Inlägg från: Vickan I |Visa alla inlägg
  • Vickan I

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Sputnik - jag har haft en bugga (eller två iofs ) och jag tyckte verkligen om vagnen, men inte på vintern. Finns ju  vinterhjul att köpa till framhjulen, men den är vädligt stum så om det är lite is och ojämt så blir det en ganska skakig färd. Nästan noll fjädring, men beror ju på hur det plogas och ser ut där man tänkt röra sig. Med de små framhjulen blir det lätt stop när smömodd fastnar mellan hjulen och fästet. Men sonen älskade åka i den. Han hatade ju att ligga ner så liggvagnen var inget för honom, men med buggan som är ergonomiskt skålad och skonsam för ryggen så kunde man byta till sittdelen ( i liggläget) redan när sonen var 4 månader och då blev han nöjd . Jag skulle kunna rabbla en massa bra och en del "dåliga" saker med vagnen haha, men tyckte verkligen om den. Jag hade ju en Emmaljunga Classic Sport också som vintervagn och sålde buggan när sonen var ca 2 år då han började se för stor ut i den (vet att buggafantasterna här på FL tycker barnen kan åka i den jääääättelänge, men jag tyckte det såg fånigt ut när sonen blev större och hade huvudet i suffletten och köpte en sulky.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vickan I
    Karmosin - ja visst fanns det en del fint där . Får se hur det blir med klänning. Känner igen tanken om hur det ska gå ibland med en till här hemma...ojoj och pust kan jag tro, men kul kul . Ja när man har allt nödvändigt redan så får man gå på det onödiga men roliga för att få shoppa så köpte en stokkestol (sonen vill nog inte låna ut sin) med babyseaten till. Sååååå oerhört onödigt, men roligt och så slipper vi ha baysittern på bordet denna gång när vi äter .
  • Vickan I
    vinterbebis12 skrev 2011-07-29 21:18:22 följande:
    japp- vi köpte mugghållare, hade tänkt gå promenader och sörpla på en latte :) Just nu känns det dock som att jag aldrig mer kommer vilja dricka kaffe. Kan inte tänka mig något äckligare sedan jag blev gravid...
    *viskar* den är jättebra att stoppa pommes i från McDonalds också när man är ute och går . Eller ett kakpaket haha. Nä var inte så nyttig efter att bebis kom heller som du hör...
  • Vickan I

Vi har också att man ska få 90% av lönen, men det förutsätter att man då först tar full ersättning (alla dgr i veckan) så man får 80% av lönen först och så jobbets 10% på det. Men inte många som gör det! Jag tog ju ex 2 dgr/veckan med sonen så kr som jobbet bidrog med var ju inte många, men bättre än inget :). Det är en djungel det där.

• Vickan I

Så fick vi det förklarat iaf. Var också förvånad då jag tänkte likadant "att man jobbar ju bara fem dgr", men sju skulle man ta ut för 80% av lönen. Vi kollade inte upp det så noga då vi inte skulle ta så många dgr ändå, så hoppas jag missförstod ngt! Men man kan ju få MAX få 80% av lönen från FK och då skulle det ju bli mer än det om man kunde ta ut för två dgr till utöver, om ni förstår hur jag tänker.

• Vickan I

Jis - Segt med kö. Men jag förstår inte riktigt. Om du bara skulle ta ut ex 2 dgr så får du ju inte 90% av din ursprungslön? Menar du att du får 10% av din arbetsgivare av det du får av FK oavsett hur många dgr du tar ut, får så har jag med. Det var därför det blev så lite pengar från arbetsgivaren då jag bara fick pengar från FK för 2 dgr/veckan. Sambon har också så han måste ta fullt (7 dgr/v) för att få 90% av lönen.

Aurora - Ingen brådska ännu. Man kan fundera allteftersom också, bara man har framförhållningen till arbetsgivaren hur man tänkt. Vi har inte bestämt ngt säkert denna gång heller, men lite löst är det väl sagt att jag först är hemma ca ett år, sedan sambon ca ett halvår och så jag några månader till fram till förskolan börjar i augusti  2013. Svårt med barn födda sent på året att tajma det bra med förskolans inskolning. Det problemet slapp vi förra gången då sonen är född i januari.

• Vickan I

Kelsson - Du kan ändra dig senare, bara ändrigen kommer in senast två månader innan. Som ex så hade jag först sagt/anmält att jag skulle vara hemma till april 2010, men sedan kom vi på här hemma under hösten att det var bättre att vi bytte i februari 2010 så då ändrade jag bara det. En del arbetsgivare har så att man "bara" får göra ett visst antal ändringar under ett år (för att kunna planera verksamheten), men det där är olika. Inte så lätt veta helt säkert så långt framåt.

Strössel - Så har vi med på mitt arbete, så blev inte så mkt när man bara tog ut 2 dgr/veckan då. Men för att komma upp i just 90% av lönen krävs det sju dagar FP + de 10% av arbetsgivaren.  

• Vickan I
    strössel skrev 2011-07-30 19:54:49 följande:
    Vickan l: Ahh då fattar jag vad du menar trög som man är Skrattande fattade som om att man var tvungen att ta ut 7 dagar i veckan från fk för att få nåt överhuvudtaget av jobbet, men nu förstår jag Tungan ute

Ja en del har så också, som min sambo. Han måste ta FP sju dgr i veckan för att få de 10% av sitt jobb. Tar han mindre än sju dagar (vilket han gjorde när han var hemma efter mig) så får han inget av jobbet! Tror det ibland är för arbetsgivaren att fula sig lite för många vill/behöver väl det där extra, men då tar ju dagarna slut fortare så att arbetstagaren sedan inte kan komma och ta föräldraledigt vid jul, barnens sommarlov etc. Men vet inte, en tanke bara...
  • Vickan I

Kelsson - ja jag hoppas du förstod, fråga på annars . Du kan som sagt ändra dig bara du gör det i god tid helt enkelt. Har du innan sagt att du ska komma tillbaka 1 juni säger vi, men ångrar dig och vill börja 1 juli istället så måste du meddela detta senast sista mars, två månader innan arbetsgivaren förväntar dig tillbaka den 1 juni. Sedan är ju inte alla arbetsgivare så stela med detta, men enligt föräldraledighetslagen och för att slippa ev tjafs. 

• Vickan I

Kelsson - Ja allt handlar ju om hur mkt dagar man vill/kan ha kvar och kunna ta av kommande sju år fram till första klass börjar. Vi har ju sparat en himla massa dagar, men inser nu att vi inte ens vet om vi kommer kunna göra oss av med alla. Eller kan kan man ju, bara anmäla FL, men lite ansvar känner man ju mot arbetsgivare och främst kollegor också så inte så att jag kan smacka in hela julledigheter och 7 veckors ledighet på sommaren flera år i rad framåt. Men kan vara bra ha dagar kvar OM man funderar på fler barn (svårt i vår värld jag vet) men då kan man vara föräldralediga för varsitt barn sedan samtidigt en period om man vill och det kan ju vara mysigt . Eller bara för att ha och täcka upp för planeringdagar eller andra ledigheter under åren.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011