många gravid-bilder som en fotograf tagit och det blir så himla fint och bra.
    Mysigt med ljuset

Kasa: Min stackars man kämpar på bra här hemma men tyvärr är det honom alla mina ilskna gravidhormoner ger sig på.

Strössel: Men åh, kan inte din bebis bara komma nu!

Ego: Första föräldralediga dagen idag! Det känns märkligt att mina kollegor sitter och har möte utan mig. Nu ska jag äta godis och titta på film och kanske få i mig lite lunch också.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011